Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: Onderdelen Nederlandse vliegtuigen

  1. #1

    Standaard Onderdelen Nederlandse vliegtuigen

    Bon Giorno,

    Met projecten voor instrumentenpanelen, cockpits etc zoekt men meestal naar de bron van herkomst van het toestel b.v. Spitfire, surfen naar Engeland of zoeken in vakbladen of contacten aldaar.

    Hoe zit het met Nederlandse toestellen zoals Fokker G1, D21, T5 noem maar op. Zijn daar nog onderdelen te vinden in ons kouwe kikkerlandje?
    Of is alles al opgeslokt door b.v. Aviodrome, MLM etc. Tijdens mijn vele bezoeken aan de (helaas niet meer bestaande) luchtvaartbeurs van het Aviod(r)ome ben ik zover ik weet nooit zoiets tegengekomen.

    Kan me wel herinneren dat Harry v/d Meer jaren geleden een oproep deed op de radio en de meldingen binnenstroomden waaronder iemand die belde met de mededeling kort daarvoor een set bouwtekeningen van de G1 bi het vuilnis te hebben gezet (of dit waarheid is weet ik niet, heb het alleen op de radio gehoord).
    Gr

    Cees

  2. #2

    Standaard

    Ik kwam in Spanje onderdelen tegen van een Fokker F-18, die daar gedurende de burgeroorlog het loodje had gelegd. Helaas te groot om mee te nemen. Een vriend van me heeft ze nu in zijn garagebox in Madrid. Gr Felix

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TCI Bekijk bericht
    Ik kwam in Spanje onderdelen tegen van een Fokker F-18, die daar gedurende de burgeroorlog het loodje had gelegd. Helaas te groot om mee te nemen. Een vriend van me heeft ze nu in zijn garagebox in Madrid. Gr Felix

    Hoi Felix,

    Heb je foto's of het verhaal achter de vondst?

    @Cees,

    Wat nu bekend is is volgens mij het topje van de ijsberg, het probleem is alleen dat veel mensen op hun spullen zitten of dat ze niet weten wat e hebben! In mei 1940 zijn er veel souvenir geweest die veel instrumenten meegenomen hebben en ander klein spul. Ik ben er van overtuigd dat daar meer van bewaard gebleven is dan we denken.
    Wat ik zoal ben tegengekomen de laatse 5 jaar:
    3 tal askania kompassen
    9 tal askania bochtaanwijzer
    2 hoogte meter Fokker t.8
    1 kompas fokker t.8
    1 stijgsnelhid meter t.8
    2 koerstol T.V G.1 of T.8
    2 schotenteller G.1
    2 snelheidmeter T.8
    1 Munerelle zuurstof paneel
    radio's van T.8, C.14, G.1 en douglas A8

    en nog veel ander klein spul

    verder zijn natuurlijk bekend
    Fokker C.V
    Fokker S.4
    Douglas A8 cockpit
    Staartboom G.1
    Richtings-en rolroer G.1
    Hoofdligger FK 58

    Als je alles onder elkaar zet krijg je toch een hele lijst!

    Groet,

    Mathieu.

  4. #4

    Standaard

    In een museum in de randstad zijn stukken van een andere (dan die van Jan van Huuksloot) Douglas 8A tentoongesteld. Onder andere een groot stuk rompbeplating met delen van de registratie. Denk dat dit een van de weinige stukken is waarop de originele camo kleuren te zien zijn van de NL kisten uit mei 40. Was een aardige ontdekking. Er lagen nog meer 8A onderdelen, zoals een stukje romp met het staartwiel. Nu moet ik wel zeggen dat ik ze (nog) niet zelf gezien heb, heb alleen de foto's gezien en in Photoshop wat duidelijker gemaakt, zodat het publiceerbaar was. Ben de regie even vergeten.

    Van die Fokker was er niet veel over. Wat stukken frame (stel er heel weinig van voor), stukken onderstel, en een suk van het staartwiel/slof. Allemaal enorm verroest en door brand kromgetrokken. Heb er geen foto's van gemaakt. We hoorden pas in NL dat het echt van een F.18 was.

    GR Felix
    Laatst gewijzigd door Roger Soupart ( R. I. P. ); 17 januari 2009 om 01:03

  5. #5

    Standaard

    Heb even op de foto gekeken, het is van de Douglas 8A nr 387. Op het rompstuk staan 2 halve cijfers in wit van de regie. En oh ja, in het Broken Wings museum van BAHAAT liggen ook 8A onderdelen. Ik heb ze niet gezien toen ik er was, maar Cees wel (en dat zegt hij dan een week later!) GR Felix
    Laatst gewijzigd door Roger Soupart ( R. I. P. ); 17 januari 2009 om 00:46

  6. #6

    Standaard

    Felix,

    Dat mocht de naam onderdeel ook niet dragen, waren twee kleine stukjes aluminium van ongeveer twintig bij twintig cm.

    Cees

  7. #7

    Standaard

    Hoi,

    Via Roger Soupart kreeg ik deze foto van het bomafwerp paneel welke geprobeerd/gebruikt is in de T.V. Het is in bezit van het MLM.
    Zijn er meer foto's van bewaard gebleven onderdelen?


    Groet,

    Mathieu.


  8. #8

    Standaard

    Zo, dat is een fraai instrument, Wat kan daar nu radio actief aan zijn, de verf van de cijfers en letters en zo? Heb zelf niet veel, alleen de prop van een heel vroeg NL toestel, van nog voor 1915 denk ik. Ziet er wat Bleriot achtig uit, maar groter en breder. Gr Felix.

  9. #9

    Standaard

    Inderdaad mooi apperaat! Radioactiviteit komt van de verf van de text, verwaarloosbaar weinig maar sommige ambtenaaren denken daar dus anders over. Laat kwam ik ergens nog wel onderstaand kompas tegen, zoals gebruikt in de T.8w. Toch mooi te zien dat zulke dingen weer opduiken.

    Chris

    Laatst gewijzigd door Chris; 8 augustus 2009 om 23:29

  10. #10

    Standaard

    Hoi,

    Dit instrument "zwerft" ook erges rond in Nederland. Het werd een tijdje geleden aangeboden door een militaria handelaar. Helaas voor mij kwam ik daar pas achter toen het al verkocht was Het is een stijg/daal snelheids meter zoals gebruikt in o.a. de G.1 en D.XXI.

    Groet,

    Mathieu.



    Laatst gewijzigd door ReneL; 29 november 2010 om 19:10

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •