Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Prestaties Fokker D.XXI

  1. #11
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De Nederlandse versie had een totaal gewicht van 2050 kg en een maximum vermogen van 830 pk, wat neer komt op 2,7 pk/kg.
    Als de Finse variant 1950 kg woog met een vermogen van 760 pk, dan komt dat neer op 2,6 pk/kg.
    Er zijn natuurlijk nog zat andere criteria die de prestaties beinloeden maar dit is even een klein puntje van mijn kant :-)

  2. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    De Nederlandse versie had een totaal gewicht van 2050 kg en een maximum vermogen van 830 pk, wat neer komt op 2,7 pk/kg.
    Als de Finse variant 1950 kg woog met een vermogen van 760 pk, dan komt dat neer op 2,6 pk/kg.
    Er zijn natuurlijk nog zat andere criteria die de prestaties beinloeden maar dit is even een klein puntje van mijn kant :-)
    Hoi,

    dat klopt, maar ik heb het hier over een test met een Fins toestel dat uitgerust is met dezelfde Mercury VIII als de Nederlandse variant.

  3. #13

    Standaard

    Hoi Marcel,

    Over de propeller staat in het handboek het volgende:

    De motor is uitgerust met een metalen driebladige bestuurbare schroef met 5,4 graden spoedverstelling, fabrikant De Havilland, type Hamilton Standard.
    De schroefdiameter is 3,15 m
    De twee schroefstanden zijn:

    Kleine spoed, bladhoek op 3/4R = 27,8 graden
    Groote spoed, bladhoek op 3/4R = 33,2 graden

    De maximale toelaatbare schroefdiameter is 3,20 m; in dat geval is de tipafstand tot den grond in ruststand bij volbelaste machine 268 mm.

    Overigens staat ook vermeld:

    Het vliegtuig is uitgerust met een 9 cilinder luchtgekoelde stermotor type Bristol Mecury VIII met een diameter van +/- 1,30 m. De motor ontwikkelt een maximaal vermogen van 760 pk bij 2750 t/min op 5100 m en heeft een schroef vertraging van 0,572:1

    Misschien bruikbaar voor je. Mag ik vragen van waar je belangstelling voor deze informatie?

    Groet,

    Mathieu.

  4. #14

    Standaard

    Ho Mathieu,

    Bedankt voor de info.

    De vraag die ik hier stel komt eigelijk niet direkt van mij, maar van een kennis van mij uit Finland. Hij is een (amateur) historicus die op dit moment onderzoek doet naar de aankoop van vliegtuigen door de Finse regering voor de 2e wereldoorlog. Hij vroeg mij naar resultaten van tests van Fokker. Aangezien ik van de D.XXI niet meer dan de bekende feiten ken besloot ik als een eerste stap de vraag hier op het forum te plaatsen. Wat hij precies met de info wil is mij nog niet geheel duidelijk.

  5. #15
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik denk dat het verstandig is dat hij contact op neemt met Kari Stenman. Dat is een bekende Finse auteur die ook het nodige over de D.XXI heeft geschreven.

    Hij kan dan ook het beste in Finse archieven zoeken naar tests die Finland gedaan heeft. Zoals je al gemerkt hebt verschillen de Nederlandse en Finse versies meer dan op het eerste gezicht lijkt.

  6. #16
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik heb hier nog een prestatiemeting door het RSL gevonden op toestel 212 (Nederlandse variant dus). Daarin wordt een hoogste topsnelheid van 435 km/u. gemeten op 5100 meter.

  7. #17
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    931

    Standaard

    Beste Marcel,

    De test data die jij geeft van ongeveer 416 Km/uur op 5000 meter met een gewicht van 1970 Kg met een Mercury VII motor is niet een Finse test
    geweest maar een testvlucht van een Finse D21 FR-76 op Schiphol op 18 Augustus 1937.

    Belangrijk is de volledige titel van deze test :

    D XXI FINNLAND FR 76
    GESCHWINDIGKEITSMESSUNGEN IN VERSCHIEDENEN HOHEN
    SCHIPHOL 18.8.'37
    MASCHINE MIT KANONENKAPPEN UND MIT N.L.L INSTRUMENTEN

    Het gewicht staat hier niet bij want die is van weinig tot geen invloed op de maximale snelheid.

    Wel natuurlijk op de stijgsnelheid en op pagina 2 van de test hier :

    D XXI FINNLAND FR 76
    STEIGFLUG NACH 9000 METER
    SCHIPHOL 18.8.'37
    GESAMT GEWICHT 1970,6 KG
    MASCHINE MIT KANONENKAPPEN UND MIT N.L.L INSTRUMENTEN

    De uitkomsten :

    stijgsnelheid tot
    1000 meter = 1,21
    2000 meter = 2,25
    3000 meter = 3,37
    4000 meter = 4,64
    5000 meter = 6,13
    6000 meter = 7,93
    7000 meter = 10,21
    8000 meter = 13,30
    9000 meter = 18,08

    Stijgsnelheden naar met andere gewichten is makkelijk uit te rekenen want stijgen is niets anders dan overtollig motorvermogen omzetten in hoogte. Dus wet van behoud van energie.

    Nog een paar opmerkingen :

    De Bristol Mercury motoren zijn hoogte motoren , ik neem dan ook aan dat de Ratier daarvoor ontworpen was om op hoogte en snelheid te presteren, deze propellor zal dan ook ongeveer hetzelfde rendement hebben ( +/- 85% ) als de 2 speed Hamilton Standard. Hebben we het echter over stijgen dan komen er heel andere dingen in het spel en dan kan een andere combinatie veel verschil maken.

    Mijn gegevens over Bristol Mercury motoren is dat het enige verschil tussen de Mercury VII, VIII en IX is de schroefvertraging. Het vermogen
    is van alle drie maximaal 840 PK op 4100 meter. Het is niet zo zeer verwonderlijk dat voor een motor met een vaste schroef een andere vertraging nodig is.

    Waar komt dan die 760PK vandaan ?
    Heel simpel dit is het maximaal vermogen op 5100 meter hoogte.

    Waarom gaat de Nederlands D21 dan niet harder op 4100 meter ?
    Niet so simpel : De combinatie Vliegtuig (weerstand ) , motor en propellor kan zo uitkomen dat als je volgas probeert te geven op 4100 meter hoogte het motortoerental over het maximaal toerental van 2750 tpm gaat.
    Waarom heeft Fokker dan de D21 niet zo ontworpen dat dit niet gebeurt en je wel het hele vermogen kan gebruiken ? Misschien wel omdat de Nederlandse luchtmacht had geeist dat de G1 en D21 dezelfde propellors hadden. Het handboek van de G1 geeft namelijk een maximaal te gebruiken motoren vermogen van 830 PK.

    Dus pas op in het vervolg om zomaar gegevens zoals maximaal motorvermogen weg te halen anders dan direct van de motor fabrikant.
    Het is net als de auto van Jay Leno met een Rolls Royce Merlin motor
    waarschijnlijk staat in de gebruiksaanwijzing : maximaal vermogen 300PK
    , meer inlaatdruk (dus vermogen ) resulteert in explodeerende banden !

    Mvg Pim

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Ik heb hier nog een prestatiemeting door het RSL gevonden op toestel 212 (Nederlandse variant dus). Daarin wordt een hoogste topsnelheid van 435 km/u. gemeten op 5100 meter.
    Hoi Edwin,

    Bedankt. Is dat een test met een uitgeruste 212?

    Pim:
    Bedankt voor je uiteenzetting. Dat van die Mercury's was mij niet bekend. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de verschillende versies verschillende vermogens hadden. Dus nogmaals bedankt voor je opheldering.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •