Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 32

Discussie: Staartboom G-1

  1. #21

    Standaard G.1

    Goedemorgen Jan,
    Vanwaar deze enigszins ge?rriteerde reactie? Dat was niet de bedoeling!
    Inderdaad is het onderwerp tijdens de meningsuitwisseling enigszins verschoven, maar bedenk wel dat het begon met jouw pertinente bewering dat de nummers van grote delen van een G.1 synchroon lopen met het rompnummer.
    Mathieu en ik hebben met argumenten laten zien dat die bewering althans voor de vleugels niet klopt. En omdat hij en ik geen informatie over staartbomen van G.1's hebben, komen we met de toch vergelijkbare vleugelsituatie.
    En nu reageer jij met het herhalen van je oorspronkelijke bewering.
    Op basis van wat wij bijgedragen hebben is dat nou juist niet logisch.
    Maar wij gaan er heus wel van uit dat het waar kan zijn. Zou het dan niet veel simpeler zijn om gewoon te vertellen waarop jouw bewering gebaseerd is?
    Let wel, dit is niet 'voor het blok zetten' maar gewoon aansluiten op de onder historici normale methode van informatie uitwisselen!
    Vriendelijke groet,
    Herman.

  2. #22

    Standaard

    Hey Herman,

    Het was trouwens niet geirriteerd bedoeld, nee helemaal niet. Wat ik bedoelde te zeggen, is het verhaal rondom de staartbomen van de G.1. Die hadden hetzelfde nummer als het rompnummer. Ik gaf ook aan dat er drie sets extra staartbomen waren gemaakt. Als er een G.1 gekraakt werd (althans de staartbomen) kreeg die bewuste G.1 een nieuw set staartbomen met een ander nummer. Dan correspondeert het rompnummer niet meer met het staartboomnummer. Ik begrijp dat je met de vleugelnummers kwam, maar daar geld dit niet voor. En is dus tot op zekere hoogte ook niet vergelijkbaar. Dat was het puntje waarvan ik dacht, dat het niet goed terecht was gekomen.
    Ik ben voor het boek over de D.XVII bijvoorbeeld bij het Aviodrome geweest, op het NIMH enz. en daar heb ik dus dingen gezien die hierover gaan. Als ik dan iets zie over nummers (romp en staartnummers) dan reageer ik daarop door de gegevens die ik heb daarover te posten. Dat zijn de gegevens waarop ik het dus baseer.
    Ik hoop dat het door deze post niet nog onduidelijker wordt, mochten er onduidelijkheden zijn; ik ben altijd bereid te PM'en.

    Vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #23

    Standaard G1 staartboom MLM

    Dag allemaal,
    Interessante ontdekkingen, daar in het MLM. Heb jaren rondgelopen in het MLM, maar een stuk hoornbalans heb ik nooit gezien. Geweldig. Wat de constructienummer betreft klopt de opmerking dat staartboom met c/n. XYZ niet per definitie ook in het vliegtuig met c/n XYZ terecht kwam. Helaas misschien.
    Ik zie in de reacties vragen en suggesties over de kleur van deze staartboom.
    Fokker heeft alle G1/Wasps afgeleverd in een soort donker olijfgroene kleur (de kleur van de staartboom in het MLM). Zij waren oorspronkelijk ook niet bedoeld voor de Nederlandse M.L., maar voor de export. Toen de mobilisatie uitbrak is de hele productie van de G1/Wasp gevorderd. Fokker heeft deze serie afgebouwd in de olijfgroene kleur. Pas n? offici?le overdracht door Fokker aan het Luchtvaartbedrijf (LVB) op Soesterberg werden de toestellen voorzien van de gebruikelijke M.L.-camouflagekleuren.
    Kijk maar eens wat foto's erop na.
    Enfin, hopelijk een bevredigend antwoord.
    Peter Luijten

  4. #24
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hallo Peter,
    De G.I Wasps die origineel voor Spanje bestemd waren, waren geheel groen geverfd. Een soort van brons groen. Toen de toestellen door de M.L. werden overgenomen werden de kleuren bruin en beige over het groen gespoten. Maar de onderkant bleef interessant genoeg groen, en werd niet bruin.
    De kleur van de MLM staartboom is niet de originele kleur. De staartboom is overgespoten en op sommige punten zie je dat de verflaag die de Duitsers aanbrachten, afbladderd. Daaronder is de originele kleur te zien.

  5. #25
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Heren,

    Een kleine toevoeging van mijn kant.

    Bij de Fokker G1 Mercury zijn de vleug nummers en de cn nummers niet gelijk.

    De registratie loopt van 300 - 335
    Het Constructie Nummer van 5521 - 5556
    De Vleugelnummers van 5581 - 5616

    Bron van de vleugel nummers :

    Tekening Programma
    G-1
    Bristol Mercury VIII
    Commissie 2615
    Luchtvaartbedrijf

    Mvg Pim

  6. #26

    Standaard

    Aan allen,

    Wat is de historie van die staartboom? Afkomstig dus van een door de Duitsers
    buitgemaakt toestel, hoe is dat ding (en dat losse stukje) in het MLM terecht gekomen? Ik kom uit Amsterdam Noord en heb vlakbij de oude Fokker fabrieken gewoond en Fokker blijft me mateloos interesseren.

    Gr

    Cees

  7. #27
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Het is de enige van vier staartbomen die bekend waren na de oorlog. De andere drie zijn in de jaren 60 vernietigd. Wat nu precies de historie is staat me niet direct bij. Volgens mij staat het werknummer ergens geponst in een plaatje.

  8. #28

    Standaard

    Vernietigd in de jaren zestig, hoe Hollands, als je eens wist wat er in de TD Delft allemaal in de collectie aanwezig was en wat daar nu van over is. Maar goed
    achteraf kijk je een koe in de ...... Met een complete staartboek een een stukje
    van een andere moet het toch mogelijk zijn een goede bouwtekening te maken lijkt
    mij? Maar ik ben een leek op dat gebied hoor.

    Gr

    Cees

  9. #29
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cees Bekijk bericht
    Met een complete staartboek [boom? ] een een stukje
    van een andere moet het toch mogelijk zijn een goede bouwtekening te maken lijkt mij? Maar ik ben een leek op dat gebied hoor.

    Gr

    Cees
    Zeker, die staartboom is ook al helemaal doorgemeten, binnenstebuiten gekeerd, etc. etc. etc. . Het compleet maken van het tekeningenpakket is een van de hoofddoellen van de stichting Fokker G.1
    Kijk ook maar eens naar de zustersite www.fokker-g1.nl!

  10. #30
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Afgelopen zondag naar het MLM geweest, uiteraard ook weer even gekeken naar de staartboom, zoals die daar nu te zien is.
    Dat was nogal een schok. De staartboom is nogal ruw bijgeschilderd met een blokkwast, er zijn allerlei butsen en krassen overgeschilderd met een matte groene verf. Heiligschennis!

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •