Pagina 5 van 6 EersteEerste ... 3 4 5 6 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 58

Discussie: Buitgemaakte Koolhovens

  1. #41
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    J. Wat zijn je bronnen???

    Hans
    Hallo Heren

    Ik ben nogal bekend in de Wreck & Relicsscene. Mensen welke zich bezig houden met allerle kisten en onderdelen op Luchtvaartgebied. Ik bezit een grote collectie W&R boeken. In 2005 ben ik mede-auteur geweest van het boekje Vliegtuig Erfgoed.

    In 1976 bracht Fred Roos het boekje Dutch Wreck & Relics uit.
    Hierin een beschrijft hij de verschillende locatie's en collectie's in Nederland. Op Blz 11 beschrijft hij wat van de hierboven genoemde onderdelen / parts.



    Vriendelijke groet Peter

  2. #42

    Standaard

    Hoi Peter,

    Een interessante bijdrage van je! Weet jij toevallig of er van deze rompen/onderdelen ook foto's uit die tijd bestaan?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #43
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Hoi Peter,

    Een interessante bijdrage van je! Weet jij toevallig of er van deze rompen/onderdelen ook foto's uit die tijd bestaan?

    Groet,

    Mathieu.

    Dank je Mathieu. Ik weet niet of daar foto's van zijn. In 1990 is er een Jubileumboek uitgegeven ter gelegenheid van hel 50-jarig bestaan van de vliegtuigbouwkundige opleiding in Delft. Misschien word er daarin nog iets over geschreven?

    Groeten Peter

  4. #44
    Geregistreerd
    15 maart 2010
    Locatie
    Noord-Brabant
    Berichten
    99

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door havair Bekijk bericht
    We weten van de Duitsers dat ze al heel snel aan het opruimen gingen, documenten laten zien dat reeds op 16 mei de acties werden uitgevoerd.
    Van Ome Klaas Lauppe, ex Fokker gepensioneerde techneut, waarmee ik nog vele jaren in der Aviodome heb gewerkt. Hij was er bij, en kon dat met fotos verder uitleggen.
    We weten dat de Duitsers, met Klaas Lauppe, in groepje langs de velden trok om alle vliegtuigen en wrakken op te ruimen. We weten ook dat er in Utrecht langs het Amsterdam Rijn kanaal een opslag ruimte was voor alle gevallen waarover niet direct werd beslist, plus wat er naar beneden kwam op Nederlandse bodem.
    Hallo

    Wie kan me meer vertellen over Dhr. K. Lauppe en zijn "opruim" werkzaamheden. Ik ben zeer geïnteresseerd in het Zerlegebetrieb binnen Nederland. Het Zerlegebetreib was de gehele oorlog gesitueerd in Utrecht, maar ook in Kamp Vught werden kisten gesloopt. Voornamelijk B-17 Flying Fortress.

    Vriendelijke groet Peter

  5. #45
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Voor wat betreft de Delftse verzameling: vorig jaar heb ik op TU Delft LR gestudeerd. Daar hebben ze dus een vliegtuighal, die vol ligt met vliegtuigen en onderdelen. In het artikel een paar posts terug werd gesproken over een P-47. Het viel me op omdat ik er vorig jaar redelijk wat delen van heb gezien (denk dan aan ribben, hinges, enzovoort).

    Oude kisten, of Fokkerdelen heb ik daar niet (bewust) gezien. Ik heb er ook niet op gelet, helaas.

  6. #46

    Standaard buitgemaakt.

    Leuk dat de discussie weer verder gaat. Het is ook duidelijk dat nieuwe generaties veel (nog) niet weten, en weer van voren af aan beginnen.
    Delft is in feite uit onderhandelt, alles is uitgezocht voor zover dat mogelijk is. tot heel lang heeft Delft als instituut geen belangstelling gehad voor de historie, was ook niet hun doel en werk. Dus werd zonder verder overleg grote hoeveelheden NU historisch genoemd materiaal weg gegooid. Dat was hun recht, en de historische wereld had nog geen belangstelling!!!!!
    Vandaar dat veel werd weg gegooid en nu verloren is.
    Zo'n beetje midden 70er jaren kwam er verandering in, en werd eerst aan Luchtmacht Museum gevraagd of zij iets wilden hebben. Het was een wissel werking, omdat Delft de Klu nodig had voor nieuw materiaal. Als het MLM nee zei, mocht de Aviodome een keuze maken. Vandaar dat veel materiaal naar het MLM verdween, en veel minder naar de Aviodome.
    Eind 70er jaren werden veel houten delen afgevoerd naar het MLM, en wat
    over bleef naar de Aviodome. De stukken waren wel geregistreerd maar niemand kon meer zeggen waar het van af kwam. Zo konden wij dus puzzelen naar de herkomst. Het is in elk geval wel duidelijk dat ze aanvankelijk complete vliegtuigen als G-1, D-XXI en FK51 kregen welke
    door de jaren heen werden verzaagd en tenslotte weg gegooid. Daarvan is wel iets, maar niet veel meer over. Mara de FK51 replica kon alleen dankzij
    die onderdelen worden gebouwd!! Harry

  7. #47

    Standaard

    Nu op Ebay: http://www.ebay.de/itm/Foto-Wehrmach...sAAOSw2xRYWu6f
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #48

    Standaard

    En deze: http://www.ebay.de/itm/Foto-Wehrmach...3D122279726878
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #49

    Standaard

    Die met de FK-51 410 is het meest interessant, omdat dit de eerste foto is van deze kist na de meidagen.
    Zo te zien heeft de staart een giga tik gehad en is deze kist niet meer in staat te vliegen.
    De barge met de DH-89 erop is al bekend.

  10. #50

    Standaard

    Wat staat er eigenlijk achter de DH 89?
    Als het regent in mei is april voorbij.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •