Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Bouwtempo A-380

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Bouwtempo A-380

    Ik was benieuwd hoe snel me nu eigenlijk zo'n mastodont bouwt, er is er nu een klaar, hoe snel volgen de volgende? Iemand hier die het weet?

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik heb begrepen dat inmiddels de tweede A-380 is afgeleverd voor Singapore airlines!

  3. #3
    Pythoniels Guest

    Standaard

    Eind februari wordt de 3e aan SIA afgeleverd. Er zijn al heel wat kisten afgebouwd, die momenteel in Hamburg staan om van een cabine te worden voorzien. Dit duurt ongeveer 5 maanden. Hier staan o.a. Emirates', Qantas' A380's. MSN007 (het prototype) wordt ook voorzien van een nieuwe cabine, gevolgd door een nieuwe paint die vervolgens aan Etihad Airlines wordt afgeleverd.

    Er worden inmiddels ook al frames gebouwd/vervoerd voor de eerste Air France A380.

    Ik zal eventjes zoeken voor een lijstje.

  4. #4

    Standaard

    Helaas geen antwoord op deze vraag, maar wel even een link naar een leuke plaat van de cockpit:
    http://www.gillesvidal.com/blogpano/cockpit1.htm

  5. #5
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik heb eens rond gezocht, maar helaas geen bouwtijd gevonden.
    Wel wat zaken hier en daar opgepikt. In 2004 dacht men tot 2010 nodig te hebben om 250 toestellen te bouwen. Ik heb ergens iemand zien roepen dat het samen bouwen van de onderdelen ongeveer 3 weken zou duren.
    De cockpit en neus worden in St. Nazaire gebouwd.
    Wekelijks zijn grote transporten nodig voor de onderdelen. Kosten van dat transport zouden $1.5 miljoen per A380 bedragen.

    Alleen al bij Amerikaanse toeleveranciers zouden 120.000 mensen voor Airbus contracten aan het werk zijn.
    Airbus zou met name voor de A380 Amerikaanse toeleveranciers hebben gezocht om o.a. Amerikaanse onrust over leningen van Europeese overheden te sussen. Deze leningen hoeven n.l. niet terugbetaald te worden als de A380 niet winstgevend wordt.

  6. #6
    Pythoniels Guest

    Standaard

    Het duurt meen ik een week om een vleugel te bouwen, transport daarbij duurt ongeveer 2/3/4 dagen, eindassemblage duurt nog eens ruim 2 weken, inbouwen van de cockpit gebeurt meen ik tijdens de eindassemblage al, dan moet het vliegtuig worden getest (paar weken, tel ik nu niet mee) en dan naar Hamburg voor inrichting en de livery. Duurt al met al ruim 1/1,5 maand(en).

    Wil ook even vermelden dat de staart voor de eerste Air France A380 momenteel verscheept worden. Dit is een onderdeel van MSN033. Na nog eens drie frames wordt de eerste frame gemaakt voor een Freighter (MSN037), zie hiervoor DEZE SITE. Begin maart wordt meen ik de SV-SKC geleverd.

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    De bouw snelheid van de A380 is de afgelopen jaren niet erg constant geweest. Dit kwam door de bouw en afleverings problemen van de A380.

    De bouw snelheid ( move rate ) van de A380 zal de komende jaren ongeveer op 40 stuks liggen . In engelse termen 200 werkdagen per jaar / 40 stuks levert een move rate van 5. Dus elke 5de werkdag worden de kisten 1 bouwstation door geschoven.

    Pim Pouw

  8. #8
    Pythoniels Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    De bouw snelheid ( move rate ) van de A380 zal de komende jaren ongeveer op 40 stuks liggen . In engelse termen 200 werkdagen per jaar / 40 stuks levert een move rate van 5. Dus elke 5de werkdag worden de kisten 1 bouwstation door geschoven.
    Dat lijkt me zeer sterk want een vleugel bouwen kost veel minder tijd dan het geheel in elkaar zetten en dat alles kost veel meer tijd dan het schilderen

  9. #9
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ze zullen de "lopende band" zo ingedeeld hebben dat elk station ongeveer even veel tijd nodig heeft.
    Het zal ook niet zo zijn dat een van de stations het hele samenbouwen doet. De een zet bijvoorbeeld de vleugels er aan, het volgende het stabilo enz. Je wilt n.l. niet dat een deel van de werkzaamheden stil ligt omdat een werkplek veel meer tijd nodig heeft.

    En Pim zijn berekening van 5 werkdagen komt wel weer overeen met het gegeven dat wekelijks onderdelen die elders worden gemaakt (cockpit, vleugels etc.) naar de assemblagehal getransporteerd moeten worden.

  10. #10
    Pythoniels Guest

    Standaard

    Ben zelf in de fabriek geweest en Toulouse, kunnen 3 A380's tegelijkertijd AFGEBOUWD worden. En nogmaals, het ene duurt veel langer dan het andere

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •