Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Bewapening G.1

  1. #1

    Standaard Bewapening G.1

    Hoi,

    Op het Grebbeberg forum staat een dicussie over de bewapening van de G.1 (http://www.grebbeberg.nl/forum/forum...oup=1&view=all). Helaas is die discussie afgesloten dus geef ik hier maar even antwoord op de vraag van Edwin. De G.1 had zoals bekend 8 machinegeweren, deze waren mbt het afvuren verdeeld in 2 groepen van 4. Edwin vroeg zich af hoe dat verdeeld was en zelf dacht hij aan 1-2-1-2- enz. Misschien weet hij het inmiddels zelf al maar de verdeling was nogal "simpel" nl 4 machinegeweren rechts waren een groep en de 4 links een groep. Overigens kon de piloot in geval van storing aan de pneumatische bediening alle 8 machinegeweren gelijktijdig afvuren met een mechanische handel in de cockpit.

    groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Arjan; 6 januari 2009 om 12:42 Reden: Originele discussie toegevoegd

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Hey Mathieu,

    N.a.v. een tekening uit het NA kan ik zeggen dat het 1-2-1-2-1-2-1-2 was. De reden staat er niet bij, maar ik verwacht zelf dat dit was om het toestel bij het afvuren van de mitrailleurs enigzins stabiel te houden. Ik zal de tekening inscannen en die publiceren in deze post.

    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  4. #4

    Standaard

    Hoi Jan,

    Ik heb even in het handboek van de G.1 gekeken en daar hebben ze het over 2 groepen van machine geweren, 1 links en 1 rechts!
    Weer een onderwerp wat vragen oproept


    Chris
    Laatst gewijzigd door Chris; 5 januari 2009 om 09:51

  5. #5

    Standaard

    Hei,

    Ik heb het handboek er ook maar even bij gepakt en door gelezen.
    In het hoofdstuk over de bewapening op pagina 94:

    6.Bediening.

    a. Schieten.

    Op de stuurvork ( rechterarm ) bevinden zich de schiethefboomen. E?n voor de linker- en ??n voor de rechter mtrailleurgroep.

    Hieruit kan ik niet anders opmaken dat de linker 4 machinegeweren een groep was en de rechter 4 een groep.

    Groet,

    Mathieu

  6. #6

    Standaard

    Hey,

    Dat begrijp ik. Ikzelf heb dat ook gelezen en heb het ook altijd aangenomen. Maar ik heb een aantal archiefstukken m.b.t. de Browning FN M.36 mitrailleurs en daarin staat deze groepering. Misschien heb ik me vergist en is het een plan wat uiteindelijk niet door is gegaan. Ik heb zomaar uit mn blote hoofd een reactie gegeven. Zodra ik thuis ben zet ik de tekening erop!

    PS. stuur me ff een PM voor wat meer info.

    Groet,
    Jan

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •