Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 2 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 58

Discussie: Buitgemaakte Koolhovens

  1. #31
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.weel Bekijk bericht
    Het is jammer dat er niet echt onderzocht word wat er met de buitgemaakte spullen is gebeurt
    Ik geloof niet dat er niks meer over is
    het zou me niks verbazen als er tog nog ergens een G1 D21 of FK51 opgeslagen licht
    al dan niet in slechte staat
    De duitsers hebben de G1 nog gebruikt als les toestel
    Even denken wat ik als Duitser het veld op zou duwen als Decoy? Fokker G1 of een FW190 ?

  2. #32
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.305

    Standaard

    Het is jammer dat niet alle foto's met nederlandse motieven op de duitse ebay in handen komen van Nederlanders. Een jaar of twee geleden werden daar twee foto's van FK-51's op Haamstede in duitse beschildering geveild, één met duitse soldaten bij de kist en de andere in de start danwel landing. Deze kwamen in handen van een bekende engelse verzamelaar Tom Willis. Zelf had ik er downloads van gemaakt, helaas gingen die, bijna meteen, verloren door een HD-crash. Later heeft Tom Willis ze wel naar Jan v.d. Heuvel gemaild maar die mag ze, heb ik begrepen, helaas niet op dit forum publiceren zolang Willis ze zelf niet heeft gepubliceerd.

    Ruud.

  3. #33

    Standaard

    Ha Mathieu, anderen,

    De staat van de vliegtuigen op de lijst is natuurlijk een leuke vraag. Even wat betreft de Fokker D.XVII wordt er eentje genoemd. Nu was dat waarschijnlijk de 205 op Schiphol, terwijl de 210 met slechts 1 landingspoot op Soesterberg stond. Een van beiden heeft er niet opgestaan. Beide vliegtuigen zijn wel verschroot. Eenzelfde verhaal met de D.XVI die in het lijstje niet eens voorkomt; op Texel buitgemaakt, maar niet op het lijstje vermeld. Onder de "unbekannter Typ" zullen die vliegtuigen dus vallen, evenals een aantal T.V kisten die zijn buitgemaakt (o.a. 857, 859, 863), terwijl er maar eentje staat vermeld. Overigens wordt het lijstje opgesteld op 22 juni wat zou kunnen duiden op een niet volledig overzicht. Tenslotte was bijvoorbeeld de G.1 314 al op 4 juni door de Duitsers getest op Rechlin.
    Kortom, algemene tip, neem het advies van Harry van der Meer ter harte. Stap in de auto en ga op zoek naar antwoorden op deze interessante vragen.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  4. #34
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    Er zijn al spullen opgedoken die vernieticht zouden zijn
    Zelfs D21 onderdelen

  5. #35

    Standaard

    J. Weel, je weet blijkbaar veel meer dan wij!

    Wat zijn je bronnen???

    Of produceer je alleen maar geruchten???

    Hans

  6. #36
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.weel Bekijk bericht
    Er zijn al spullen opgedoken die vernieticht zouden zijn
    Zelfs D21 onderdelen
    Laat deze verwarrings en achterklap campagne maar achterwege j.weel.
    Je plaatst de laatste tijd in diverse fora onderwerpen dingen die kant nog wal raken.

    Als je dingen meent te weten, wees dan concreter en meld bronnen!
    (Welke D.21 onderdelen, waar, door wie gevonden etc etc etc)
    Groeten,
    Edwin

  7. #37

    Standaard

    Hallo vrienden,( zijn er ook vriendinnen??) leuk die opgelaaide discussie over de FK's.
    Ik ga er nog geen disccussie over aan, want dat wordt een hobby op zich. Wel nog even in overweging nemen dat de TH Delft in de periode na de meidagen van de Duitsers nog veel materiaal hebben ontvangen. Daarbij concludeerde ik al eerder dat er zeker enkele complete vliegtuigen bij waren zoals de C-V , een G-1, een FK51 en een FK56. Maar mogelijk nog meer. Ze werden, behalve de C-V, aan stukken gezaagd voor lesdoeleinden en daar komen de meeste nog gevonden onderdelen vandaan. Zo had iemand van een staartwiel poot een bloemenbak op zijn camping gemaakt. Er is ergens nog een lijst met de onderdelen die in 1962 werden weggegooid. Daaronder ook D-XXI en G-1 onderdelen, om dat niemand ze wilde hebben en niemand ruimte had om ze te bewaren. Behalve de buitgemaakte bekende toestellen waren er ook nog ergens in opslag. Zo stonden er in oktober 1940 in Warmond nog 4 C-V vliegtuigen. Bij de 30 genoemde FK51 vliegtuigen kunnen dus best nog diverse onbekende zitten. De policy hier is teveel : als ik het niet zie bestaat het niet!! Er zullen nog heel wat vliegtuigen zijn waar nooit een foto van bekend was. Nog even een relevante vraag aan iedereen:
    Ik heb ooit in een jaargang Vliegwereld of Avia uit 1942 of 1943 gelezen onder de kleine berichten, "naar wij vernemen" en zo, dat er een vliegtuig over de weg naar de TH was gebracht. Ik kan het #@* niet meer terug vinden! Iemand van jullie???
    Ik wil graag weten de datum, blad, en van waar!! naar TH. Groet,harry van de meer.

  8. #38

    Standaard

    Hoi Harry,

    Leuk je weer eens tegen te komen hier! Maar ik had nog even een vraagje, ik heb ooit gehoord dat een deel van de houtbewerkings afdeling van Koolhoven niet op Waalhaven gevestigd was. Klopt dat? En zo ja, wat is er na mei 1940 met deze afdeling gebeurd? Gewoon gesloten of is men zich gaan bezig houden met andere activiteiten?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #39

    Standaard houtbewerking koolhoven

    Hoi Mathieu en Harry, bijgaand een foto van de houtbewerking van Koolhoven. Ik weet niet of er nog een houtwerkplaats buiten het vliegveld was. Over de stukken die aan de TH in Delft waren aangeboden, heb ik van Dik Top het volgende gehoord. Hij vertelde dat hij in de zestiger jaren bij een tentoonstelling op Soesterberg was. Daar stond een cockpit sectie waar hij was in geklommen. Tot zijn verbazing zag hij dat het om de cockpit van de Fokker T-9 ging. Deze heeft ook in de oorlog bij de TH op zolder gestaan. Later heeft hij geinformeerd waar dit stuk was gebleven bij het toenmalig opperhoofd van het MLM. Deze man vertelde dat deze 'oude zooi' netjes was opgeruimd door het in te zetten bij een brandweeroefening op vliegveld Gilze Rijen. Ik denk dat veel vliegtuigmateriaal op deze manier na de oorlog is 'opgeruimd'. Groet-jullie Martin
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 31 december 2017 om 21:31

  10. #40
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    de bron die ik heb wil niet genoemd worden
    of zijn beweringen kloppen dat i bijna genoeg d21 onderdelen heefd voor een compleete kist op de vleugol na kan ik niet zeker over zijn

    De tijd zal het leren

    Ik zit maar op 3 forums
    dit is er 1 van de andere 2 zijn modelbouw gerelateerd

    er zijn altijd zijkers maar als het op modelbouw aankomt ben ik behoorlijk bedreven in het bouwen
    mag ook wel doe het alweer 20 jaar

    Dat nederl;and spullen terug heefd gekregen en dat dat verschroot is verbaast me niks

    we zijn geniaal in het vernietigen van onze eigen historie

    gelukkig zijn er groepen die er wat aan proberen te doen zoals de heren van de G1
    en stichting de vroege vogols

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •