Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Een nog vliegende Koolhoven afstammeling

  1. #1

    Standaard Een nog vliegende Koolhoven afstammeling

    Hoi,

    Zonet kwam ik op het net dit tegen: Australian National Aviation Museum - Curtiss P40E Kittyhawk

    Prachtig dat ie er nog is!!

    Groet,

    Mathieu.

  2. #2

    Standaard

    wat updates:
    "the Dutch designed Koolhoven FK-41 under the Desoutter name...
    A solitary Koolhoven FK-41 arrived in Australia in 1929,....
    This Desoutter is one of three examples surviving world wide, and the only survivor flying in the southern hemisphere, with a Desoutter mark I surviving in flying condition in the UK with the renowned Shuttleworth Collection.

    Desoutter - australian national aviation museum



    en kijk eens wat down under ook nog staat:



    Restoration to airworthy status commenced in the late 1980's by a private syndicate, however, corrosion found in the centre-section left the aircraft permanently grounded. In early 2005 the owners donated the aircraft to the Museum under the Cultural Gift Program. This aircraft is one of eight DC-2's remaining in the world, and today A30-9 is the third oldest Douglas Commercial airliner in existence.

  3. #3
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    zonde dat I er zo bij staat
    zelfs de corosie had verholpen kunnen worden
    veel werk maar je kunt niet verwachten dat bepaalde deelen eeuwig goed blijven
    er vliegt in fijte ook geen origineele spitfire meer rond
    allen voor 90% aan nieuwe onderdelen

    en dat is goed
    want daardoor kunnen we nogsteeds van dit sort pracht kisten genieten in de lucht

    zij het niet in Nederland dan wegens onmogelijke wetgevingen

  4. #4

    Standaard

    Namens HP sponsorde ik de eerste Dakota PH-DDA naar NL (naam Hewlett Packard voluit over de romp als kortstondige reclame tegenprestatie), mocht als 2e piloot in opleiding nog sturen, bracht vele VIPs aan boord (hoe wenselijk was dat alles, achteraf gezien..). Maar door een klein metaalmoeheidje overleden 32 mensen in de 1996 crash bij Texel... Moet je in meer dan 50 jaar oude kisten nog grote gezelschappen vervoeren, wil je er met je gezin onder staan; en als er nog maar enkele of eentje van bestaat - heb je ook niet de plicht die kist voor het nageslacht te bewaren door de kans op een vernietigende crash uit te sluiten? Vragen die een eigen thread discussie kunnen gaan vormen (als antwoord op wat in NL allemaal niet mag).

    Maar ook die deels verroeste DC-2 zal over lange tijd vast weer opgeknapt gaan worden zodat ieder er nog meer van kan genieten.
    Vergeet niet door die website te bladeren hoeveel andere prachtige vliegtuigen er daar in dat Australische museum zijn.
    Mvg, Hans


  5. #5
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Tja...wat is kortstondig?
    Die sticker van HP heeft er in elk geval 2 jaar opgestaan. Ik heb de kist op de foto tijdens z'n low pass over de 23 van Eelde tijdens z'n delivery van Finland naar Schiphol in april 1984. Ook tijdens het 50 jaar jubileum van de DC-3 op Fairford stond de sticker er nog op.



    Die low-pass heb ik nog niet ingescanned, dus die kan ik nog niet laten zien.

  6. #6

    Standaard

    Tja... ik ben een lange termijndenker en noem in strategisch marketingbeleid een paar jaar dus kortstondig*.
    De eerste periode stond de Hewlett Packard naam trouwens over de gehele romp (waar nu "50 Golden" enz staat). Het was heerlijk sturen die kist, alles zo mechanisch. Jammer dat dat kleine hydrauliekcylindertje van de vaan-instelling scheurde...
    Mvg
    Hans

    * een Chinese wijsgeer, gevraagd naar de invloed van de Franse revolutie eind 1700 op de huidige Europese economie, na lang denken: "daar is het nu te vroeg voor om over te oordelen" (of zou hij het niet geweten hebben :-)



    Allegorie op de Franse Revolutie door Jeanne-Louise (Nanine) Vallain (1767 - 1815)

  7. #7
    Geregistreerd
    5 januari 2010
    Locatie
    heerhugowaard
    Berichten
    927

    Standaard

    eeuwig zoned dat die gekrased is
    maar moet er omdat er 1 keer its mis is gegaan met een toestel wat verders als zeer veilig en betrouwbaar te boek staat
    en het probleem was niet de kist maar een mankement in de motor onderdelen
    alle vluchten met dit sort toestellen verboden worden

    als er een modern vliegtuig neerstort gebeurt dat toch ook niet
    dan gaan ze uitzoeken wat het problem veroorzaakt heefd
    en word dat verandert

    tevens is Nederland nu het enigste land ter wereld waar de DC3 nietmeer voor personenvervoer gebruikt mag worden

    dus wijkt onze wetgeving af van de rest van de werold en zijn wij de vreemde eend in de bijt

  8. #8

    Standaard

    In een moderne kist wordt de zwakke schakel versterkt door een ander materiaal/ontwerp onderdeel (waarbij ik een motoronderdeel ook als onderdeel van de kist zie).

    Bij de PH-DDA ging het om metaalmoeheid*. Dat kan na meer dan 50 jaren altijd en overal onverwacht gaan optreden... (en een kist 100% vervangen is geen optie).
    Mvg
    Hans

    *metaalmoeheid: ik begreep onder voorbehoud (heb het ook maar gehoord) dat toen een klein hydrauliekcylindertje gescheurd is, dat de vaan-stand van de propeller bediend (alsof 1 motor ineens in de "achteruit" gaat), gezien de lage hoogte kon men niet meer op tijd begrijpen wat gebeurde en corrigeren (langzamer vliegen met de andere prop ook in "landingsstand")

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •