Pagina 19 van 31 EersteEerste ... 9 17 18 19 20 21 29 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 302

Discussie: Projecten in Nederland

  1. #181
    Geregistreerd
    14 september 2011
    Locatie
    Noord Holland
    Berichten
    98

    Standaard

    Hallo Sander
    Ik heb geen idee wat er uiteindelijk zal gebeuren met de mallen!.
    Het zou mooi zijn als er ooit nog iemand gebruik van zou kunnen maken.
    Misschien hebben de Finnen ooit nog plannen en dan kunnen ze elkaar een dienst bewijzen.
    Maar dat is natuurlijk niet aan mij,het is eigendom Mlm.
    Het is uiteraard veel werk om een goede mal te maken,maar het is erg leuk werk om te maken en onmisbaar voor een accuraat eindresultaat.

    Groet Paul

  2. #182
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Voor de bouw van de C.X voor het MLM zijn indertijd door een C-130 van de KLu op leenbasis een tweetal C.X rompen opgehaald als voorbeeld.
    De beste heeft op het MLM gelegen, de tweede op de Fokker bedrijfsschool, later VTOC. De eerste moest weer terug en is een paar jaar geleden geretourneerd naar Finland. De tweede was niet echt interessant en mocht bij het VTOC blijven.
    Toen het VTOC verhuisde was er geen plaats meer voor dat rompdeel en kwam zodoende bij Crash terecht.

    Hans
    Volgens mij was het een iets ander verhaal. Er zouden 2 sets vleugels gebouwd worden in ruil voor een romp. Met het faillissement van Fokker zijn van die goede bedoelingen niks overgebleven en hebben wij als Nederlanders de bal laten vallen want die vleugels zijn nooit gemaakt maar nog erger de romp ook niet teruggebracht

    De romp zou worden omgebouwd van Ster naar Lijnmotor en er was ook iets met de hydraulisch remklep bediening die anders is. Kennelijk was de gemaakte afspraak niet meer interesant en een grotendeels nieuwe romp is gebouwd. Als mijn geheugen goed is was er nog ergens een origineel achterste stuk van de romp gevonden en in het nieuwe frame gelast.

  3. #183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Er zouden 2 sets vleugels gebouwd worden in ruil voor een romp. Met het faillissement van Fokker zijn van die goede bedoelingen niks overgebleven en hebben wij als Nederlanders de bal laten vallen want die vleugels zijn nooit gemaakt
    Volgens onbevestigde berichten zijn de Finnen door de curator financieel gecompenseerd voor het niet bouwen van de vleugels. Dat "wij" Nederlanders de bal hebben laten vallen is dus kort door de bocht.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Als mijn geheugen goed is was er nog ergens een origineel achterste stuk van de romp gevonden en in het nieuwe frame gelast
    Klopt, men had bij Fokker nog de laatste 1,5 meter van de 700 liggen, deze kist was een beetje gekraakt door een vlieger en was ter reparatie naar Fokker gebracht. Daarop schijnt dat het toestel ool aangepast is voor het gebruik van een staartwiel ipv een slof waardoor het achter gedeelte opnieuw gebouwd moest worden. Als we dan even de zelfde gedachte er op na gaan houden als de Engelsen met hun spitfires doen hebben we dus gewoon een originele gerestaureerde Fokker C.X!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #184

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Volgens mij was het een iets ander verhaal. Er zouden 2 sets vleugels gebouwd worden in ruil voor een romp. Met het faillissement van Fokker zijn van die goede bedoelingen niks overgebleven en hebben wij als Nederlanders de bal laten vallen want die vleugels zijn nooit gemaakt maar nog erger de romp ook niet teruggebracht

    De romp zou worden omgebouwd van Ster naar Lijnmotor en er was ook iets met de hydraulisch remklep bediening die anders is. Kennelijk was de gemaakte afspraak niet meer interesant en een grotendeels nieuwe romp is gebouwd. Als mijn geheugen goed is was er nog ergens een origineel achterste stuk van de romp gevonden en in het nieuwe frame gelast.

    Dat van die vleugels en Fokker is correct. En fout: alle onderdelen, behalve dat stukje bij Crash, zijn teruggegaan!
    Dat van de romp is onzin. Er is vanaf het begin een nieuwe romp gebouwd en ja, het laatste stukje is origineel. Op de foto het originele stukje wordt aan de romp gelast tijdens een feestelijke happening in het MLM.

    Hans
    Laatst gewijzigd door Dutchplanes; 16 september 2013 om 14:48

  5. #185
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Beste Mathieu en DutchPlanes,

    Ik zal het wel fout gehoord hebben en dat is nu recht gezet.

    Maar nu even heel goed nadenken.....

    Hier komt de vraag.......

    Waarom zijn er destijds 2 rompen naar Nederland gekomen ?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    behalve dat stukje bij Crash, zijn teruggegaan!
    Stukje ??, je bedoelt een hele romp.........
    Laatst gewijzigd door Pim Pouw; 16 september 2013 om 20:11

  6. #186

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Ik zal het wel fout gehoord hebben.....
    Misschien wel goed gehoord maar diegene die het zei had het niet bij het rechte eind.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Waarom zijn er destijds 2 rompen naar Nederland gekomen ?
    Geen idee, misschien had men gewoon ruimte over in het toestel dat het spul naar Nederland vervoerde. Of misschien waren de Finnen de 2e romp liever kwijt dan rijk.

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #187
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Misschien wel goed gehoord maar diegene die het zei had het niet bij het rechte eind.
    Zal wel net andersom geweest zijn wel goed gezegd maar slecht geluisterd !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Geen idee, misschien had men gewoon ruimte over in het toestel dat het spul naar Nederland vervoerde. Of misschien waren de Finnen de 2e romp liever kwijt dan rijk.
    Dan blijft de vraag over waarom zouden wij 2 sets vleugels bouwen 1 voor ons en 1 voor hun ? Alleen omdat we een romp in bruikleen kregen ?

  8. #188

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Stukje ??, je bedoelt een hele romp.........
    Je kunt die paar meter nauwelijks een hele romp noemen.

    Hans

  9. #189
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Je kunt die paar meter nauwelijks een hele romp noemen.

    Hans
    Zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden, maar volgens maar om een paar meter een stukje te noemen....

    Zie airnews : http://www.airnieuws.nl/phregister/480/CX.jpg

    De vraag blijft Hans waarom is dit deel naar Nederland gekomen en waarom zouden wij 2 sets vleugel maken. Kan jij dat uitzoeken want ik denk dat jij dichterbij betrouwbare bronnen zit.

  10. #190
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    die vleugols warden gemaakt bij het v t o c Fokker
    de set voor de finnen was te vervanging van een origineele set vleugols die in slechte staat waren
    die set moest ondleed cq gesloopt worden om uit te vissen hoe de vleugol gebouwd was
    er waren namelijk zoals gewonelijk GEEN TEKENINGEN MEER
    Alles moest dus opnieuw getekend worden

    Als mensen denken dit is niet waar
    JAMMER ik was er bij dat daar aan gewerkt werd
    en heb zelf ook nog onderdelen gemaakt voor dat toestel
    1 van die delen is de trim indicator

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •