Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Junkers uit 1927? Gevonden in de krant...

  1. #1

    Standaard Junkers uit 1927? Gevonden in de krant...

    Naam: IMG_1560.jpg
Bekeken: 141
Grootte: 355,2 KB
    Een foto uit het NRC van een paar dagen terug. Volgens mij iets uit de Junkers stal maar ik weet zo even niet wat er in 1927 tussen Kopenhagen en Amsterdam heen en weer vloog.

  2. #2

    Standaard

    Leuk zo'n verhaaltje uit de krant. Lijkt op een Junkers W 34.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    148

    Standaard

    Het is een Junkers G 24, denk ik.

  4. #4

    Standaard

    Kijk, daarom moet ik dit soort dingen hier delen!

    Ik heb intussen ook even zitten zoeken en ik ga voor een Junkers G23. De G24 lijkt een gesloten cockpit te hebben en daar zit het bagageluik recht onder het achterste raam, niet verder naar achteren zoals op bovenstaande foto te zien is. Ik vond hier een foto van een Zweedse Junkers G23 met dezelfde reclame voor een Zweeds dagblad er op: https://commons.wikimedia.org/wiki/F...23_%281%29.jpg en deze foto is goed te vergelijken met de afbeelding in het artikel: https://www.flickr.com/photos/sasgroup/4072500300 . Deze lijst lijkt meerdere Zweedse kandidaten te laten zien: http://hugojunkers.bplaced.net/junke...tion-list.html

  5. #5

    Standaard

    G23 en G24 is eigenlijk hetzelfde maar de G24 was verboden door de geallieerden...

  6. #6

    Standaard

    Bijzonder dat de G24 verboden was! Waarom dat Fogg?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #7

    Standaard

    Wat ik ervan weet:

    Junkers wilde de G24 bouwen met drie Junkers L2 motoren.
    Dat werd echter niet toegestaan door de controlecommissie die toezag op naleving van Verdrag van Versailles.
    Men vond de prestatie van dit toestel te goed en vond dat het als een militair vliegtuig gebruikt kon worden.

    Daarna presenteerde Junkers een versie met één L2 motor in de neus en een Mercedes motor met lager vermogen (vooral op grote hoogte) in iedere vleugel. Deze versie werd de G23 genoemd en werd wel door de controlecommissie geaccepteerd als een passagiersvliegtuig.

    Die G23 toestellen werden o.a. aan Zweden geleverd en daar werden de Mercedes motoren vervangen door L2 motoren.

    De G23 was dus in feite een G24 met zwakkere motoren.

    In mei 1926 werden de beperkingen opgeheven en kon Junkers gewoon G24 toestellen bouwen en verkopen met drie L2 motoren, en later verbeterde modellen met zwaardere motoren. De eerste G24 toestellen hadden een halfopen cockpit zoals de G23 maar waren iets groter. Latere G24 toestellen hadden een gesloten cockpit.
    Er zijn een heleboel iets verschillende G24 versies geweest met verschillende motoren en nog weer iets andere lengte en spanwijdte.
    De F24 was een éénmotorige versie van de G24 met een veel zwaardere motor in de neus en andere spanwijdte.

  8. #8
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.316

    Standaard

    Zie ook:
    NLV “Duitsland civiel 1919-1934”.
    Blz. 4, #40.
    Blz. 8, #80.
    Blz. 13, #125.

    Groet, Ruud.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •