Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16

Discussie: Dxxi "237"

  1. #11

    Standaard

    Volgens het boek ' Illusies en incidenten' is de 237 op 22-11-1939, gevlogen door Jan Jaap Clinge Doorenbos, verongelukt bij Hilligersberg.

  2. #12

    Standaard D-237

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cees Bekijk bericht
    Is er ooit onderzoek gedaan naar de crash van dit toestel?
    Tijdens dicht mist is het toestel neergestort.
    Volgens een bron is het toestel incl. piloot direct onder
    de grond verdwenen.
    Gr
    Cees
    Jazeker is er onderzoek gedaan.
    Ik had een uitgebreid rapport van dat onderzoek en een rapport over de moeizame berging. Het wrak (van de D-237!) lag zo'n 3 à 4 meter onder de grond, de wanden van het gegraven gat werden weliswaar gestut maar de druk van de modder werd zo groot dat het te gevaarlijk werd. Bovendien zakte het wrak tijdens de werkzaamheden steeds verder weg.
    Kortom, na het bergen van Doorenbos zijn er slechts enkele delen van het vliegtuig geborgen.
    Omdat ik uitsluitend civiel 'doe' heb ik het hele rapport aan Frits Gerdessen gegeven.
    Herman Dekker.

  3. #13
    peter-evertjansen Guest

    Standaard

    oke go zo toestel is wel intresant en dan moet ik toch zeggen dat ik jammer vindt er zo veel fout staat op geschreven.
    en dan gan ik er nu ook gewoon van uit dat hij onder de grond is verdwenen.
    kan iemand vertellen wat er nu dan zo beetje is gebeurt met de kist wat ik nu begrepen heb is dat hij in de grond is geboord maar is dit bij het landen gebeurt een noodlanding of zo ?
    en bedankt voor de informatie tot zo ver ik ga een berichtje stuuren naar de uitgever van dat lucht vaart enceclopdietje.
    mensen nogmaals bedankt en sorry dat ik er naast zat

  4. #14

    Standaard

    In 'Illusies en incidenten' word kort beschreven wat er gebeurt is. Clinge Doorenbos had een vliegopdracht om een aantal pistolen te bezorgen bij het 3e JAVa op Waalhaven. Hij vertrok vanaf Soesterberg in mooi weer, maar vanuit zee kwam een dichte mistbank opzetten. Waalhaven heeft nog met Soesterberg gebeld om Clinge Doorenbos tegen te houden maar hij was al vertrokken. Op Waalhaven heeft men een groot vuur gemaakt maar dit heeft Clinge Doorenbos niet gezien en hij is teruggekeert naar Soesterberg. Echter de mist had Soesterberg ook bereikt, en daarop is Clinge Doorenbos weer naar Waalhaven gevlogen, hopende dat daar het zicht verbeterd was, wat echter niet het geval was.

    Op de sportvelden van Duivenstein bij Hilligersberg (Alexanderpolder) hebben een aantal voetballende jongens het vliegtuig laag over horen komen (Maar niet gezien). Ze hebben gehoord hoe de motor uitviel, weer startte en vervolgens weer stilviel, om enige momenten later (Het boek spreekt over 'misschien een minuut') een grote klap te horen. De jongens zijn gaan kijken maar vonden alleen wat brokstukken. Ook een inmiddels aanwezige arts, Dhr. van Dijk, kon niets uitrichten.

  5. #15

    Standaard

    Hallo,

    Ik heb van Herman Dekker een kopie van het bergingsrapport gekregen (waarvoor nogmaal mijn dank) en daarin staat zeer gedetailleerd wat er is geborgen en wat niet etc. De foto's die daarbij horen geven een nog beter beeld van de werkzaamheden. Jammer dat het rapport van de G1 206 niet meer te vinden is.
    Naar mijn mening is dit een soortgelijke situatie als de 229 die door CRASH
    is geborgen en zou een hoop van het wrak van een DXXI opleveren dat in een museum een uniek onderdeel van de vooroorlogse luchtvaart zou
    vertegenwoordigen.
    Ikzelf was geinteresseerd in een onderzoek en berging maar de afstand
    is in dit geval het probleem omdat Noord-Holland het gebied is waar we onderzoek doen (www.arg1940-1945.nl)
    Misschien is het Aviodrome geinteresseerd?

    Cees

  6. #16
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De laatste vlucht en crash van de G.1 306 is onderzocht door de stichting Fokker G-1, en is beschreven in G-1 InFormatie nr. 4. Ik zou zo 123 niet kunnen oplepelen wat het onderzoek van de crashlocatie van dat toestel heeft opgeleverd...

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •