Pagina 20 van 31 EersteEerste ... 10 18 19 20 21 22 30 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 191 t/m 200 van 302

Discussie: Projecten in Nederland

  1. #191

    Standaard

    Oorspronklijk was het Finse museum wat huiverig om de "hardware" uit te lenen.
    Na mediatie van Finse en Nederlandse luchtvaart attache's en het aanbod van Fokker om een stel vleugels voor ze te bouwen, gingen ze om. Tijdens het bezoek van de Nederlandse research party zijn de onderdelen geselecteerd. Waarom een hele romp en enkele halve is niet duidelijk, maar waarschijnlijk was het in eerste instantie de bedoeling dat een voorbeeld zowel op Valkenburg (waar de nieuwe romp werd gelast) als bij Fokker gebruikt zou worden. Valkenburg had het voorbeeld niet nodig op enkele details na, zodat de grootste romp werd tentoongesteld in het MLM.
    Het was overigens Fokker, die de leenovereenkomst aanging, met daarin de belofte vleugels te bouwen. Het is echter onzin dat de vleugels ter vervanging waren voor een set die in Finland, volgens J. Weel, "ondleed cq gesloopt" zijn voor onderzoek.
    Deze vleugels waren bedoeld voor een veel later project om een Finse C.X te restaureren. De Finnen waren overigens daar nog lang niet aan toe en hadden er ook geen budget voor.
    Toen Fokker failliet ging is voor het Fins museum door de Finse Luchtmacht een claim ter waarde van de vleugels neergelegd, die door de curatoren op de lijst is bijgeschreven. Wat daar uit is gekomen weet ik niet.

    Hans

    ps. Alleen de ondervleugels zijn bij VTOC gemaakt, de bovenvleugel is een product van de houtbewerkers op het MLM.
    Laatst gewijzigd door Dutchplanes; 17 september 2013 om 15:46 Reden: PS toegevoegd

  2. #192
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    dat klopt van die ondervleugol
    daar waren we mee bezich
    die finse CX zou vliegwaardig gerestoureerd worden was mij verteld
    maar mag ik hier uit aan nemen dat de voor de finnen te bouwen vleugols nooit gelevert zijn
    want mij was verteld dat het juist de finse set was waar we aan werkte en pas de tweede set zou voor onze CX zijn

  3. #193
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door j.weel Bekijk bericht
    want mij was verteld dat het juist de finse set was waar we aan werkte en pas de tweede set zou voor onze CX zijn
    Weel, wat is jouw destijds vertelt de reden om een set vleugels voor de Finnen te maken ?

  4. #194
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    mij was verteld dat de reden was dat we spullen in bruikleen kregen als voorbeeld
    en een set oude vleugols voor onderzoek
    die waren nietmeer geschikt om iets vliegwaardigs te maken
    maar waren nog best in redelijke staat
    door die vleugols te demonteren konden er nieuwe tekeningen gemaakt worden

    maar ik kan wat dingen verkeerd onthouden hebben

    of het is me verkeerd verteld
    de heer suuroverste is mijn bron

  5. #195
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    J.Weel en Dutchplane beide zeggen dat de Finnen een set vleugels zouden krijgen met als enige tegenprestatie het uitlenen van hun originele delen.

    Dan ben ik benieuwd wie destijds deze waardeloze deal gemaakt heeft !

    Dan blijven er toch nog een aantal vragen open.

    Waarom is de 2de romp niet gelijk mee terug gestuurd ? Vervoers kosten zouden niet veel uitmaakt hebben.

    Vanwege het faillisement van Fokker zouden de reeds gebouwde ondervleugel binnen de Fokker Heritage trust geplaatst moeten worden. Of is de vleugel later door de heritage trust geschonken aan het MLM ?
    Je zou denken dat de Curator de ondervleugel aan de Finnen zou geven als compensatie............................

  6. #196
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    die ondervleugols waren nog lang niet klaar
    ze lagen bij de fokkerschool
    en dat deel was niet failiet
    dus konden ze daar ook niet graaien
    andere gezonde delen zijn door stork overgenomen
    het was eerst ook stork duch space
    maar dat is weer veranderd in Fokker
    want Fokker verkocht beter

  7. #197

    Standaard

    Er is op 2 november 1995 een aanmerkelijk bedrag gestort door de Vrienden van het MLM op de rekening van Fokker voor bouw van de vleugels. De chaos bij Fokker begon op 22 januari 1996 toen Daimler-Benz de geldkraan dicht draaide. Toen was er nog geen houtje gezaagd.
    In de verwachting dat de bedrijfsschool zelfstandig verder zou gaan is in eerst instantie de rechterondervleugel gebouwd. Later, rond 1998, zou de linkerondervleugel kunnen worden gebouwd. Deze vleugels kunnen niet onder Fokker heritage trust vallen, omdat ze nooit deel hebben uitgemaakt van de boedel. (en gelukkig maar, want nu hebben we ze nog!).
    Deze vleugels zijn van het allereerste begin voor de Nederlandse C.X bedoeld. Hiervoor is betaald en uiteraard is daarvoor een claim bij de curatoren neergelegd (die veel later goeddeels is gehonoreerd).
    De Finse vleugels zijn nooit opgestart. Hierbij waren nóg de Vrienden, nóg het MLM partij. Dit was een pure Fokker aangelegenheid.
    Wie destijds de 'waardeloze' deal heeft gemaakt, is mij wel bekend, maar uit privacy overwegingen....

    Zeker na het gedonder bij Fokker was Finland bang dat ze haar spullen nooit of veel later zou terug zien. Omdat de leenbasis in principe twee jaar was is de eerste grote romp en enkele andere zaken geretourneerd. Er lag niets bij Fokker, wel een stuk op de bedrijfsschool. Andere zaken konden langer geleend worden, omdat hiervan tijdrovende reproducties moesten worden gemaakt.

    Hans

  8. #198
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Dankjewel DutchPlanes / Hans, voor deze duidelijke uitleg / verklaring.

  9. #199

    Standaard

    Nog een kleine aanvulling op de 'waardeloze' deal: Fokker was op dat moment wel bezig de Finse Luchtmacht te interesseren voor de F-50 en de F-60!!!
    Misschien verklaart dat de deal?

    Hans

  10. #200
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    932

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Nog een kleine aanvulling op de 'waardeloze' deal: Fokker was op dat moment wel bezig de Finse Luchtmacht te interesseren voor de F-50 en de F-60!!!
    Misschien verklaart dat de deal? Hans
    Dat zou veel verklaren............

    Net als de D21 replica als "compensatie" voor de F16 productie

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •