Pagina 5 van 5 EersteEerste ... 3 4 5
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 50

Discussie: Witte muizen sinds wanneer?

  1. #41

    Standaard

    Hoi,

    Van Auke Doornbosch ontving ik nog 2 foto's mbt de witte muizen. Zijn vader is in de Jaren 54-56 als militair ook op Vlieland geweest. Heeft iemand deze ooit eerder gezien?

    Groet,

    Mathieu.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #42

    Standaard

    Jan Linzel was al eerder commandant daar. Bij de JavA Veldleger op Ypenburg in 1940, maar ook D.21-vlieger. Dus die zou het ook best eens gedaan kunnen hebben.

    Groot gebrek aan historisch besef trouwens dat de witte muizen geen squadronembleem van een KLu-jagersquadron zijn geworden.
    Laatst gewijzigd door Fogg; 19 maart 2019 om 19:10

  3. #43

    Standaard

    Jan Lintzel kwam pas in de vijftiger jaren, na Hateboer, en toen bestond het embleem op Vlieland al!

    Hans

  4. #44

    Standaard

    Hallo Hans. Volgens deze site niet.
    http://www.vlieland-info.nl/Klu.html

  5. #45

    Standaard

    Hallo Fogg, dat hij vuurleider was naast Hateboer als commandant wist ik niet. Ik ging er altijd van uit dat hij na Hateboer commandant was geworden, en dat klopt wel.

    Hans

  6. #46

    Standaard

    O ja, ik zie nu pas dat dat daar op die site ook onderaan staat. Dank je wel.

    Peter

  7. #47

    Standaard

    Muizen waren blijkbaar populair voor de oorlog, want de Italianen hadden hun "Sorci Verdi" (groene muizen). Deze schijnen gebaseerd te zijn op een uitdrukking uit Rome, waarbij " ik zal je groene muizen laten zien" zoiets betekent als " ik zal je mores leren".

    Deze groene muizen waren te zien op de beroemde Savoia Marchetti SM.79 racers en op de bommenwerpers van het Italiaanse 205e bommenwerper squadron. Misschen dat de relatie tussen muizen en de Italiaanse propaganda, muizen wat minder populair maakte in het na-oorlogse Nederland.

    Met groet,
    Huub

  8. #48
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door huub vink Bekijk bericht
    Deze groene muizen waren te zien op de beroemde Savoia Marchetti SM.79 racers

    Met groet,
    Huub
    Huh...? SM.79 racers?
    De SM.79 Sparviero is/was een 3-motorige bommenwerper...

  9. #49

    Standaard

    Heron,

    De Savoia Marchetti SM.79, was oorsprokelijk ontworpen als 8 persoons passagiers vliegtuig, maar was meer successvol als snel postvliegtuig en later als bommenwerper.

    De SM.79C (Competitione) was een race versie. In 1937 deden vier van deze toestellen vrij succesvol mee aan de Parijs-Damascus-Istres race. Omdat één van de originele vijf toestellen niet beschikbaar was deed een omgebouwde bommemwerper mee als vijfde toestel.
    In 1938 zijn 3 van deze toestellen omgebouwd voor een Trans-Atlantische vlucht. Een propaganda vlucht om te onderzoeken of er een snelle passagiersvlucht mogelijk was naar Rio de Janeiro.

    Hieronder een plaatje van één van de racers, compleet met muizen, na aankomst in Brazilië.

    Groet,
    Huub



  10. #50
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Kijk... op zo'n soort antwoord zat ik te wachten
    Dank je!

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •