Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Welke Douglas A8 is dit?

  1. #1

    Standaard Welke Douglas A8 is dit?

    Hoi,

    Stond laatst op Ebay, weet iemand welke en waar? Op de achterkant staat "bij hoek v holland.

    Groet,

    Mathieu

    Laatst gewijzigd door Arjan; 16 juni 2009 om 19:56

  2. #2
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik kan het handschrift niet echt ontcijferen zo. Maar ik lees ook Hoek van Holland.

    Op camouflage kan ik alleen de 381 uitsluiten. Verder een paar toestellen omdat daar foto's van zijn van nadat die uitgeschakeld zijn: 390 en, 397
    De 383 staat met een doek om de motor, maar wel met veel nieuwsgierigen erbij. Dus: ergens in het veld of op een vliegveld na de strijd? Daarom ben ik geneigd die ook uit te sluiten.
    Dan heb ik een foto van wrakstukken waaruit ik een 7 denk te ontwaren. Gezien de 397 al uitgesloten is zou dat dan de 387 moeten zijn.
    Laatst gewijzigd door Arjan; 16 juni 2009 om 20:03

  3. #3
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Arjan heeft gelijk, het is de 387

  4. #4
    Geregistreerd
    20 juni 2009
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    244

    Standaard

    Misschien vind je het ook leuk om te weten dat de bemanning op deze laatste vlucht bestond uit dhr. J.F.A Jansen en K.Beuning.

  5. #5
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik bedoelde dat dit de 387 niet zou kunnen zijn. Ik heb foto's van een andere Douglas die echt in de kreukels ligt. Daar meen ik een 7 uit te halen.
    Ik zal morgen die foto opzoeken

  6. #6

    Standaard

    Dit betreft vrijwel zeker een toestel op Ockenburg.
    Zie de duinen rechts op de achtergrond en de typische duindoorn begroeing.
    Ook de duitse tekst verwijst naar een vliegveld bij Hoek van Holland, wat eenkel Ockenburg kan zijn.
    Nu moeten er op het einde van 10 mei op Ockenburg totaal 7 8A3N wrakken zijn geweest.
    Er waren 5 unservicable toestellen (394, 395, 396, 397, 398) die niet aan de strijd hebben deelgenomen. Het is aannemelijk dat die vanwege de oorlogsdreiging verspreid over het veld waren opgesteld. Bijvoorbeeld door ze deels de omliggende begroeing in te rijden. Echter niet allemaal, want er zijn fotos van de 397 en 398 aan de rand van het veld maar duidelijk op de grasmat na het einde van de strijd. De 397 is beschadigd en zo te zien door zijn onderstel gezakt, de 398 staat er met een doek over de motorkap.
    Daarnaast landden in de vroege morgen van 10 mei 2 8A3N's die van Ypenburg waren opgestegen maar al snel beschadigd een goed heenkomen moesten zoeken. De 389 en 391 landden beide op Ockenburg. Maar deze landingen waren midden op de vliegstrip en bij alle aanvallen op het vliegveld werden deze toestellen later in brand geschoten.
    Alle andere toestellen zijn geen optie aangezien die vrijwel allemaal crashten en/of uitbrandden en/of terecht kwamen op duidelijk andersoortige locaties.

    Al wegstrepend blijven dus als optie de 394, 395 en 396 over. Ik zie in ieder geval geen code op de foto die hier uitsluitsel over kan geven.
    Van de 396 is een foto op een platbodem bij Amsterdam na het verzamelen van wrakken. Zo op het oog ruwweg in de zelfde staat als deze foto. Maar meer valt er ook niet te zeggen.

    Groeten, Pieter

  7. #7
    Deadparrot Guest

    Standaard

    Ik dacht "De Beer", dat heb ik eerder gezien. Waarschijnlijk in iets over de Nieuwe Waterweg. De Beer is een geografische aanduiding. Het slaat op de zuidpunt van de duinenrij in Holland. Door de aanleg van de Nieuwe Waterweg werd het afgesneden van Holland. Later is door de aanleg van de Maasvlakte meer verdwenen.
    Een eerste klas landschap
    http://www.inzichten.nl/topografie/t...eersteklas.htm

    Het is dus logisch dat je bij De Beer duinplanten ziet. Het hoeft niet Ockenburg te zijn.

    Er is overigens een winkelgebied Frederik Hendriklaan in Den Haag dat redelijk oud is. Fotozaak Billing kan daar eventueel gezeten hebben.
    Laatst gewijzigd door Deadparrot; 8 juli 2009 om 19:31

  8. #8

    Standaard

    Interessante theorie!
    Er is inderdaad 1 toestel dat op het eiland Rozenburg een noodlanding heeft gemaakt, de 384.
    Volgens de berichten kwam die echter op zijn neus te staan nadat hij een zandheuvel had geraakt.
    In dat geval verwacht je een beschadigde neus en/of gebogen propellers, en beide zie ik niet op deze foto.
    Op mij maakt dit toestel de indruk ongebruikt te zijn; geen deukje of krasje te zien, alles strak in de verf.

    Wie het weet mag het zeggen.

    Pieter

  9. #9
    Geregistreerd
    8 januari 2011
    Locatie
    Den Hoorn (ZH)
    Berichten
    631

    Standaard

    het is er een uit de 38- serie dus de 381 382 383 384 385 386 387 388 389
    het is aan de camouflage inderdaad te zien dat het niet de 381 is.
    het kan de 382 ook niet zijn omdat die helemaal in de kreukels lag tegen de tijd dat de duitsers er kwamen.
    de 383 is een mogelijkheid omdat die ombeschadigd in duitse handen viel, alleen daar lijtk de omgeving weer niet van te kloppen. (ze kunnen hem nogaltijd verplaatst hebben)
    de 384 is op een strand geland (geen foto's) dus zou het niet kunnen zijn tenzij de vlieger heeft gelogen over de landing.
    de 385 is uitgebrand op een strand geeindigd, (geen foto's) dus zal dat deze ook niet zijn.
    de 386 is voor de mei oorlog al gecrashd, die valt ook af.
    de 387 is (in leerbroek of nooddorp?) gecrashed, ligt helemaal in de kreukels.
    de 388 is gecrashed (geen foto's) en iets dat crashed doet dat niet met uitgeklapte wielen en ziet er dan nog ongeschonden uit.
    de 389 is uitgebrand dus die kan het ook niet zijn.
    dus eigenlijk kan het alleen de 383 zijn. hoewel de 384 ook nog kan omdat ik daar geen fotos van heb (net als de 385 en de 388)
    dus ik denk dat het de 383 is. of is er iemand die het beter weet?

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •