Pagina 2 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32

Discussie: Staartboom G-1

  1. #11

    Standaard

    Dag Herman,

    Ik zie dat ik vergeten ben te vermelden dat dit in vele gevallen gold voor de Fokker G.1. Kijk, wat jij zegt over boven- en ondervleugels dat kan ik onderschrijven. Ik ben zelf bezig met de D.XVII en daar is het niet anders. Maar ik had dus over het hoofd gezien om te vermelden dat het dan ging om Fokker G.1's.

    OVerigens heb je gelijk dat het een moeilijke zaak is om vast te stellen welk cn nu bij welke vleugel hoorde, en waar die velugel nou weer aan vast zat. (aan welke romp cn) Het is misschien wel een ideetje om dat allemaal in kaart te brengen. Ik zal een begin maken door te beginnen met de D.XVII.

    Groet,
    Jan Grisnich

  2. #12

    Standaard

    Maar Jan,
    Dat begin is toch lang geleden al gemaakt door historici als Frits, Nico en Willem.
    Waar denk je dat ik bovengenoemde wijsheid vandaan heb?
    Herman.

  3. #13

    Standaard

    Hallo Herman,

    Ik had dat even over het hoofd gezien. Je bent natuurlijk Herman Dekker van de registraties (als ik het zo mag uitdrukken) Ik ken namelijk nog een Herman Dekker, maar die is ongeveer even oud als dat ik ben en ook op luchtvaartgebied actief vandaar.

    Groet,
    Jan

  4. #14

    Standaard

    Jan,
    Zoals ik al zei, ik ben geen G.1 deskundige en ik ken dan ook maar ??n vleugelnummer en dat is de vleugel van G.1 c/n 5558 (alleen bekend als X-2) en die had vleugel 5619.
    Bij welke G.1's was het vleugelnummer dan w?l identiek aan het c/n?
    En wat is je bron?
    Herman.
    (Trouwens ik zie nu dat bijv. de T.VIIIw's ook allemaal 'afwijkende' vleugels (?n floats!) hebben.)

  5. #15

    Standaard

    Jan,
    Nog even verder gegraven in m'n Fokkerspullen.
    De Fokker Vliegdienst meldt voor:
    rompnummer 5559 (X-2, 342) vleugel 5620
    rompnummer 5560 (X-2, 343) vleugel 5617
    Jij zegt dat 'in vele gevallen bij de G.1' het vleugelnummer identiek is aan het constructienummer. Dus vraag ik bij welke? En wat is je bron?
    In dit verband is het waarschijnlijk ook veelzeggend dat de vliegdienst het woord constructienummer niet gebruikt, die hebben het over "rompnummer".
    Groet,
    Herman Dekker

  6. #16

    Standaard

    Hoi Herman,

    Erg interesante informatie die plaatst! Ik ga zeker een rondvragen of er mensen zijn die er, nog, meer van weten. Overigens is de benaming rompnummer m.i. iets dat bij de G.1 minder tot zijn recht komt, het grootste gedeelte van de romp werd geintergreerd gebouwd met de vleugel. Op het plaatje stond ook niet c/n of rompnummer maar gewoon No. Waar heb jij die verschillende nummers gevonden?


    Groet,

    Mathieu.

  7. #17

    Standaard

    Mathieu,
    5558/5619 komt uit een overzicht van Fokker constructienummers dat Nico Geldhof eens in LUCHTVAARTKENNIS heeft gepubliceerd.
    5559/5620 en 5560/5617 komen uit een overzicht van de Fokker Vliegdienst betreffende export G.1's in m'n archief. Hoe ik eraan kom weet ik niet meer, ik vermoed van Peter Alting.
    Eerlijk gezegd denk ik dat de bewering van Jan dat c/n en (grote)onderdeelnummers bij de meeste G.1's synchroon lopen, gewoon niet waar is.
    Tot hij met bewijzen komt natuurlijk.
    Herman.

  8. #18

    Standaard

    Hoi Herman, Jan en andere,

    Vanmorgen gezocht naar de copie?n van "verzendadvies" papieren welke ik ergens moet hebben liggen, en gevonden!
    Ik heb copie?n van 3 toestellen:

    G.1 303:

    Romp 5524 ( volgens Hugo Hooftman c/n )
    Vleugel 5584

    C.X 704:

    Romp 5400 ( volgens Hooftma c/n )
    Bovenvleugel 5443
    Ondervleugel 5443

    C.X 459

    Romp 5388
    Bovenvleugel 5430
    Ondervleugel 5430

    Wat opvalt bij de C.X is dat de c/n van de boven- en ondervleugel bij beide toestellen gelijk is.

    Ik had mij nooit zo verdiept in nummers maar ik denk nu dat Fokker bij de G.1 geen uitzondering maakte en dat de verschillende onderdelen ook verschillende c/n hadden.

    Zie daar: weer wat geleerd!

    Groet,

    Mathieu.

  9. #19

    Standaard

    Mathieu,
    Deze nummers kloppen inderdaad met het overzicht van Nico.
    Trouwens van de C.X en veel andere typen zijn de vleugelnummers wel bekend.
    Herman.

  10. #20

    Standaard

    Even een reactie van mijn kant:
    Jullie hebben gelijk in de bewering dat de serienummers van boven- en ondervleugels in vergelijking met rompnummers langs elkaar lopen. Maar deze topic is begonnen naar aanleiding van een staartboom met c/n, en roervlakken etc. met c/n. Daar heb ik het over als ik reageer in dit topic over c/n.
    Het zou namelijk best vervelend zijn als je zelf bezig ben met de beschrijving van een toestel en dan beweert dat een serienummer voor een heel toestel geld. Dat bedoelde ik namelijk helemaal niet. Ik had het over de Fokker G.1. Dat de romp c/n en de staartboom c/n met wat er aanhangt, hetzelfde zijn. Dat is (in basic) waar dit topic over gaat. En dat is ook waar ik op heb gereageerd.

    Dit is geen post om iemand voor blok te zetten, maar puur een post om te verhelderen waar ik het over had. Dat was namelijk, ik heb even alles nagelezen, niet helemaal duidelijk.

    Vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •