Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Fokker D.21 wrak

  1. #1

    Standaard Fokker D.21 wrak


  2. #2
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Interessante foto.
    Ongetwijfeld weer uit een album van een inmiddels overleden Duitse militair, dus tot nu toe onbekend. Ik kan me ook geen andere foto van een D-21 voor de geest halen in deze positie, nog op de wielen, maar achteroverhangend omdat de romp achter de cockpit geknakt is. Hoewel je jezelf kun afvragen welke schade precies door wat is ontstaan. Het vliegtuig is ook al danig door souvenierjagers onder handen genomen, denk ik. Het prikkeldraadhek op de voorgrond, met betonpaaltjes, doet denk enaan de afrastering langs een Rijksweg. Op de achtergrond lijken kassen (warenhuizen) te staan.
    Er zal op het forum vast wel een D-21 kennen zijn, die weet waar dit is en om welke D-21 het gaat. Misschien wil het NIMH hem wel kopen..

    Naschrift: we zijn er al uit, geloof ik. Het is de 222, die crashte bij monster:
    Crash Site Fokker D-XXI 0222 - Monster - TracesOfWar.com

    Stond aanvankelijk op z'n neus, minus staart.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 16 april 2023 om 09:13

  3. #3
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Stond aanvankelijk op z'n neus, minus staart.
    Ik denk eerder andersom. Stond achterover totdat iemand de staart heeft verwijderd en is toen voorover gevallen

  4. #4

    Standaard

    Gezien de kromming van de propellerbladen lijkt het me waarschijnlijk dat hij bij de landing met draaiende motor op z'n neus tot stilstand is gekomen,
    en pas daarna achterover getrokken.

    In het D.21 boek van Peter de Jong staat op pagina 161 nog weer een andere foto van de 222 achterover waarbij de kromme propellerbladen goed te zien zijn.

  5. #5
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    Gezien de kromming van de propellerbladen lijkt het me waarschijnlijk dat hij bij de landing met draaiende motor op z'n neus tot stilstand is gekomen,
    en pas daarna achterover getrokken.
    Dat zou kunnen maar daar is geen fotografisch bewijs voor.

    Deze foto is de bekendste van de 222 :



    Hier ontbreekt de staart. Deze foto is dus genomen na de foto waar de discussie mee is gestart

    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •