Pagina 2 van 6 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 58

Discussie: Buitgemaakte Koolhovens

  1. #11

    Standaard

    Hoi,

    even wat foto's van buitgemaakte 51's, de 409, 14, 19 en 417 en een onbekende.
    Heeft iemand meer foto's?

    Groet,

    Mathieu
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)        
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 31 december 2017 om 22:19

  2. #12

    Standaard

    Het beloofde bestand probeerde ik up te loaden, maar ik zit over de maximale grootte. Stuur een mail naar info@lva-40.nl en je krijgt van mij het document gestuurd. (eenmalige actie )

    Groet,
    Jan

  3. #13

    Standaard

    Even de vraag: wat is buit gemaakt?? Het is simpel, alles wat op 16 mei aanwezig was is buitgemaakt. de duitsters lieten op die dag reeds inventaris lijsten maken op elke locatie. Is een uitgebrand wrak een buit gemaakte?? compleet maar (zwaar) bescha-digd? Naar mijn idee alle bij. Wat enkele niet weten of vergeten is dat de Duitsters enkele weken later alle vliegvelden af liepen met een ploeg van Fokker personeel om een selectie te maken wat moest worden bewaard. Wat weg kon werd ter plaatse ge-
    sloopt en vaak verbrand. De "goede" delen gingen met dekschuiten naar Utrecht waar een groot opvang station was ingericht (aan het water) waar alles werd op geslagen.
    de platte schuiten bij schiphol waren naar mijn idee op doorvaart naar Utrecht.
    Voornamelijk Duits materieel dat direct weer gebruikt kon worden ging naar Fokker in Amsterdam Noord, voor reparatie. (info: Klaas Lauppe die in de werkploeg zat, en later in de Aviodome werkte en dit alles vertelde, met enkele fotos. niet bij mij aanwezig!)
    Er zijn wel lijsten van civiele vliegtuigen in Utrecht, militair weet ik niet.
    Ik zou graag weten of, en dan wat, er uit eindelijk in Duitsland terecht kwam. Er is wel
    een FK51 propeller gevonden in Polen....
    Harry

  4. #14

    Standaard

    Hoi Harry,

    De discussie over de definitie van buitgemaakt wordt wel vaker gevoerd op de verschillende forums. Ik ben het volledig met je eens dat ook een uitgebrandwrak, hoe waardeloos dan ook, buitgemaakt is. Wat diegene die het buitmaakt er mee doet is een tweede. Ook ik ben benieuwd of er iets van Koolhoven naar Duitsland afgevoerd is, het is natuurlijk wel opvallend dat de Duitsers moeite gedaan hebben een T.V te laten vliegen maar voor zover bekend niets gedaan hebben met de simpelere FK 51. Kan het misschien zijn dat buitgemaakte FK 51's en onderdelen beland zijn in Spanje? De Duitsres zullen ongetwijfeld geweten hebben dat de Spanjaarden FK 51's hadden maar of ze daar iets mee gedaan hebben in een interessante vraag!!

    Groet,

    Mathieu.

  5. #15

    Standaard

    Mathieu/Harry,

    Waar haal je het punt vandaan dat de Duitsers wisten dat de Spanjaarden FK.51 toestellen gebruikten? En als ze dat wisten is het helemaal niet gezegd dat de ML FK.51 toestellen richting Spanje zijn gegaan.

    Onder buitgemaakte kisten versta ik persoonlijk kisten die in Duitse handen zijn gevallen en onbeschadigd waren. Als je namelijk de wrakken ook mee gaat tellen, kan je net zo goed zeggen dat alle ML kisten zijn buitgemaakt. Ook al was daar weinig van over. Vandaar dat ik persoonlijk ervoor zou kiezen om alleen de "bruikbare hele kisten" als buitgemaakt te betitelen.

    Vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  6. #16

    Standaard

    Hoi Jan,

    Dank voor je reactie Je kunt inderdaad zeggen dat, afgezien van de toestellen van de MLD die naar Engeland vluchten, alle toestellen zijn buitgemaakt! Hoewel de meeste als vliegtuig geen waarde meer hadden hadden ze als schroot wel degelijk waarde en je kunt er vanuit gaan dat al het metaal dat de Duitsers verzamelde aangewend werd voor hun oorlogsindustrie.

    Wat betreft Spanje: Ik zeg niet dat er buitgemaakte FK 51's naar Spanje gegaan zijn maar ik werp de vraag op of dat een mogelijkheid is. De FK 51 vloog bij de republikein en, hun tegenstander waren de luchtmacht van Franco getrouwen onder leiding van de Duitsers bij het Condor legioen. Deze waren echt op de hoogte van de toestellen van de republikeinen en zo ook van de FK 51. Ook na het einde van de burgeroorlog steunde de Spaanse luchtmacht erg op de Duitse steun en het is dan ook niet onaannemelijk dat de Spanjaarden op zijn minst eens geinformeerd hebben bij de Duitsers naar het lot van de Koolhoven fabriek of toestellen. Of dat de Duitsers zelf een balletje opgegooid hebben bij de Spanjaarden. Het schijnt dat de Duitsers aan Zweden het ontwerp van de Schelde S 21 aangeboden hebben, of dit waar is weet ik dus niet maar het gerucht gaat al jaren.
    Al met al blijft het lot van de Koolhovens erg interessant en helaas erg onderbelicht!

    Groet,

    Mathieu.

  7. #17
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Beuteflugzeuge, volgens mij kun je intacte vliegtuigen, of beschadigde vliegtuigen die bruikbaar zijn als onderdelenbron, zien als een buitgemaakt vliegtuig. Volledig uitgebrande vliegtuigen vallen daar naar mijn mening niet onder.

    Over de FK-51's. Als er na inventarisatie 12 (13, want de 428 werd op Hilversum buitgemaakt) toestellen buitgemaakt zijn, ben ik erg benieuwd wat ermee gebeurd is. Tot nu toe zijn er slechts twee foto's bekend van Duits gebruik (de proefvlucht van nr. 14), terwijl je toch praat over een aanzienlijk aantal toestellen. Persoonlijk denk ik dat de Duitsers weinig interesse hadden voor de toestellen zelf, maar dat ze de motoren alleen hebben gebruikt voor reserve. Die motoren waren nl. dezelfde als de in Frankrijk buitgemaakte NA-16/Na-27, terwijl deze motoren ook ingebouwd zaten in de T.VIII/w, die de Duitsers ook buitmaakten, of af lieten bouwen door Fokker. De motoren zouden ook naar Finland gegaan kunnen zijn, die ook een aantal buitgemaakte Mercury's ontving. De Finnen gebruikten de Whrilwind motoren in hun VL Pyry trainers.
    Er zijn dus genoeg mogelijke eindbestemmingen voor de motoren.

  8. #18

    Standaard

    Samenvattend mag je concluderen dat beuteflugzeuge dus vliegtuigen waren die als onderdelenbron of compleet toestel door de Duitsers zijn gebruikt. Ik stel voor om dit dan aan te houden als beuteflugzeug, anders is het einde echt heel erg ver te zoeken.

    De motoren kunnen inderdaad heel veel bestemmingen hebben. Nu snap ik jou, Mathieu, ook met de gedachte dat Spanje ze gebruikt zou kunnen hebben. Dat is inderdaad waar, maar ik dacht dat je het had over een zeker feit.

    Groet,
    Jan

  9. #19

    Standaard

    Hoi,

    Vandaag kreeg ik van Jan v/d Heuvel de volgende foto's voor dit forum
    Harstikke mooi dat hij ze beschikbaar stelt, dank daarvoor.
    Foto 1 toont naar het lijkt No 7, of kan het nog No 2 zijn?
    Foto 2 toont 2 onbekende FK 51's, zouden dit niet No 19 & No 417 zijn? ( zie spoor )
    Foto 3 Je ziet nog een FK 51 onder de vleugel van de G.1, iemand enig idee welke G.1 dit is ? Jan v/d Heuvel vraagt zich vraagt zich ook of de neus van de G.1 een spaanse uitvoering is. Of zou het de neus van het prototype zijn?
    Foto 4 toont een C.V met op de achtergrond FK 51's waar de motoren van verwijdert zijn.

    Al met al prachtige plaatjes, heeft iemand nog meer

    Groet,

    Mathieu.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)        
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 31 december 2017 om 22:23

  10. #20

    Standaard

    Foto 1 toont naar het lijkt No 7, of kan het nog No 2 zijn?

    dit is de nummer 7, de 2 heeft geen scherpe hoek bovenaan (in het cijfer)

    Foto 2 toont 2 onbekende FK 51's, zouden dit niet No 19 & No 417 zijn? ( zie spoor )

    Dat klopt inderdaad, dit is Waalhaven.

    Foto 3 Je ziet nog een FK 51 onder de vleugel van de G.1, iemand enig idee welke G.1 dit is ? Jan v/d Heuvel vraagt zich vraagt zich ook of de neus van de G.1 een spaanse uitvoering is. Of zou het de neus van het prototype zijn?

    Deze Fokker G.1 Wasp is een van de toestellen die op Waalhaven stonden. Waarschijnlijk is dit een van de toestellen die voor 95% gereed waren, minus de bewapening.

    Foto 4 toont een C.V met op de achtergrond FK 51's waar de motoren van verwijdert zijn.

    Dat is niet waar, want de Koolhoven FK.51 toestellen hadden de registratie E-1 tot E-15. Op de achtergrond zie ik alleen maar S-? registraties, wat duidt op Fokker S.III toestellen. Je ziet ook een D.XXI, het wrak van de C.IX en rechtsachter een FK.51 met motor.

    Vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

    PS. De antwoorden staan betweterig, maar ik som alleen de feiten op die er bekend zijn...

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •