Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Een Nederlander in donker Afrika.

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard Een Nederlander in donker Afrika.

    Een Nederlander in donker Afrika.

    Hallo Mathieu.

    Het zou leuk zijn als je in het Café wat over je werkzaamheden in de Congo zou willen vertellen. Ik zelf ben vanwege de Congo erg nieuwsgierig.
    Je zult denk ik wel in de kuststreek bezig zijn maar niet verder dan Matadi of toch wel? Is het het uitdiepen van de Congo rivier of wat anders?
    Ik vind het vreemd dat de hoofdsteden van twee landen op een afstand van 1,5 km van elkaar liggen, aan de oever van de Congo.
    Als je aan de kuststreek zou zijn hoe reis je dan naar en van Nederland? Helemaal vanuit Kinshasa en hoe kom je dan daar?
    En na hoeveel tijd heb je weer een tijdje vrij in Nederland? Je ziet dat ik nogal nieuwsgierig ben naar jouw ervaringen in donker Afrika.
    Ik hoop dat je die met mij/ons wilt delen want jij hebt de interessantste werkkring van allen op deze site denk ik.

    Met vriendelijke groet,
    Ruud.

  2. #2

    Standaard

    Leuk idee Ruud, ik zal vanavond wel even wat plaatsen.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3

    Standaard

    Op dit moment lig ik in de plaats Boma, dat is zo'n 100 km van de Atlantische oceaan. Matadi, de belangrijkste haven van Congo, Ligt no zo'n 40 km verder stroom opwaarts.

    Sinds begin 2021 ben ik hier al 4 keer eerder geweest, elke keer tussen de 10 en 12 weken. Het Congoleze rijkswaterstaat, met de naam CVM, heeft in 2020 een baggerschip overgenomen van de firma Jan de Nul uit België. Het idee daar achter was/is dat ze voortaan zelf de Congo River bevaarbaar houden voor het scheepvaart verkeer. Helaas zijn hun eigen mensen niet in staat het schip zelf te bedienen dus werden er een aantal Europeanen ingehuurd om ze daarbij te helpen. Na elke keer werd dat aantal verminderd en nu ben ik aan boord met een kapitein uit Nederland, een machinist uit Oekraïne en komende week komt er nog een machinist uit Nigeria bij. Daarnaast zijn er zo'n 30 Congoleze mensen aan boord. We werken alleen overdag, 's avonds om 6 uur gaat het anker de grond in en 's ochtens om 6 uur gaat die er weer uit.

    Bijzonder met de mensen hier te werken, opleiding hebben de meeste niet en druk maken ze zich om weinig! Inmiddels is dat wel wat verbeterd, alleen de wal organisatie bestaat eigenlijk niet. Lopen veel mensen rond en er zijn wel 30 directeuren maar structuur is er niet. Ze doen maar een dotje overdreven gezegd.

    Maar ik vermaak mij hier uitstekend en ben in staat de mensen ook nog een en ander bij te brengen. Daarnaast gaat het baggeren erg goed, elke keer als we weer naar huis gaan in de vaargeul weer open en kunnen schepen met een maximale diepgang van 8,5 meter Matadi weer bereiken.

    Wordt vervolgd.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Goed werk!

  5. #5

    Standaard

    Heb het even opgezocht, Mathieu, via Google Earth...helaas werkt streetview daar niet, ik kijk altijd graag even rond in mij onbekende plaatsen... 10-12 weken is eigenlijk wel lang, doet mij denken aan Jaap's Doorman-tijden, meestal 3 maanden min 1 dag... dan kreeg hij na thuiskomst 2 dagen verlof i.p.v. 3 dagen... ik vind het leuk te weten waar jij zit!... kijk nu al uit naar het vervolg !
    Groetjes, Trudy

  6. #6
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Leuk om te lezen Mathieu. Welke JdN hopper is/was het?

    Adri

  7. #7

    Standaard

    TSHD Manzanillo II
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #8
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Mooi scheepje van de beroemde Franse werf in St. Nazaire met de niet minder beroemde Franse middelsnellopers, ontwikkeld met de kennis van de beruchte MAN onderzeebootmotoren.

    Adri

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Uitsnede Congo-rivier.png
Bekeken: 73
Grootte: 74,5 KB Naam: Manzanillo II. Motor Hopper.png
Bekeken: 73
Grootte: 409,7 KB

    Hallo Mathieu.

    Leuk jouw reactie maar ook van een groepje bekende lezers van deze site.

    Boma ligt aan de noordzijde van de Congo rivier en dus in Congo-Brazzaville net als Matadi waar net voor de stad de grens de rivier verlaat en zuidelijk van de stad verder loopt.
    Het is trouwens een moeilijk gebied met al die eilanden die de rivier splitsen. Is Congo-Brazzaville of Congo-Kinshasa de opdrachtgever, of misschien tezamen?
    Zijn die 30 Congolezen uit Congo-Brazzaville of Congo-Kinshasa? Heb je moeite met de voertaal want die lijkt mij Frans te zijn.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 21 juli 2023 om 19:36

  10. #10

    Standaard

    @Ruud,

    Boma en Matadi liggen in Congo-Kinshasa, bij Kinshasa is de grens inderdaad de Congo River maar na een paar 100km richting het westen buigt de grens van de Congo River af. Vanaf Matadi tot aan de Atlantische oceaan is de rivier de grens tussen Congo Kinshasa en Angola. De meeste tijd zijn wij eigenlijk aan het baggeren in Angola, ongeveer ter hoogte van Ile de Matade ten zuiden van de grenslijn.

    CVM ( la congolaise voies maritimes ) is verantwoordelijk voor het open houden van de rivier zodat er schepen met een diepgang van 8,5 meter kunnen komen. Ook zorgen zij dat de tonnen van de vaarweg op hun plek liggen en verzorgen zij de loodsdiensten voor de schepen die komen en gaan. De overheid zorgt dus voor het baggerwerk maar veel wordt betaald door de federatie van logistieke bedrijven in Congo.

    Alle mensen die werken voor CVM zijn van Congo-Kinshasa, officieel Republic Democratic Congo, en dan eigenlijk allemaal uit de directe omgeving van Matadi en Boma.
    Overigens werd het voor de onafhankelijkheid Beneden-Congo genoemd.

    Inderdaad, Frans is de voertaal. En daar ben ik niet in thuis! Maar gelukkig spreken de 2 elektriciens goed Engels, net als 2 mensen die op de brug werken. Verder lukt het meestal wel met handen en voeten en natuurlijk de vertaler op de slimme telefoon.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •