Pagina 1 van 6 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58

Discussie: Fokker TV, het wordt tijd voor een reconstructie

  1. #1

    Standaard Fokker TV, het wordt tijd voor een reconstructie

    Ik ben nog een beetje zoekende in dit forum maar ik plaats het daarom maar in deze:

    Nederland heeft een zeer rijke luchtvaarthistorie, maar met de historische luchtvaartverzameling is het maar magertjes gesteld. Er zijn gelukkig wel de laatste twintig jaar pogingen ondernomen vliegtuigtypen te restaureren of te reconstrueren, maar ik mis er nog een, een hele belangrijke n.l. de Fokker TV. Het Aviodrome heeft er een handje van om geld binnen te krijgen om bepaalde doestellingen te verwezelijken. Zou het geen goed idee zijn om een Fokker TV te reconstrueren? Ik heb begrepen dat de bouwtekeningen al bij het Aviodrome voorhanden zijn. Constructie is typisch Fokker (staalbuis, hout en linnen en een beetje aluminium in de neusconstructie)dan zou het toch een haalbaar project op kunnen leveren? Of zou het een individu moeten zijn die de kar trekt?

    Gr

    Cees

  2. #2

    Standaard

    Dag Cees,

    Ikzelf werk als vrijwilliger bij het Aviodrome die het Fokker archief in bewaring heeft. IN het archief bevinden zich inderdaad veel tekeningen, maar niet alle tekeningen van de T.V. Ik denk dat als je zou beginnen met een reconstructie van de T.V., het een echte reconstructie gaat worden. Net zoals bij de FOkker G.1 Stichting zou het toestel opnieuw moeten worden getekend etc. Persoonlijk verwacht ik niet dat het Aviodrome zich hiermee bezig kan houden. Ze hebben namelijk al heel veel projecten waar ze mee bezig zijn. Neem de S.IV, de Stearman Hammond, de UIver, de Connie en noem maar op.

    Het is een haalbaar project, maar het zal ook een tijdrovend project gaan worden. Eerlijk gezegd denk ik dat inderdaad het op de schouders komt van een individu. Vraag is dan wat je ermee wilt laaten zien. Het is natuurlijk prachtig om een T.V. te hebben, maar is het een vliegende of een statisch exemplaar? Wat is de precieze doelstelling etc.? Kortom, heet kan, maar het kost veel tijd en geld.

    Groet,
    Jan

  3. #3

    Standaard

    Hallo Jan,

    Bedankt voor je antwoord, en dat lost ook meteen de vraag op over de tekeningen. Ik had uit betrouwbare bron begrepen (Aviodrome zelf) dat de tekeningen voorhanden waren maar ik wist niet in hoeverre deze compleet waren. Jammer en terug naar de tekentafel. Het is inderdaad een lastig geval maar gezien de meidagen een hele belangrijke ontbrekende schakel in elke Nederlandse collectie.
    Vorig jaar hadden we plannen om een cockitsectie van een TV te bouwen in Fort Veldhuis, maar ik heb voorlopig genoeg aan de Halifax, maar wie weet in de toekomst.

    Naar mijn mening is een statische reconstructie wenselijk zodat in ieder geval men zich kan vergapen aan hoe zo'n toestel eruit zag. Vliegwaardig maakt het in ieder geval tien keer duurde (in het gunstige geval denk ik).Af en toe merk je op de diverse forums in binnen en buitenland dat het lijkt alsof het alleen interessant is als een toestel vliegwaardig is. Een statisch toestel is net zo belangrijk, maar dat is mijn mening.

    gr

    Cees

  4. #4

    Standaard

    Goedenavond!

    Interessant Herbouw kun je zo gek maken als je zelf wilt, tussen het na maken van het hoofd instrumentenpaneel en een vliegend exemplaar zitten vele mogelijkheden. Alleen het metalen voorstuk, of misschien alleen de linker of rechterkant al dan niet met vleugel oid. alles is mogelijk en haalbaar. Zoals Jan al zegt zal het van een individu moet komen al dan niet ondersteunt door een stichting of bedrijf. Ook moet men enig zins creatief zijn in het aanboren van hulp, zo kwam ik geregeld op de metaalafdeling van de sociale werkplaats in Sneek. Daar hebben ze me regelmatig wat matriaal toegestopt of wat geboord of gezet, en dat voor een paar zaken drop ( overigens kennen ze me daar als de vliegtuigman) Ook in het onderwijs valt nog wel eens wat te regelen, onderdelen als oefening laten maken enz, vinden de leerlingen vaak erg leuk om te doen.
    Overigens, is het T.V gedeelte van het archief een index te krijgen met aanwezige tekeningen? Ik heb wel veel tekeningen van de T.9 gezien maar nooit van de T.V.

    Maar goed, we blijven dromen/nadenken over mooie projecten!!

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 januari 2009 om 20:33

  5. #5

    Standaard

    Mathieu en Jan,

    Interessante informatie. Wat in ieder geval belangrijk zou zijn voor een goede reconstructie (in ieder geval voor statische doeleinden) zijn tekeningen die de rompdoorsnede en zijaanzicht van de romp en evt. spanten tonen. Met hout kan je al gauw een heel aardig resultaat bereiken (kijk maar naar de G-1 reconstructie in het MLM). Totdat er iets definitievers opduikt is het een heel belangrijk objecte in mijn ogen. Mijn maat Lex waarmee ik de Halifax cockpit aan het bouwen ben heeft zijn opleiding bij Fokker genoten en volgens hem is het vrij eenvoudig zoiets te realiseren, wie weet of ik na de Halifax cockpit nog wel een cockpit zou willen bouwen, evt. in samenwerking met anderen. En waarom niet?

    Jan, is het mogelijk om aan te geven waaruit die TV tekeningen bestaan?

    Gr

    Cees
    Laatst gewijzigd door CeBro; 9 januari 2009 om 09:19

  6. #6

    Standaard

    Hey,

    Een reconstructie maken aan de hand van rompdoorsnede etc. lijkt me heel erg optimistisch, maar ik denk inderdaad dat het met het juiste beetje doorzettingsvermogen haalbaar moet zijn. Wat ikzelf denk als ik denk aan "bouw van T.V" is geen reconstructie, maar een replica. Dus volgens de oude gegevens van NLL, Fokker, ML etc. etc. etc. etc. In Nederland is het zo dat dit allemaal verspreid ligt. En ik denk, met in het achterhoofd dat er een hoop tekeningen als oud papier zijn weggegooid na de oorlog, dat er niet veel meer over is. Ik sluit me aan bij de uitspraak van Mathieu dat er meer T.IX tekeningen zijn dan van de T.V. Degene die ik van de T.V. onder ogen heb gezien zijn er weinig. Echt heel weinig. Een tekening is natuurlijk mooi, maar zegt als die niet in z'n verband word gezien, helemaal niks. En juist dat verband is weg en we zijn met de restanten blijven zitten. Vandaar mijn uitspraak, dat het heel lastig is om een T.V te reproduceren. Een gedeelte wat goed te reconstrueren moet zijn, is mijns inziens de neussectie/romp. Daar zijn namelijk foto's van en heb ik ook tekeningen van gezien. NIet volledig, maar je kan er wel een eind mee wegkomen. Het belangrijkste is denk ik dat je de sterkteberekeningen heb, omdat je n.a. daarvan heel veel maten te weet kunt komen.

    Ik weet niet of dit een antwoord is op de vragen/opmerkingen, maar ik heb geprobeerd m'n best te doen om een zo goed mogelijk antwoord te maken.

    Vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #7

    Standaard

    Hallo Jan,

    Bedankt voor je antwoord, dat is precies wat ik bedoelde.

    Een replica (of hoe je het ook noemt) van de neussectie (zoals destijds werd voorgesteld bij ARG) zou een prima vertegenwoordiging van de TV zijn. Ik moet zeggen dat dit een zeer interessant idee is en zoals je zegt ook realistisch kan zijn. Het gaat dan om een 3D voorstelling in vergelijking met de huidige situatie (foto's en verhalen, en een prachtig model in het MLM schaal 1:10 geloof ik) Een inventarisatie van de tekeningen zou in ieder geval een goed begin zijn, is er een inventarislijst aanwezig?
    De Fokker T IX is ook interessant maar in principe een prototype en heeft historisch geen rol gespeeld (behalve dat het het eerste geheel metalen toestel was van Fokker).
    Gr

    Cees

  8. #8

    Standaard

    Als er een neussectie gebouwd zou worden (als aanzet), kan deze later altijd worden aangevuld met verdere projecten. Kijk bijv naar de Fokker F.II van het Aviodrome, die begon ook als nagebouwde cabine, en is nu een zo goed als compleet toestel geworden.

  9. #9

    Standaard

    TCI, je slaat de spijker op zijn kop.

    Even bomen.....kan geen kwaad.

    Dat zou een goede start zijn, de romp bestaat uit een aluminium neussectie, een houten middenstuk met vleugels en een staart van staalbuis bekleed met linnen. Ideaal voor een groeiend object.
    Een lange reis begint met de eerste stap (meestal).
    STIWOT.nl

    Gr

    Cees

  10. #10

    Standaard

    Ja, we moeten maar eens praten dan. Bouwen lijkt me niet zo'n probleem, maar dat gebogen glas in de neus, dat zou wel eens heel moeilijk kunnen worden.

    Gr Felix

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •