Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58

Discussie: Buitgemaakte Koolhovens

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard Buitgemaakte Koolhovens

    Hoi,

    Naar aanleiding van de foto op ebay met 2 mld koolhoven vroeg ik mij af of er ook een lijst is van buitgemaakte Koolhovens. Ik kan er zo snel nergens een vinden dus vandaar dat ik in deze thread met een begin. Als iemand weet van buitgemaakte Koolhovens dan zou ik het mooi vinden als hij/zij deze toevoegd. Een klein begin:

    E 6, E 13, E 14, 14, 19, 401, 406, 409, 417

    Groet,
    Chris.
    Laatst gewijzigd door Chris; 29 september 2008 om 23:02

  2. #2

    Standaard

    Hey,

    Die is er wel. Er is er eentje die ikzelf heb samengesteld naar aanleiding van foto's etc. Je kunt in elk geval de 408, 410 en 422 erbij schrijven (lva-40.nl - Bark Schiphol)

    Vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #3

    Standaard

    Hoi jan,

    Dank voor je aanvulling! We hebben nu dus 12 stuks:

    E 6, E 13, E 14, 14, 19, 401, 406, 408, 409, 410, 417, 422.

    Heeft iemand foto's die het bewijs leveren dat ze redelijk intact buitgemaakt zijn? Als ik mij goed herinner is er laatst ook een foto verkocht van een 51 van de eerste serie met "bol" staartvlak.

    Chris.

  4. #4

    Standaard

    Hey,

    Je kan de 7 er ook nog aan toevoegen. Morgen zet ik het documentje op het forum, ben nu even druk.

    Groet,
    Jan

  5. #5

    Standaard

    De 1 bedoel ik. Die was ingedeeld bij de Bom.VA op Schiphol en is daar buitgemaakt. Fotomateriaal van bekend.

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Zowel de 7 als de 1 werden buitgemaakt, met de 14 werden vanaf Haamstede zelfs nog vluchten gemaakt door de Duitsers - foto's van die proefvluchten werden begin dit jaar te koop aangeboden.

  7. #7

    Standaard

    Volgens mijn info zijn de 2,3 en 4 op 10 mei en de 411, 412 en 415 op 13 mei 1940 te Haamstede tijdens aanvallen van de Luftwaffe dermate beschadigd dat deze niet meer vliegwaardig waren.

    Leo

  8. #8

    Standaard

    Even een reactie voor de vuist weg:
    Er bestaat de neiging om er geschiedenis bij te fantaseren. Het is voor jullie allemaal heel erg lang geleden (zoiets als de tachtig jarige oorlog...) voor mij iets meer dichterbij, ik was 7 toen de oorlog er mee ophield. De S-21 naar Sweden ligt voor de hand omdat de Sweden later een toestel bouwde met soort gelijke lijnen. Ik ben benieuwd volgend welke informatie de aangever dit in de wereld brengt.

    Het zelfde met de FK51 en Spanje. De terug koppeling wordt er bij gefantaseerd en gaat t.z.t. een eigen leven leidden.

    De situatie voor de Duitsers kan alleen worden bepaald als iemand in een Duits archief gaat kijken en aanwijzingen vindt. Spanje was over en de facisten hadden zelf een hele vloot. De republikeinen sleepten Alles Wat te krijgen was naar Spanje, waarvan het merendeel al snel verloren ging.

    We weten van de Duitsers dat ze al heel snel aan het opruimen gingen, documenten laten zien dat reeds op 16 mei de acties werden uitgevoerd.
    Van Ome Klaas Lauppe, ex Fokker gepensioneerde techneut, waarmee ik nog vele jaren in der Aviodome heb gewerkt. Hij was er bij, en kon dat met fotos verder uitleggen.
    We weten dat de Duitsers, met Klaas Lauppe, in groepje langs de velden trok om alle vliegtuigen en wrakken op te ruimen. We weten ook dat er in Utrecht langs het Amsterdam Rijn kanaal een opslag ruimte was voor alle gevallen waarover niet direct werd beslist, plus wat er naar beneden kwam op Nederlandse bodem.

    Ik kan alleen maar concluderen dat alles wat er in Nederland op 15 mei 1940 aanwezig was, ook wat NIET op de vliegvelden stond!, oorlogsbuit is geworden. Daarna hebben de Duitsers WAT met het materiaal gedaan??? We weten het in grote lijnen (kan best een boek over worden geschreven!!) maar niet de details die nu in de vele e-mails worden gevraagd. Dus beter een vrijwilliger voor een jaar naar de Duitse archieven voor de correcte antwoorden!!

    Er zal derhalve op grote schaal worden gefantaseerd, en het zou voor een ieder beter zijn om dat tot een micro minimum te beperken. De foto van de 645 spreekt hier al boekdelen; de restanten werden op een grote hoop gegooid, met waar wenselijk de motoren verwijderd. Lucifer er in (info Lauppe!) en oeps einde van de LVA vloot. Geen fantasie bij nodig. Overigens, de toestellen op de achtergrond zonder motoren zijn geen FK51's maar lijken allemaal Fokker frames.

    Wat de FK51 betreft enkele opmerkingen:
    In de eerste plaats was het een lesvliegtuig, en militair van geen enkele waarde. De machine geweren waren alleen! maar voor schiet oefeningen!! Verder was er een hele collectie aan motoren: LVA, Armstrong Siddeley Cheetah IX; MLD, Wright Whirlwind R-975 E; Indie LA, Pratt and Whitney R-985 Wasp junior; Spanje, Armstrong Siddeley Jaguar. Voor elk van deze typen was een aangepaste romp, motorbok, brandstof systeem, propeller, en nog wat zaken. Er waren maar liefst 6 verschillende stabilo's!! dus evenzoveel hoogteroeren! Zouden de Duitsters zo'n ratjetoe aan Koolhovens mee naar Duitsland nemen?? Of alleen van een type waar misschien de meeste (spare) motoren van waren?? Ik vermoed dat de Koolhoven met het hakenkruis op het kielvlak al snel werd getest om de Duitse vraag te beantwoorden: hebben we er wat aan?? Dat weten we pas als iemand in Duitsland is geweest. Verder weet ik alleen maar dat er in Polen in de tachtiger jaren een FK51 prop werd gevonden. Er ligt dus toch een combinatie voor de hand. Er lijkt me geen enkele reden om te veronderstellen dat er nog FK51's naar Spanje zouden zijn gegaan. Er stonden op Waalhaven nog 6 in kratten verpakte FK51's, zelfs die hebben ze nooit opgehaald. Ook Duitse oorlogsbuit! want ze lijken onbeschadigd de meidagen te hebben overleefd. Wil je die s.v.p. ook meetellen??

  9. #9
    Geregistreerd
    14 maart 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    845

    Standaard Dragonfly 962

    Hallo, ik wil graag de enige Nederlandse DH-90 Dragonfly bouwen, de 962, vroeger geloof ik de PH-ATK, Weet iemand de kleuren van dit in 1940 buitgemaakte toestel? Op de foto's lijkt het grijs maar van zwartwit foto's weet je het nooit.

    Bedankt

    Gr Henry

  10. #10

    Standaard kleuren

    hallo, de voor oorlogse kleuren zijn heel moeilijk vast te stellen. er is vrijwel geen kleur informatie over, en er zijn geen kleuren fotos.
    grijstinten zeggen helemaal niets! er waren destijds op grote schaal twee typen films in gebruik; pan chromatisch, ongevoelig voor groen, en ortochromatich, ongevoelig voor rood. dat betekend dat grijs twee kanten op kan. zelf gebruik ik de regel om eerst een bekende kleur op de foto op te zoeken. b.v. rood/blauw van de roundel of een vlag. is het rood helemaal zwart, dan is het een orto film. je kunt dan iets beter de grijstint vertalen, maar veel helpt het niet.

    beste is om oude tijdschriften door te spitten waarbij soms ook een kleur wordt genoemd. Maar ja, dan heb je rood, maar ja, wat voor rood zal altijd een mysterie blijven.

    voorbeeld; de toestellen van de NLS zien er grijs uit van onderen, maar ze waren oranje aan de onderkant gespoten, evenals de halve romp.
    bron: een 8 mm kleuren!filmpje van Jan Hoekstra (bekende vlieger uit die jaren) uit 1939. Harry

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •