Pagina 1 van 5 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 50

Discussie: Witte muizen sinds wanneer?

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Question Witte muizen sinds wanneer?

    Weet iemand vanaf wanneer 1.JaVA met de witte muizen op hun toestellen vloog?

  2. #2
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard witte muizen sinds wanneer?

    Hoi Arjan,

    Begin sept. 1938 kreeg de 1e JaVa op Schiphol de nieuwe Fokkers D XXI.
    Op 11 sept. 1939 werden de 6 kisten overgeplaatst naar Eelde;
    dit waren de 214,228,232,240 en de 242 met resp. de vliegers Focquin de Grave, Doppenberg, van Overvest, Smits, Hateboer en commandant Schmidt-Crans. Op Eelde zijn toen de Witte Muizen aangebracht, maar de preciese datum weet ik niet. De Luftwaffe heeft 2 kisten met het embleem buitgemaakt.
    In het fotoalbum van Ben Moerkoert trof ik tot mijn verbazing een foto aan van 3 Harvards van de Rijks Luchtvaart School op Gilze Rijen, met....... de witte muizen op de neus.
    Weet iemand hier meer van?

    Ger, Emmen.

  3. #3
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Nu ik ook kan uploaden, hierbij nog de betreffende foto.

    Naam: Gilze-Rijen.jpg
Bekeken: 2356
Grootte: 46,2 KB
    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 16:34

  4. #4

    Standaard

    Hoi, kom nu ineens je bericht tegen. De witte muizen zijn ontworpen de de Groningse Ploegschilder George Martens. De genoemde vliegeniers kwamen bij hem over de vloer. Ik heb een kopie van het muizen origineel op ware grootte. Wil je meer weten?
    Groet,
    Rolf

  5. #5
    onderzoeker Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolf.eerens Bekijk bericht
    Hoi, kom nu ineens je bericht tegen. De witte muizen zijn ontworpen de de Groningse Ploegschilder George Martens. De genoemde vliegeniers kwamen bij hem over de vloer. Ik heb een kopie van het muizen origineel op ware grootte. Wil je meer weten?
    Groet,
    Rolf

    Graag zou ik het originele ontwerp van je kopen daar de bouwpakketten een opvallende discrepantie vertonen - de bovenste muis wordt anders afgebeeld. Indien je een scherp oog hebt is dat duidelijk zichtbaar in de volgende twee plaatjes:






    Daarbij wil ik wel eens weten wat nu precies de achterliggende gedachte is van die 3 muizen. Is het Albert Klein met zijn nummer: https://www.youtube.com/watch?v=qUM2l6CZZsM

    De kreet: "Zet hem op" komt hier in voor.

    "zet hem op, witte muizen" is een bekende zin in het verzet. Welk "cafe" was dit waar deze kreet ooit ontstond? "in de witte muis" doet namelijk sterk een vermoeden uitgaan dat dit een drinkgelegenheid in de buurt van een vliegveld betroffen heeft. "In de Vlaamsche Pot" is een voorbeeld.
    De film "De Bunker" met Tom Hofman in de hoofdrol kent ook een zin "witte muizen...met rode oogjes". Het is een omfloerste verzetskreet/beschrijving voor de vijand/moffen, maar hoe en waar is deze precies ontstaan?

    Gaarne zou ik een waarheidsgetrouw schaalmodel van de Fokker D-21 (XXI) willen overnemen van iemand...1:32 of groter. Geld speelt geen rol, de kwaliteit wel. Voor zowel de originele "3 muizen" die nu kansloos boven een open haard hangt, nota bene in de buurt van een kat, als ook een behoorlijk representatief schaalmodel biedt ik maar liefst E1000,-.

    ik vermoed dat artiesten die het embleem op een Duikboot-toren aanbrachten met hun kwast dikwijls buiten hun paadje gingen waar het het origineel betrof. Dit zou zeer wel ook het geval geweest kunnen zijn met dit ontwerp. Wie weet...

    Wat ik in het laatste geval niet helemaal begrijp is dat de Duitsers "ons' op 10 mei, 1940 overrompelden. Nederland was neutraal (is dit werkelijk het omgekeerde oranje driehoekje?) dus elk icoon/embleem op een Nederlands "jachtvliegtuig" zou niets te maken moeten hebben met Duitsers en hun intentie Nederland te overvallen. Vanwaar dan die muizen? Had dat dan wellicht meer te maken met Nederlands-Indie?


    P.S. hierbij moet ik aantekenen dat er een Fokker-Planck vergelijking bestaat waarin de woorden "Three Mice" [drie muizen] voorkomen. Maar ik vermoed dat ik me hiermee op zeer glad ijs begeef.

    http://cabtes55.cnea.gov.ar/estadist...hanta-nova.pdf

    Ik denk derhalve met een onderbouwde zekerheid te weten dat dit alles gestoeld is op het liedje van Albert Klein. Graag commentaar.
    Laatst gewijzigd door onderzoeker; 20 januari 2016 om 03:54

  6. #6

    Standaard Witte muizen sinds wanneer?

    Beste onderzoeker,

    U vergelijkt een D21 tekening met een kopie van de drie muizen uit een oud tijdschrift.
    Wat u wilt bereiken is me niet helemaal duidelijk, omdat ten eerste de bron van de tekening onduidelijk is.
    En ten tweede de originaliteit van de drie muizen niet is gewaarborgd.
    Toen ik de laatste op de site plaatste heb ik dat er ook bij vermeld.

    De vergelijking gaat m.i. mank.
    Zo ook het aanhalen van Planck
    Zonder de 'ck' slaat u de plank ook ietwat mis waar het de muizen van Hr RolfEerens betreft.
    Hij is slechts in het bezit van een 'kopie van het origineel'!

    Of geld dan nog geen rol speelt kan ik in uw geval niet inschatten.

    Wat ik u, -geheel gratis-, kan aanbieden is een eerder getoonde foto van de Fokker D21 nr 233, voorzien van witte muizen.
    Deze stond wat verscholen op de site, maar is hiermee nu ook in dit topic onder gebracht.

    Op deze foto, afkomstig uit de MLD Traditiekemer, is de enige juiste formatie-opstelling van de gewraakte muizen waar te nemen op de cowling van de Bristol Mercury motor.

    Het liedje van Klein is leuk gevonden, maar ik betwijfel of er enige connectie is.
    Daarbij hebben witte -albino- muizen per definitie rode oogjes..





    U eindigt met 'graag commentaar'.

    Bij deze dan, Tracker.

  7. #7
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Mooie foto.

    Mooi om te horen dat het uploaden nu lukt.
    Weet je ook waarom het eerder niet lukte?

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik vraag me af hoe het embleem nu eigenlijk ontstaan is. De drie witte muizen zijn aangebracht toen 1 JaVA op Eelde stond.

    Groot was mijn verbazing toen ik zag dat er even ten noorden van het vliegveld een pompstation met rustplaats bestaat met de naam de Witte muizen.

    Ook is er in de buurt van Eelde een vrij bekende lokale voetbalclub met de bijnaam de Witte muizen.

    Tenslotte zou er een connectie kunnen bestaan met de muizen die gebruikt werden voor gasdetectie .

    Heeft iemand een idee van het verhaal achter de drie witte muizen?

  9. #9

    Standaard

    Ik citeer nu even letterlijk uit Hugo Hooftman's D-21 boekje p.159, waarin een krantenartikel uit die tijd is gereproduceerd:

    "Wanneer zij in hun viegtuigen klimmen en de leeren kappen opzetten, dan roepen zij elkander goede wenschen toe in een alleen voor hen verstaanbaar jargon: "Hup twee! Witte muizen! Zet 'm op!", of "Zet 'm op! Schoenen met punten!", en daar gaan ze, het wijde luchtruim in."

    Zo lees je 't tegenwoordig niet meer ...

    Ik meen me vaag te herinneren dat Witte Muizen een breder gebruikte kreet was in de 30-er jaren, maar kan dat zo gauw niet terugvinden.
    En schoenen met punten kan natuurlijk refereren naar het schoppen, "kick ass" in t engels. Ook sommige Luftwaffe units hadden een (oude) schoen als logo.

    Pieter

  10. #10
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Witte muizen stonden vroeger bekend als geluksbrengers, misschien dat ze daarom als symbool gebruikt werden.1@

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •