Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Dxxi "237"

  1. #1

    Standaard Dxxi "237"

    Is er ooit onderzoek gedaan naar de crash van dit toestel?
    Tijdens dicht mist is het toestel neergestort.

    Volgens een bron is het toestel incl. piloot direct onder
    de grond verdwenen.

    Gr

    Cees

  2. #2
    peter-evertjansen Guest

    Standaard

    hallo cees
    wat ikvan dit toestel begrepen heb is dat hij op 10 mei aan de grond stond voor ondehoud.bij de aanval op de kooy is hij op de grond vernietigd

  3. #3

    Standaard

    De registratie van het onder mistige omstandigheden neergestortte toestel is inderdaad 237. Soms wordt hij weleens verward met de 230. Dit toestel stond echter uitgerust met radio op Schiphol en is buitgemaakt. De 237 is onder de grond verdwenen, de piloot is levenloos uit het wrak gehaald. Dorenbos meen ik.

    Tip: koop de D.XXI profile van Frits Gerdessen. Hij is de expert op D.XXI gebied en dat is aan zijn profile zeer goed te merken. Zeer gedetailleerd en uitgebreid. Te verkrijgen bij de lh-shop.

    Groet,
    Jan Grisnich

  4. #4
    peter-evertjansen Guest

    Standaard

    237De 237 onderging op 10 mei een kleine revisie in hangar-zuid en werd daar rond 12.00 uur in brand geschoten
    dit is dus wat ik gevonden heb op deze website Nederlandse luchtmacht in mei 1940

  5. #5
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Uit het boekje waar Jan het over heeft:
    18.02.39 Overname (van Fokker)
    39 Bij 1e JaVA
    11.39 Det. II-1 LvR
    22.11.39 Neergestort bij Hillegersberg

  6. #6
    peter-evertjansen Guest

    Standaard

    ja dan weet ik ook niet wat kloppent moet zijn misschien komen we daar ooit nog eesn achter. maar ik zag de vraag van cees en ik kende deze website van daar

  7. #7

    Standaard

    De website van bhummel is niet helemaal correct. Hij baseert zijn gegevens op zeer verouderde gegevens die al een jaar of tien niet meer kloppen door herontdekte bewijzen.

    Groet,
    Jan Grisnich

  8. #8
    peter-evertjansen Guest

    Standaard

    hallo ik heb van daag nog even in eenluchtvaart boekje geneuzd en ook hier in wordt vermeld dat het toestel op de grond is vernietigd het boekje waar ik het over heb is de geillustreerde encyclopedie van de luchtvaart 1939 tot 1945
    het toestel wordt besproken op blz 68 237 werd op de eerstedag van de duitse inval op de grond vernitiegd ook staat deze tekst bij de het model wat ik van het toestel ben tegen gekomen aleen weet ik niet meer welk merk het was.

  9. #9
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik ben geneigd te geloven dat de 237 in 1939 gecrasht is.
    Waarom zou die informetie niet kloppen? Frits beschrijft een hele reeks met ongevallen. En van hem is bekend dat hij diep in de materie gedoken is.
    Het is nu juist gebleken dat de administratie in de oorlogsdagen niet altijd klopte. Mogelijke door de hectiek. Dat is wel met de 229 van Sgt Roos gebleken. Volgens de administratie was hij met de 225 neergestort, bij opgravingen bleek het de 229 te zijn.
    Daarbij vind ik een "Encyclopedie van..." een erg algemeen boek dat zich niet kan/zal verdiepen in de details van de D.XXI, en dus overneemt wat in een andere bron staat.
    Ik had vorig weekend ook nog een Encyclopedie van vliegtuigen uit de 2e wereld oorlog in de handen (mogelijk zelfs deze), en daar stond de D.XXI zelfs nog met een deels groene motorkap in. Dat terwijl al zeker zo'n twintig jaar bekend is dat de motorkappen altijd bruin waren.

    Bouwdozen zijn buitenlands. Daarbij zullen die geen gedegen onderzoek doen naar hun verhaal. De kans is groot dat zij het verhaal van de site van bhummel, of dezelfde bron waar hij het vandaan heeft, hebben.

    Dit is nou hoe foutieve informatie in de wereld blijft. Iedereen neemt iets over zonder het de controleren.

  10. #10
    peter-evertjansen Guest

    Standaard

    nou dan blijf jij bij waar jij in gelooft dat hij in de grond is geboord ik heb hier drie bronnen waar staat dat hij op de grond is gecrashd tegen over dat van een bron dus ik blijf er bij dat hij is vernietigd op de grond

    groet evert

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •