Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Bijzondere foto Fokker C.X 705

  1. #1

    Standaard Bijzondere foto Fokker C.X 705

    Laatst gewijzigd door Arjan; 26 februari 2009 om 19:22

  2. #2

    Standaard

    Laatst gewijzigd door Arjan; 26 februari 2009 om 19:23 Reden: foto geplaatst.

  3. #3

    Standaard

    Het is te hopen dat de foto aan deze kant van de plas blijft en niet richting het in crisis verkerende Amerika...

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Nu ik de foto nog eens bekijk valt het me op dat er Duitse militairen rond de Curtiss lopen!

  5. #5

    Standaard

    Hoi,

    Dit is waarschijnlijk op het vlegveld Le Mardiqeu bij Duinkerken. In 1951 lagen de resten van de 705 nog steeds aan de rand van het vliegveld. ( en wie weet misschien nog steeds wel)
    Bijgevoegd een foto uit 1951.

    Groet,

    Mathieu.

    Laatst gewijzigd door Arjan; 26 februari 2009 om 19:23

  6. #6
    Geregistreerd
    3 oktober 2008
    Locatie
    Emmen
    Berichten
    230
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Bijzondere foto Fokker C X 705

    Wat mooi, dat deze foto's nu nog boven water komen. De foto uit 1951 van Mathieu kende ik nog niet.
    Zoals een aantal forumers weten heb ik enig onderzoek gedaan naar vliegveld Ruigenhoek in de meidagen en hierover gepubliceerd. Voor degenen, die niet op de hoogte zijn van de CX's op dit hulpvliegveld, het volgende citaat uit mijn publicatie:
    "Om 19.00 uur (op 14 mei 1940, na de capitulatie) kwam de order van hogerhand om alle overgebleven vliegtuigen in de brand te steken. Verontwaardiging en protesten volgden. De meesten wilden met de vliegtuigen naar Engeland ontsnappen, doch dit werd door commandant Raland weggewuifd. De vliegtuigen werden op het veld verspreid en van munitie ontdaan en de brandstofkranen werden opengezet. Op enige afstand werden ze beschoten, waarop ze explodeerden en brandden als fakkels. Bijna was deze opdracht geheel voltooid, toen er weer een tegenorder kwam dat hier onmiddelijk meegestopt moest worden.
    De 705 was nog gespaard gebleven en werd weer teruggezet in de vliegopstelling. Twee reserve-officieren, lt.vl.Hoekstra en kapt.wrn. Van Marcelis-Hartsinck, dachtten er anders over en stapten in het vliegtuig tegen de uitdrukkelijke orders in, startten en gaven volgas en vlogen hun vrijheid tegemoet richting Frankrijk. Ze hadden gewoon het vliegtuig gepikt!"
    Gesteld mag worden, dat dit getuigde van moed en lef. Als je deze actie visualiseerd, dan denk ik, dat hierover grote hilariteit is geweest en ik zou kunnen bedenken hoe Raland hierop reageerd heeft. M.a.w. grote klasse!
    Dus zonder de eerste order om de vliegtuigen in brand te steken, zouden er meerdere CV's en CX's en een enkele FK51 naar Engeland hebben kunnen ontsnappen en zouden voor het nageslacht gespaard zijn gebleven. Voor de Duitsers hadden de tweedekkertjes geen enkele waarde. De 700 was met Van Panhuys en Van Linschoten tijdens hun laatste verkenningsvlucht al naar Frankrijk uitgeweken, maar waar zijn ze precies zijn geland? Een ander CX (registratieno. 706) met dezelfde opdracht en met vlieger Van der Poest-Clement (wrn. onbekend) keerde wel terug. De vlucht met de 706 staat wel vermeld in het vliegboekje van de vlieger en in het dagboek van de IIIe Verkenningsgroep, maar in het boek van Molenaar is hierover niets bekend. Weet iemand hier meer van?
    De 706 is dus ook in de brand geschoten.

    Ger.

  7. #7
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Het is inderdaad een goed voorbeeld van wat wel degelijk kon.
    En dan te bedenken dat er nog heel wat kisten op Ruigenhoek stonden, die ook naar Engeland hadden kunnen vliegen, hetzelfde geld natuurlijk voor de D.21's en G.1's.

    Die foto uit 1951, dat is een van de piloten die terugkeerde naar het veld in Frankrijk. Wie weet is het Marcelis Hartsinck wel.

  8. #8

    Standaard

    Hallo,
    Het wrak werd gevonden door Schuller en Mulder en die meldden dat in Avia. Het bijbehorende verhaal stond later in Avia 1.3.1951 m?t deze foto. Daar stond ook bij dat het lt. E.M. Hoekstra's toestel was op Le Mardique (Mardyck). In de jaren zeventig heb ik daar wel eens wat rondgekeken maar niets aangetroffen.
    Herman Dekker.
    Luchtvaartgeschiedenis Nederland

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Jammer, dus we hoeven niet met zijn allen naar Le Mardique om te gaan zoeken

    Het artikel in Avia is trouwens ook opgenomen in het Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie deeltje over de C.X, pagina 148 en 149!

  10. #10

    Standaard

    Hoi,

    Inderdaad de foto heb ik uit het boekje van Hugo Hooftman gehaald, vergeten te vermelden!!

    @ Koolhoven 426: Zijn die vier mannen van de 700 & 705 ook daadwerkelijk in Engeland aangekomen?
    Of zijn ze gestrand in Frankrijk?


    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 12 januari 2009 om 10:49

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •