Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Fotoarchief Spaarnestad

  1. #1

    Standaard Fotoarchief Spaarnestad

    Beste allemaal,

    De Stichting Spaarnestad Photo laat via haar website weten dat zij haar activiteiten per 1 april 2024 zal stoppen. Daarmee zal ook de toegang tot haar beeldbank eindigen. Het Nationaal Archief zal een deel van de taken overnemen.

    De Stichting Spaarnestad Photo is de beheerder van een enorm fotoarchief. Dat is afkomstig van de vroegere 'Uitgeverij en Drukkerij De Spaarnestad'. Aan het begin van de vorige eeuw was dat de uitgever van het tijdschrift Katholieke Illustratie. Al vanaf de pioniersjaren van de Nederlandse luchtvaart werd in dat blad verslag gedaan van de ontwikkelingen. Die ontwikkelingen werden vaak geïllustreerd met goede kwaliteit foto's. De foto's bleven bewaard in het enorme fotoarchief van de uitgever en in latere jaren ontsloten via de beeldbank van de bovengenoemde stichting.


    De stichting schrijft nu 'een aantal ontwikkelingen die de bestaanszekerheid van de stichting hebben aangetast/ondermijnd':
    Die ontwikkelingen zijn van technische, economische en juridische aard. In grote lijnen komt het erop neer dat door verdergaande digitalisering veel beeldmateriaal van instellingen nu vrij toegankelijk is op velerlei media sites. De vraag naar bemiddeling, research en tussenkomst van de stichting is navenant afgenomen. Verder is er een economische teruggang in de uitgeverijwereld waardoor langlopende contracten wegvallen en opdrachten uitblijven.
    Voor de Stichting Spaarnestad Photo betekent dit alles een zodanige terugval in eigen inkomsten dat voortzetting op basis van het bestaande bedrijfsmodel niet meer verantwoord is.

    De beeldbank is nu nog in te zien. Zie:
    Beeldbank Nederland | Spaarnstad Photo (spaarnestadphoto.nl)

    Met vriendelijke groet,
    Gerben Tornij

  2. #2

    Standaard

    Jammer dat zulke beeldbanken ermee stoppen. Hopelijk wordt het geen trend!
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3

    Standaard

    Nou, de foto's van Spaarnestad waren al bij het Nationaal Archief.

    In lage resolutie is volgens mij alles daar te bekijken en een deel was tot vorig jaar, maar nu niet meer, ook te bekijken in hoge resolutie (Spaarnestad Onderwerpen heette dat geloof ik). Dat waren foto's waar ze zelf geen auteursrecht op hadden.

    Ik hoop dat alles nu gratis in hoge resolutie beschikbaar komt, dat zou alleen maar winst zijn. In elk geval gaan die foto's vast niet verloren.
    Laatst gewijzigd door Fogg; 29 maart 2024 om 02:27

  4. #4

    Standaard

    Heel veel (luchtvaart) foto's uit het Spaarnestad archief staan zonder watermerk en in hoge resolutie op
    https://geheugen.delpher.nl/nl

    Groet,

    Henk Steevens

  5. #5

    Standaard

    Nou, medium resolutie, 1200 pixels. Wel beter dan ik dacht, maar dat is niet hoe ze bewaard moeten blijven.

  6. #6

    Standaard

    Deze week publiceerde het Nationaal Archief een nieuwsbericht hierover. Dat geeft een actuele beschrijving van de stand-van-zaken:
    Nationaal Archief werkt aan toegankelijkheid fotoarchief | Nationaal Archief

    Gerben
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 17 april 2024 om 19:52

  7. #7
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    148

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gerben Tornij Bekijk bericht
    Deze week publiceerde het Nationaal Archief een nieuwsbericht hierover. Dat geeft een actuele beschrijving van de stand-van-zaken:
    Nationaal Archief werkt aan toegankelijkheid fotoarchief | Nationaal Archief

    Gerben
    Link?
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 17 april 2024 om 20:20

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Link?
    Het is een link. Dank Gerben.

  9. #9
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    148

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Het is een link. Dank Gerben.
    Ja, nu wel.
    Je moet Mathieu daarvoor bedanken, geloof ik.

  10. #10

    Standaard

    Ik heb de link even een andere kleur gegeven zodat ze meer opvallen.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •