Pagina 3 van 5 EersteEerste 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 50

Discussie: Witte muizen sinds wanneer?

  1. #21
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolf.eerens Bekijk bericht
    Van ontwerp van de witte muizen hangt een kopie op waren grootte gelamineerd en wel op de ketel van de CV in mijn bijkeuken.
    Foto SVP

  2. #22
    onderzoeker Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolf.eerens Bekijk bericht
    Hoi, kom nu ineens je bericht tegen. De witte muizen zijn ontworpen de de Groningse Ploegschilder George Martens. De genoemde vliegeniers kwamen bij hem over de vloer. Ik heb een kopie van het muizen origineel op ware grootte. Wil je meer weten?
    Groet,
    Rolf

    Graag zou ik het originele ontwerp van je kopen daar de bouwpakketten een opvallende discrepantie vertonen - de bovenste muis wordt anders afgebeeld. Indien je een scherp oog hebt is dat duidelijk zichtbaar in de volgende twee plaatjes:






    Daarbij wil ik wel eens weten wat nu precies de achterliggende gedachte is van die 3 muizen. Is het Albert Klein met zijn nummer: https://www.youtube.com/watch?v=qUM2l6CZZsM

    De kreet: "Zet hem op" komt hier in voor.

    "zet hem op, witte muizen" is een bekende zin in het verzet. Welk "cafe" was dit waar deze kreet ooit ontstond? "in de witte muis" doet namelijk sterk een vermoeden uitgaan dat dit een drinkgelegenheid in de buurt van een vliegveld betroffen heeft. "In de Vlaamsche Pot" is een voorbeeld.
    De film "De Bunker" met Tom Hofman in de hoofdrol kent ook een zin "witte muizen...met rode oogjes". Het is een omfloerste verzetskreet/beschrijving voor de vijand/moffen, maar hoe en waar is deze precies ontstaan?

    Gaarne zou ik een waarheidsgetrouw schaalmodel van de Fokker D-21 (XXI) willen overnemen van iemand...1:32 of groter. Geld speelt geen rol, de kwaliteit wel. Voor zowel de originele "3 muizen" die nu kansloos boven een open haard hangt, nota bene in de buurt van een kat, als ook een behoorlijk representatief schaalmodel biedt ik maar liefst E1000,-.

    ik vermoed dat artiesten die het embleem op een Duikboot-toren aanbrachten met hun kwast dikwijls buiten hun paadje gingen waar het het origineel betrof. Dit zou zeer wel ook het geval geweest kunnen zijn met dit ontwerp. Wie weet...

    Wat ik in het laatste geval niet helemaal begrijp is dat de Duitsers "ons' op 10 mei, 1940 overrompelden. Nederland was neutraal (is dit werkelijk het omgekeerde oranje driehoekje?) dus elk icoon/embleem op een Nederlands "jachtvliegtuig" zou niets te maken moeten hebben met Duitsers en hun intentie Nederland te overvallen. Vanwaar dan die muizen? Had dat dan wellicht meer te maken met Nederlands-Indie?


    P.S. hierbij moet ik aantekenen dat er een Fokker-Planck vergelijking bestaat waarin de woorden "Three Mice" [drie muizen] voorkomen. Maar ik vermoed dat ik me hiermee op zeer glad ijs begeef.

    http://cabtes55.cnea.gov.ar/estadist...hanta-nova.pdf

    Ik denk derhalve met een onderbouwde zekerheid te weten dat dit alles gestoeld is op het liedje van Albert Klein. Graag commentaar.
    Laatst gewijzigd door onderzoeker; 20 januari 2016 om 04:54

  3. #23

    Standaard Witte muizen sinds wanneer?

    Beste onderzoeker,

    U vergelijkt een D21 tekening met een kopie van de drie muizen uit een oud tijdschrift.
    Wat u wilt bereiken is me niet helemaal duidelijk, omdat ten eerste de bron van de tekening onduidelijk is.
    En ten tweede de originaliteit van de drie muizen niet is gewaarborgd.
    Toen ik de laatste op de site plaatste heb ik dat er ook bij vermeld.

    De vergelijking gaat m.i. mank.
    Zo ook het aanhalen van Planck
    Zonder de 'ck' slaat u de plank ook ietwat mis waar het de muizen van Hr RolfEerens betreft.
    Hij is slechts in het bezit van een 'kopie van het origineel'!

    Of geld dan nog geen rol speelt kan ik in uw geval niet inschatten.

    Wat ik u, -geheel gratis-, kan aanbieden is een eerder getoonde foto van de Fokker D21 nr 233, voorzien van witte muizen.
    Deze stond wat verscholen op de site, maar is hiermee nu ook in dit topic onder gebracht.

    Op deze foto, afkomstig uit de MLD Traditiekemer, is de enige juiste formatie-opstelling van de gewraakte muizen waar te nemen op de cowling van de Bristol Mercury motor.

    Het liedje van Klein is leuk gevonden, maar ik betwijfel of er enige connectie is.
    Daarbij hebben witte -albino- muizen per definitie rode oogjes..





    U eindigt met 'graag commentaar'.

    Bij deze dan, Tracker.

  4. #24
    onderzoeker Guest

    Standaard

    - Er zijn witte muizen zonder rode ogen. (u bedoelde een pleonasme, toch?)
    Ook voor ratten is dit geen wetmatigheid - sterker nog, het slaat nergens
    op.
    - Ik heb uitgelegd dat een uiteindelijk embleem op een vliegtuig of duikboot
    enigszins afwijken kan van hoe de originele artiest het aan het papier heeft
    toevertrouwd.
    - Wat ik wil "bereiken" is u blijkbaar niet helemaal duidelijk. Derhalve herhaal
    ik het: "Ik
    wil wel eens weten wat nu precies de achterliggende gedachte is van die 3
    muizen". (Nee, ik bedoel niet de gedachten van die muizen zelf.)
    De bovenste muis schijnt een eigen willetje te hebben in sommige
    afbeeldingen. Dit wil ik uitzoeken. Zonder ongefundeerd commentaar.
    - Ik ben niet op zoek naar semantisch gebekvecht maar wil gewoon meer
    kennis inwinnen betreffende dit jachtvliegtuig.
    - De 3 muizen op mijn geposte "tekening" zijn gelijk aan die van uw laatst
    geposte afbeelding. Daarom vroeg ik me af waarom Rolf Eerens "origineel"
    hiervan afwijkt. U trekt zeer snel iets in twijfel, dat is goed, maar soms
    kan sceptisisme de waarheid flink in de weg zitten...de afbeelding van Rolf
    Eerens schijnt mij namelijk eerder erg authentiek toe, kopie
    of niet, en ik heb heel wat kennis opgedaan in het verzamelen van
    duikboot-parafernalia uit de tweede wereldoorlog om daar iets over te
    mogen zeggen, me dunkt.
    - Peter de Jong in zijn boek "Fokker D.21 [...]" refereert ook aan het
    hierboven gelinkte liedje en beeldt zelf de tekst af.
    - Met planck sloeg ik vast de plank mis (leuke woordspeling van u) maar het
    was maar een suggestie. Nooit geschoten is altijd mis. In de geest van het
    Nederlands verzet, zal ik maar zeggen. Daarbij mag je iemand die dit soort
    opmerkingen oppert nooit direct terecht wijzen. Soms blijkt 't de waarheid.
    - mijn bod op dat waarheidsgetrouwe schaalmodel staat nog altijd. Hoe
    groter hoe beter (maar ik bedoel geen R/C).
    - Bronnen? Hoe betrouwbaar zijn bronnen nog sinds wikipedia? Ik heb
    ondervonden dat 9 van de 10 schrijvers elkaar quoten middels voetnootjes.
    Dat geldt voor bijna elk onderwerp in het leven. Ik ga daar niet meer op af
    en zoek juist naar die afwijkende "feitjes" die mogelijk nieuw bloed pompen
    in een in vergetelheid geraakte zaak. Bronnen moet je tegenwoordig
    eerder schuwen dan huwen.

    P.S. Wat ik in het laatste geval niet helemaal begrijp is dat de Duitsers "ons' op 10 mei, 1940 overrompelden. Nederland was neutraal (is dit werkelijk het omgekeerde oranje driehoekje?) dus elk icoon/embleem op een Nederlands "jachtvliegtuig" zou niets te maken moeten hebben met Duitsers en hun intentie Nederland te overvallen. Vanwaar dan die muizen? Had dat dan wellicht meer te maken met Nederlands-Indie? Of ben ik werkelijk zo naief om te denken dat het "Wapen der Militaire Luchtvaart" over 28 gevechtsklare Fokker D-XXI's beschikte...elk met 3 muizen op hun neus? Die muizen moeten dan wel bijna een andere betekenis hebben gehad dan iets wat van doen had met de Duitsers. Het feit dat op een "neutraal" jachtvliegtuig dat soort oorlogsemblemen prijkten moet ergens een oorsprong hebben. Ik wil weten wat dat precies was...naam en toenaam, datum en jaar.
    Laatst gewijzigd door onderzoeker; 22 januari 2016 om 00:47

  5. #25

    Standaard

    De vraag wat de achterliggende gedachte is van de drie muizen is iets waarin we geheel op één lijn liggen.
    Die vraag blijft onbeantwoord.

    Een nieuwe vraag echter die bij me op komt is hoe het mogelijk is dat Eerens' afbeelding door u als authentiek wordt gezien, en dat het afwijkt van wat er aan afbeeldingen hiervóór is geplaatst.

    Het genoemde 'origineel' van Eerens is namelijk nog nooit vertoond op dit forum, ondanks meerdere verzoeken aan de eigenaar.
    Het begrip 'authentiek' blijft daarmee in nevelen gehuld...

    Het financiële onderdeel van uw betoog vind ik niet erg gepast.
    Het is geen 'marktplaats'.

    Grt, Tracker.

  6. #26
    onderzoeker Guest

    Standaard

    Waarom denk je (ik tutoyeer omdat ik me hier eigenlijk gemakkelijker bij voel ) dat Rolf speciaal een afbeelding van de 3 muizen heeft laten ontwerpen om ons een loer te draaien? Ik kan je verzekeren dat 99,9999 procent van de Nederlandse internetgebruikers dit topic geen ene zier interesseert, laat staan internationale gebruikers. Het voelt gewoon niet goed dat iemand hier de boel belazerd om een vliegtuig als de Fokker D-21...er is pas zo spaarzaam verhaald over dit vliegtuig. Ik geloof hem ook niet helemaal en daarom ligt mijn bod van Duizend Euro klaar. Daar kom ik je eigenlijk mee tegemoet in je overtuiging: dit bedrag schrikt zowel een leugenaar als een handelaar goede getrouw af...maar er zijn altijd mensen die de waarheid spreken waarvan je het niet vermoed, en ook mensen die glashard liegen terwijl je het niet vermoed. Ik zie niet in waarom iemand de moeite zou nemen om lid te worden van dit forum en een valse afbeelding te tonen van zo'n onderbelicht toestel als de Fokker D.XXI. Ik hoop dat je dat zelf ook wel eens overwogen hebt. Waarom zo achterdochtig? Laat Rolf zelf maar eens tevoorschijn komen met dat plaatje. Ik koester argwaan maar niet zo ongezond als jij dat doet. Geloof je wel dat mensen ooit op de maan geland zijn? Hele volksstammen aan internet-fora zijn er van overtuigd dat dit niet het geval is geweest. Laat staan, dat iemand liegt over de fokker d-21...niemendalletje van een vliegtuig...voor outsiders. Nee, dit is geen poging je monddood te maken. In tegendeel, ik zou je ongeloof jegens figuren als dit doorgaans prijzenswaardig vinden, ware het niet dat ik in dit geval, op deze schaal maar 20% van mij deelt in je achterdocht. Laten we afwachten wat deze persoon misschien nog gaat onthullen op de korte termijn. Ik heb er een verwachting van, alleen geen hoge. Maar hoe leg je het vuur aan de schenen van dit soort zwijgzame types? Ons wederom neutraal opstellen zou misschien een Nederlandse herhaling van zetten zijn die opnieuw een oude wond openrijt. Als Rolf niets wil loslaten dan is dat zijn keuze. Duitsers zouden hem hebben opgezocht en gemarteld om de "waarheid" te melken.
    Laatst gewijzigd door onderzoeker; 22 januari 2016 om 01:43

  7. #27
    Geregistreerd
    24 augustus 2011
    Locatie
    Hendrik Ido Ambacht
    Berichten
    468

    Standaard

    Beste onderzoeker, zullen we dit topic verder laten rusten en de muizen in hun holletjes terugzetten?
    Ik ben één van die 99,99999 procent Nederlanders die het in het begin misschien interessant vonden, maar het nu een uitgemolken verhaal beginnen te vinden. Vr.gr. JanJr.

  8. #28

    Standaard

    Zijn Eerens en onderzoeker niet dezelfde persoon?
    Zo niet, graag helderheid en die foto posten. Bronnen zijn wel degelijk betrouwbaar, helemaal als je er verschillende naast elkaar legt. Je kunt het zien als puzzelstukjes die in een groter raamwerk horen. Hoe meer puzzelstukken, hoe meer je ziet welk schilderij er in het raamwerk past. Zo ook wat betreft de witte muizen.

    Er zijn verschillende verhalen in omloop over de oorsprong van de witte muizen. Vaststaat dat ze op de NACA kappen van de Bristol Mercury motoren werden geschilderd van de D.XXIs van de 1ste JaVA. Daarbij komt dat elke muis anders is geschilderd, wat logisch is. Het waren namelijk met de hand geschilderde muizen. Dezelfde afwijkingen zie je ook met het embleem van de 3de JaVA dat vloog met de Fokker G-1.
    Samengevat zijn bronnen nuttig (hoe meer hoe beter), hebben de muizen in verschillende variaties bestaan en krijg ik bij de bovenstaande berichten het idee dat iemand heel erg graag van zijn witte muizen afwil voor een bedrag van circa 1.000 euro en dat doet door zichzelf tegen zichzelf uit te spelen. Zo niet, foto!

  9. #29
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arjan Bekijk bericht
    Weet iemand vanaf wanneer 1.JaVA met de witte muizen op hun toestellen vloog?
    Bij de beeld bank van Defensie staat deze foto met volgende onderschrift :

    Schilderen van het "Witte muizen" embleem op een D.21 van de 1e JaVA op Eelde, nov. 1939.




  10. #30
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Beste allen,

    Interessante discussie. Toch, een paar dingetjes:

    - Hoe relevant is het om exact te weten hoe de muizen eruit zagen? Ze werden met de hand geschilderd, per slot van rekening.
    - Hoe relevant is ook de oorsprong?

    Zelf vermoed ik dat de muizen zijn geboren tussen de gezelligheid. Symbolen ontstaan onbewust. We weten misschien allemaal wel dat het logo van softwarebedrijf Java (http://java.com/nl/) een bakkie koffie voorstelt.
    De ontstaansgeschiedenis van dit logo, én van de bedrijfsnaam, is eenvoudig. De programmeurs hadden geregeld koffie nodig. Waar wij ons tegoed doen aan Senseo, Douwe Egberts of simpelweg Markus, deden 'de programmeurs' het met Java-koffie. En ziedaar: in een hechte club wordt zoiets al snel een symbool.
    Mascottes van squadrons komen over het algemeen ook gewoon een keer langszetten.

    Wellicht is het in die trant ontstaan. Een symbool wat iedereen herkende en iedereen een warm/grappig gevoel gaf. Herkenbaar voor insiders, totaal nutteloos voor outsiders. En ik dénk dat 1.JaVA een groep insiders was...

    Overigens heb ik nu pas door dat ik met Java koffie kwam aanzetten...

    Laten we de discussie netjes houden en bedenken dat we ons gesprek als het ware voeren aan tafel bij het NOS Journaal. Internet is redelijk open, tegenwoordig.
    Hoezeer het ook goed bedoeld kan zijn, vraag ik nieuwe leden om uit te kijken met opmerkingen die zouden kunnen neigen naar een uitdagende en hoogdravende toon. Op de meerdere forums waar ik lid ben, waaronder deze, valt dat niet altijd helemaal goed in de smaak.

    Groeten, Daan

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •