Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Crash plaats B25 320 sqn.

  1. #1

    Standaard Crash plaats B25 320 sqn.

    Weet iemand misschien antwoord op de volgende vraag:

    Ik reageer op dit verhaal omdat ik op zoek ben naar de crashplaats van een B25 Mitchel Bommenwerper met serieno FR176 van het 320 Dutch squadron dat tijdens een vanuit het westen uitgevoerde aanval op de verkeersbrug bij Hedel op 24 october 1944 om ca 16.00 uur werd geraakt door het bij de brug opgestelde Duitse geschut. De bakboord motor werd geraakt en het vliegtuig brak naar rechts uit de formatie. Er werd koers gezet naar vliegveld Eindhoven echter de piloot kon het toestel niet in de lucht houden en beval de bemanning te springen. Uiteindelijk zijn allen (Engelse) bemanningsleden gesprongen en kwamen ze veilig aan de grond in St Michielsgestel. Ze hebben hangend aan de parachutes het toestel brandend zien neerstorten. Echter de crashplaats van het vliegtuig is tot op de dag van vandaag onbekend gebleven. Het moet ergens ten oosten of ten zuidoosten van s'Hertogenbasch zijn neergestort als het geen rondje heeft gedraaid. Omdat in bovenstand verhaal over een onbekende Lancaster in Nuland werd gesproken kan het mogelijk deze Mitchell zijn geweest. Eens kijken of het collectief BHIC lezers dit raadsel na 80 jaar op kan lossen.

    De vraag staat hier:
    Neergestorte vliegtuigen in Nuland 1940-1945 - BHIC
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Het komt vaker voor dat de exacte plaats van neerkomen van een neergeschoten vliegtuig onbekend blijft, als daarbij geen dodelijke slachtoffers vielen. Ik heb nog niet zo lang geleden zo'n geval ontrafeld. Twee boeken over de algemene oorlogsgeschiedenis van de betreffende gemeente zetten me uiteindelijk op het goede spoor.
    Ik heb de discussie op het BHIC-forum doorgelezen. De vermeende Lancaster bij Nuland zou in werkelijkheid de B-25 van 320 sqdn geweest kunnen zijn, ook al meent één van de deelnemers aan de discussie er inmiddels achter te zijn dat dit om een Spitfire ging. Verhalen uit de volksmond moeten altijd met de nodige scepsis worden benaderd, maar een B-25 heeft meer overeenkomsten met een Lancaster dan een Spitfire. Nog los van verschil in maat. Nu de ooggetuigen zo langzamerhand allemaal zijn overleden, bieden dagboeken (soms zit er iets in lokale historische archieven) en boeken over de lokale oorlogsgeschiedenis soms nog bruikbare informatie.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 20 februari 2023 om 09:42

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •