Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Prestaties Fokker D.XXI

  1. #1

    Standaard Prestaties Fokker D.XXI

    Hoi,

    Heeft iemand testdata beschikbaar van de nederlandse Fokker D.XXI? Ik ben geinteresseerd in de daadwerkelijke klimsnelheid en de maximale snelheid bij volledige militaire uitrusting. Finse tests geven voor de topsnelheid ongeveer 416 km/u op 5000m voor een D.XXI met Mercury VII motor. Voor de rest vind ik bij het zoeken topsnelheden van 440 km/u tot 460 km/u. Kan iemand hier wat duidelijkheid over geven?

    Alvast bedankt.

    Marcel

  2. #2

    Standaard

    Hoi Marcel,

    Welkom! Ik heb even in het handboek van de D.XXI gekeken en daar staat het volgende vermeld:

    Leeggewicht: 1450 kg
    Nuttige lading: 600 kg
    totaal gewicht 2050 kg
    Vleugel belasting: 12,5 kg/m2
    PK-belasting: 2,7 kg/pk

    Max snelheid bij 2750 t/min. op 5100m: 460 km/h
    Kruissnelheid bij 2200 t/min. op 5100m: 342 km/h
    Landingsnelheid op 0 meter: 120 km/h

    Stijgtijd naar:

    3000m 3.1 min
    5000m 5,3 min
    8000m 10,5 min

    Praktische hoogte grens : 11.000m
    Absolute hoogte grens: 11.350m

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Groet,

    Mathieu.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Matieu,

    Bedankt voor de zeer snelle reaktie!
    460 km/u, dat verschilt nogal met de snelheid gemeten door de Finnen (416 km/u). Ik vraag me af of dit gold voor een volledig uitgeruste D.XXI of voor een 'cleane'.
    Ik heb deze handleiding nooit gezien, moet interessante leesvoer zijn. Vaak zie je in engelse 'pilot's notes' ook een grafiek waarin de snelheid is uitgezet tegen de hoogte. Is dat in deze handleiding ook het geval?

  4. #4

    Standaard

    De Finse D.XXI verschilde nogal wat van de Nederlandse D.XXI. De Finnen hadden namelijk de toestellen uitgerust met een Mercury VII motor, tegen een Mercury VIII motor van de Nederlandse versie.

    Mercury VI-S motor: 645 pk
    Mercury VII motor: 760 PK
    Mercury VIII motor: 830 pk

    De Denen hadden de Mercury VI-S motor in hun D.XXI's gebouwd. Deze leverde 645 pk. Ook deze Deense versie was weer anders dan de Nederlandse of Finse. Later hebben de Finnen nog een aantal extra licentietoestellen gebouwd, die uitgerust werden met een 1050 pk Pratt & Whitney motor. Deze leverde wel meer pk's, maar ik dacht zo even uit het hoofd gezegd dat de stijgsnelheid erop achteruitging, evenals de maximale snelheid door het grotere gewicht.

    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  5. #5

    Standaard

    Hoi meneer Grisnich,

    Ik denk dat dat verschil nog ergens anders in moet zitten. De FR-107 was 1 van 4 Finse exemplaren die wel was uitgerust met de Mercury VIII. Volgens de tests had deze een topsnelheid van 413 km/u op 4750 m (bron: Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 4/2000), toch beduidend lager dan de 460 km/u van de Nederlands. Waren nederlandse D.XXI's veel lichter? Of waren er nog andere verschillen.

    Zijn er uberhaupt nog test raporten te vinden van de Nederlandse D.XXI's?

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Er zijn denk ik voldoende testrapporten over de D.XXI te vinden, denk wel dat je dan moet zoeken in het Aviodrome archief oid.

    De Finse versie verschilde op een aantal punten. Zo was er pantser aangebracht en waren de landingsgestelpoten niet zo gestroomlijnd als de NL'se variant. Die landingsgestelpoten scheelde al 4% snelheid.

  7. #7

    Standaard

    Ik sluit me aan bij Edwin. Inderdaad verschilde de Finse kisten nogal. Sowieso was de militaire lading gewoon meer, hoger qua kg. Dat is naast het stroomlijn gedoe de voornaamste oorzaak voor de lagere snelheid met de Mercury VIII. Overigens haalde de Nederlandse D.XXI in de eerste rapporten met Mercury VIII 445 km/h. Door allerlei kleine aanpassingen (betere stroomlijn etc.) werd die verhoogd naar 460 km/h. Ik zal eens kijken of ik wat meer hierover kan vinden.

    Aanrader is het D.XXI boekje van Frits Gerdessen, te koop in de LH-shop.

    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  8. #8
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Bovendien heeft Finland een ander klimaat dan Nederland. O.a. temperatuur hebben ook invloed op de prestaties van een vliegtuig.

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Er staat me ook iets vaags bij dat de Nederlandse variant gladder was afgewerkt... en dus minder luchtweerstand had. Maar dat is even een brainwave van mij. Zou ik op moeten zoeken.

    Het klimaat kan inderdaad van invloed zijn, en het gebruikte type propellor. De Finnen gebruikten bij sommige kisten zelfs een houten driebladige prop.

  10. #10

    Standaard

    Hoi allemaal,

    Bedankt voor het commentaar. Ik wil zeker nog eens naar Aviodrome. Ik had mijn zoon al beloofd dat we er binnenkort eens een dagje heen zouden gaan. Dat zou meteen een mooie gelegenheid zijn om eens in de papieren te duiken.
    Ik zal zeker eens naar dat boekje zoeken.

    Ik denk trouwens dat de propellor inderdaad een goede verklaring zou zijn voor de verschillen met het Finse toestel. Het maakte namelijk gebruik van een Ratier propellor van 3m, die niet tijdens de vlucht aanpasbaar was. Voor zover ik weet hadden Nederlandes D.XXI's een 2 spoed propellor met een iets grotere diameter. Het spreekt vanzelf dat de Finse propellor een stuk minder efficient was.
    Het gewicht van het Finse toestel was 1970 kg bij de test, ik weet niet bij welk gewicht de Nederlandse tests werden gedaan.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •