Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58

Discussie: Fokker TV, het wordt tijd voor een reconstructie

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard

    Hoi Cees en andere,

    Het zandloperige gat is voor het Askania kompas. Dit kompas was eigenlijk het standard kompas aan het eind van de jaren 30 van de LVA, de G.1, D.XXI, T.V, C.X, FK 51 en C.V (?) waren ermee uitgerust. Hoe ik verder aan de maten gekomen ben? Wel ik heb een goede foto uitgeprint en ben gaan verschalen. Dit houdt in dat ik de maat opneem van instrumenten waarvan ik de echte maat weet. Dan weet ik wat de factror is waarmee ik andere maten die meet mee moet vermenigvuldigen om de echte maat te verkrijgen. Een probleem is echter dat je rekening moet houden met afwijkingen veroorzaakt doordat de camera in precies recht voor een instrument stond toen de foto gemaakt werd. Dit kun je oplossen door een factor te berekenen voor verschillende instrumenten en deze te middelen. Daarnaast komt een beetje boerenverstand van pas, een afstand van bv 63,56 mm zal je in het echt vrijwel niet tegen komen bij instrumenten panelen van fokker. Nadat ik een schets klaar had van een foto ben ik op zoek gegaan naar andere foto's om een vergelijk te maken. Daarbij kwam ik terecht bij een foto van de mock-up die ik eerder in deze thread plaatste, hierop is een tekening te zien, met enig puzzelen met de scanner, printer en paintshop kon ik uiteindelijk een vrij nauwkeurig paneel tekenien.
    En wat de instrumenten betreft, erg moelijk om de orginele te vinden, dat wil zeggen die met Nederlandse tekst. Maar de meeste instrumenten met Amerikaanse tekst zijn redelijk makkelijk te vinden en met enig creatief werk is daar een zeer realistisch paneel van te maken.

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 29 januari 2009 om 21:56 Reden: schrijffout

  2. #2

    Standaard

    Mathieu,

    Klinkt logisch. Prachtig hoor, nu nog een manier zien te vinden om
    erachter te komen wat voor tekeningen het Aviodrome nog in het
    archief heeft zitten.
    Gr

    Cees

  3. #3

    Standaard

    Het stuurtvolant (van een stuurwiel kan niet echt gesproken worden lijkt mij) van de TV is dat identiek aan de G1 en de T IX?

    Gr

    Cees

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dat zal niet veel schelen Cees, die stuurkolom. In het MLM is er nog een tentoongesteld.

    Ik wil wel eens kijken in het Aviodrome documentatiecentrum wat er nog is qua tekeningenwerk.

  5. #5

    Standaard

    Behoorlijk wat . Leuk en interessant om eens in te duiken idd.

    Jan

  6. #6

    Standaard

    Als je dat zou willen doen, dat zou meer licht schijnen op wat er nu precies nog aan tekeningen over is van de Fokker T V

    gr

    Cees

  7. #7

    Standaard

    Cees,

    Ik zit niet vaak op de site maar ik heb nu het hele verhaal gelezen.

    Over de bouwtekeningen het volgende

    Een jaar geleden heb ik gevraagd aan het aviodrome of zij in het fokker
    archief tekeningen hadden en het antwoord was positief.
    Ik was, en eigenlijk nog steeds, van plan om een model uit te brengen
    van de fokker T V op schaal 1/24 vandaar bevreemd het mij dat er zo
    weinig aanwezig is.
    Misschien moet er nog een hoop uitgezocht worden

    Groetjes

    ook Cees

  8. #8

    Standaard

    Beste Cees,

    Ik weet niet alles, maar weet wel dat de tekeningen van de TV die ik gezien heb er weinig waren. Vandaar de uitspraak die ik doe. Wil niet zeggen dat ik gelijk heb. Toch ben ik benieuwd met wie je contact hebt gehad hierover.

    Jan

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •