Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Gecrasht in de meidagen

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Gecrasht in de meidagen

    Enig idee wat dit is, het is een Franse kist, tweemotorig, hoogdekker...
    Een Amiot of iets dergelijks? Er staat bij dat het in Nederland gefotografeerd is.

    G93 Flugzeug Beute crash Holland viele details TOP !! bei eBay.de: 1918-1945 (endet 06.04.09 23:17:00 MESZ)

  2. #2

    Standaard

    HOi Edwin,

    Ik kwam deze ook tegen gisteren en ben gelijk op zoek gegaan naar de mogelijke kisten:

    Het zijn namelijk twee foto's van twee verschillende kisten. Die eerste is een Potez 63, te zien aan de lange neus en het koelertje op de motorgondel. De tweede foto is een Mureaux 115. Je zou het niet direct zeggen dat het om een 115 gaat, maar het kan bijna niet anders als je de crashlijst van de SGLO er op na slaat.

    Die Mureaux 115 kwam neer op 10 mei 1940 bij Herkingen, Brabant. Crashnummer is T447A. Niet T447B want dat is een FK.56 op Haamstede. De Potez 63 is moeilijker, je hebt namelijk de keuze uit vier stuks op 10, 11 en 13 mei. Ikzelf gok erop dat het de kist van de 10de moet zijn, mede omdat de Mureuax ook op de 10de zijn Waterloo in Brabant vond.

    Dit is mijn versie van het verhaal na een kleine speurtocht gisteren. Die Mureaux ben ik 100% zeker van, ook omdat ik een foto van deze kist gezien heb op een SGLO dag in dezelfde positie. De Potez is twijfelachtig, geef de kist de eer om op 10 mei 1940 naar beneden te zijn gekomen in Brabant.

    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hoi Jan,
    Het zijn inderdaad twee verschillende wrakken, nu je het zegt!

    Ik kan je volgen voor wat betrefd die Mureaux, maar die andere... Volgens mij geen Potez, het lijkt wel een middendekker of zelfs een hoogdekker... Daar zou ik eens verder naar moeten kijken... maar we zijn in ieder geval een stapje verder!

  4. #4

    Standaard Mureaux

    Kleine correctie Herkingen ligt op Goeree & Overflakkee en niet in Brabant.

    Leospitcon

  5. #5

    Standaard

    Officieel had ik dat moeten weten, ik heb nogal wat familie in Zeeland .

    Het andere wrak Edwin, is een akelig wrak. Kijk vooral naar de motoren. De Potez 63 heeft exact dezelfde motoren (uiterlijk gezien). Bovendien is er een gat te zien, waar bewapening gezeten heeft. Ook word Holland aangegeven als crashplaats, en je kan kiezen uit een Potez 63(1) of een LeO 451. Die laatste is het zeker niet, vandaar mijn mening dat het een Potez 63(1) moet zijn geweest.

    Met groet,
    Jan

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    De tweede foto blijft me fascineren.
    Volgens mij is het geen Potez, kijk maar eens naar de vorm van de cockpit, verder missen er een hoop ruitjes als het de verkennersvariant zou zijn. (LIEUTENANT RENE MOULS (1916 -1945))

    Nu heb ik een theorietje, zou het niet kunnen gaan om afdrukken die gemaakt zijn door een centraal foto lab van het Wehrmacht of Luftwaffe?

  7. #7

    Standaard

    Het tweemotorige toestel is vrijwel zeker een Potez 631, de jagerversie van de Potez 63 familie. Had in tegenstelling tot de 63.11 verkenner een geheel dichte neus zoals op de foto.

    Nu zijn er in de meidagen slechts 2 Potez 631 in Nederland neergekomen: twee toestellen op de late avond van 11 mei. De ene in Vlissingen, de tweede in Biervliet (Zeeuws-Vlaanderen). Gezien de bloemetjes onder het wrak zou het wel eens de tweede kunnen zijn.

    Zijn er nog andere fotos van deze crashes?

    Groeten, Pieter

  8. #8

    Standaard

    Weer een reactie van mijn kant:

    Het moet Biervliet wel zijn, want de Potez die in Vlissingen neerstortte sloeg een gat van 8 meter breed in een huizenblok. Ik geloof niet dat deze in een huizenblok ligt, dus ligt deze in Biervliet.

    Ik weet niet wie er belangstelling voor deze foto's heeft?

    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dikke klungel dat ik ben, ik zie het nu ineens! Die kist ligt OP ZIJN KOP!!!!!!!!
    We zien de waarnemersgondel, en niet de pilotencockpit. Het duurde even, maar het kwartje is gevallen!


    Dan is het een Potez 637. Zie de foto (uit Profile 195, over de Potez 63). Gek, want de SGLO lijst vermeld alleen twee 631's en een 63.11 gecrasht in Nederland. De Potez 637 was ook een variant waarvan er niet veel gebouwd zijn. Er waren tussen 40 en 50 van in dienst. Is deze kist dan wel werkelijk in Nederland gecrasht? Misschien wel in Belgie...



    Deze foto is afkomstig van airwar.ru;

    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 6 april 2009 om 22:45

  10. #10
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Komt meteen vraag twee, welk toestel zou het kunnen zijn, waar is het gecrasht? Er zijn niet zoveel Potez'en ingezet boven Nederland;


    AC1 Potez 631 11-mei
    AC2 Potez 631 11-mei


    ?? Potez 63-11 s.n. 317 12-mei 18:30 Verkenning Tilburg/Den Bosch


    GAO 501 Potez 631 s.n. 297 13-mei 16:14 Oirschot, verkenningsvlucht

    GAO 552 Potez 63-11 s.n. 689 13-mei verkenning, doel???. Flak schade, neergestort in Belgie

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •