Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: ‘Churchill’ gedood, maar hij was het niet

  1. #1
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard ‘Churchill’ gedood, maar hij was het niet

    Een artikel over het neerschieten van een KLM DC-3 in 1943
    Was het de Duitsers om Churchill te doen toen ze in juni 1943 aan de Spaanse kust een KLM-vliegtuig uit de lucht schoten, of om acteur Leslie Howard? Die vraag wordt verschillend beantwoord. In Spanje werd vrijdag een monument voor de slachtoffers onthuld. Onder hen waren vier jonge vaders uit Nederland.
    Het gedenkteken is geplaatst bij Cedeira, een dorpje aan de kust van Galicië. Ten noorden ervan stortte het burgervliegtuig DC-3 Ibis op 1 juni 1943 brandend in de Golf van Biskaje, na beschoten te zijn door de Luftwaffe. De Duitsers zouden het gemunt hebben op de Britse premier.
    Het burgervliegtuig was onderweg van Lissabon naar Engeland. Gezagvoerder was Q. Tepas uit Den Helder, D. de Koning van Vlieland was tweede officier, de Rotterdammer C. van Brugge radiotelegrafist en de Groninger E. Rosevink boordwerktuigkundige.
    BOAC Flight 777 van de KLM had een voortijdig einde toen acht Duitse Junkers aanvielen. „Ik word door niet geïdentificeerde vliegtuigen gevolgd”, telegrafeerde Van Brugge. En daarna: „Ik word door vijandelijke vliegtuigen aangevallen.” Dat was het laatste signaal dat hij uitzond. Het vliegtuig verdween ten noorden van Spanje in zee. De vier bemanningsleden en dertien passagiers kwamen om.
    Churchill was er niet bij, maar wel een man die veel op hem leek: Alfred Tregear Chenhalls, manager van de Britse acteur Leslie Howard. Chenhalls was corpulent en rookte sigaren. Net als Churchill. Howard zelf was lang en dun, net als Churchills lijfwacht, Walter H. Thompson. Mogelijk zijn ze door Duitse spionnen voor de Britse premier en zijn lijfwacht aangezien en vielen de Duitsers het vliegtuig daarom aan.
    Churchill schreef in zijn autobiografie dat het hem speet dat zijn activiteiten misschien invloed hebben gehad op Howards overlijden. De Duitsers wisten dat hij naar Noord-Afrika was voor een ontmoeting met de Amerikaanse generaal Eisen­hower en dat hij mogelijk via Lissabon zou terugvliegen.
    Anderen veronderstellen dat Leslie Howard het doelwit was. Zo stelde de zoon van de 50-jarige acteur dat de Duitsers niet zo naïef waren om te denken dat de premier zomaar met een burgervliegtuig zonder extra beveiliging zou reizen. Het ging volgens hem niet om Churchill, maar om Howard. Door de Hollywoodster om te brengen, zouden de Duitsers een bekende Engelsman doden, die de Duitse propagandaminister Goebbels kwaad gemaakt had met zijn anti-Duitse films en radioboodschappen.
    Ook is verondersteld dat Howard voor de Britse geheime dienst werkte. Howard zou in de laatste weken van zijn leven niet alleen een tournee door Spanje en Portugal hebben gemaakt, maar ook namens de Britse regering een gesprek hebben gevoerd met het Spaanse staatshoofd, generaal Franco. Ook de andere zeven mannelijke passagiers en mogelijk enkele vrouwen zouden connecties met de geallieerde inlichtingendiensten hebben. De passagierslijst was voor de Duitse spionnen geen geheim. Genoeg reden dus om het vliegtuig uit de lucht te schieten.

    KLM-piloten verzorgden tijdens de oorlog 1600 vluchten van Engeland naar Lissabon en Gibraltar. Het was niet de eerste keer dat de Duitsers de burgervliegtuigen aanvielen. Dat was in november 1942 en april 1943 ook al gebeurd. Toen zagen de piloten kans hun toestel te redden. Deze keer wisten de Duitsers het vliegtuig in brand te schieten. Daarmee was het reddeloos verloren. De aanvallers fotografeerden het rokende wrak toen het nog op de golven dreef en keerden vervolgens terug naar hun basis bij het Franse Bordeaux.
    Nabestaanden van de slachtoffers probeerden de juiste toedracht te weten te komen. Zo ging een zoon van de boordwerktuigkundige op bezoek bij de commandant van de Duitse vliegtuigen. Wat wisten de Duitsers over de inzittenden, en wat wisten de Britten over een mogelijke Duitse aanval? Een eenduidig antwoord is er nog niet.
    Na de aanval werden de vluchtschema’s veranderd: voortaan werden de vluchten in het donker uitgevoerd. De weinige toestellen moesten worden omgebouwd en geschikt gemaakt voor sterrennavigatie.
    Bron: ‘Churchill’ gedood, maar hij was het niet - Binnenland - Reformatorisch Dagblad

  2. #2
    Herrmann Guest

    Standaard

    Goede morgen Arjan,

    Ik was verrast om dit bericht te lezen. Gezagvoerder Quirius Tepas was namelijk mijn oom. Daar zover ik weet er niemand van de familie Tepas (misschien nog een kleinzoon van Q Tepas) in leven is behalve ik en nog 2 zusters.
    Wij zijn op zoek naar informatie betreffende Q. Tepas en mijn vader A.J.H. Tepas, die werkte voor de KLM van 1937 tot 1960. Hij was in Napels en Engeland voor de oorlog, gedurende de oorlog werkte hij bij het Citroen gebouw en in 1952 tot 1958 in Indonesie.
    Ik zou het leuk vinden als er nog mensen zijn die hun hebben gekent.
    m.v.g. Annie Tepas

  3. #3

    Standaard

    Hoi Annie,

    Welkom! Leuk te zien dat steeds meer familie op zoek gaat naar gebeurtenisen uit die tijd. Helaas weet ik verder niets over Tepas, maar ik heb de naam even in het digitale telefoonboek opgezocht. Er staan nog 12 personen Tepas vermeld waarvan een met de voorletter Q! Misschien wel familie van de gezagvoerder.

    groet,

    Mathieu.

  4. #4

    Standaard

    Hoi,

    Nog even een link naar een foto van Q Tepas.
    Kapitein Q. Tepas (rechts), gezagvoerder van de KLM ontving van de hertog van Ke?

    Groet,

    Mathieu.

  5. #5
    Herrmann Guest

    Standaard

    Hi Mathieu.

    Bedankt voor de informatie van het digitale telefoonboek. Ik heb de gegevens van Q. Tepas meteen genoteerd en gebeld maar geen gehoor. Ik hou je op de hoogte.
    Leuk dat je voor mij die foto hebt opgezocht, ik had hem al in mijn bezit als kranten knipsel.

    groetjes,

    Annie

  6. #6
    horsterhoek Guest

    Question Boek flight 777

    Hallo, is het boek nog in de handel?
    Het boek is bij ons in de familie geweest, maar helaas is hij verdwenen!
    Mijn moeder was een nicht van de boordwerktuigkundige E. Rosevink, vandaar als zoon van haar mijn interesse in dit boek.

  7. #7

    Standaard

    Hallo Herrmann / Annie,

    Het onderstaande boek is in het licht van deze thread ook zeker de moeite waard!

    Sluipvluchten naar Lissabon.
    Nederlandse vliegers en hun Dakota's.
    Door: Ad van Ommen.

    Het was moeilijk (2e hands) te krijgen maar zeker de moeite waard!

    Ik zie dat het hier nog te koop is:
    Sluipvluchten naar Lissabon. Nederlandse vliegers en hun Dakota's. - OMMEN, AD VAN.
    (Boekhandel Blokken in Rotterdam)

    M.v.g.
    Toon
    Laatst gewijzigd door Flying_Dutchman; 14 september 2010 om 09:22
    the Flying Dutchman


Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •