Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16

Discussie: Buitgemaakte vliegtuigen op ponton

  1. #11

    Standaard

    Hoi Meeuw,

    Inderdaad, er ligt veel op de plank e in de kast waar ik eigenlijk nooit meer naar kijk. En zo'n foto/vraag prikkeld dan ook bij mij! Het was even zoeken, maar toch gevonden: het stukje over wrakken in de ringvaart. Het staat in het september 1985 nummer van luchvaart wereld. Heeft iemand daar ooit weer eens wat van gehoord? Bijgaande het stukje.

    Groet,

    Mathieu.

  2. #12
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    De knipsel is moeilijk te lezen. Ik heb begrepen dat over de vliegtuigen die door sabotage van het ponton zijn afgezonken (hieronder was de eerste Koolhoven verkeersvliegtuig), puin is gestort. Het kan natuurlijk zijn dat er meerdere pontons zijn gezonken.

    Silvester

  3. #13

    Standaard

    Hoi,

    Inderdaad slecht te lezen, geprobeerd te verbeten wat niet echt lukte. Dus heb ik het maar even overgetypt.
    Hieronder het artiekel zoals staat in "luchtvaartwereld" september 1985

    Groet,

    Mathieu.

    Sinds ik in 1980 betrokken was bij de berging van een geschutskoepel van een Engelse bommenwerper uit de Westeinderplassen had ik enige malen het gerucht gehoord over een ander vliegtuig dat volgens zeggen ergens in het water tegenover de Fokker fabrieken aan de ringvaart van de Haarlemmermeer neergestort zou zijn. Er waren zelfs mensen die meenden te weten dat het om een Duitse nachtjager ging die met bemanning en al nog steeds in het water lag. Na veel vragen en telefoneren bleef alleen als zeker feit overeind dat er in de oorlog een Duits vliegtuig neergekomen was op of bij supermarkt “Hartelust” te Aalsmeer. De Duitsers hadden het wrak in de oorlog echter al opgeruimd, zodat het voor mij weinig zinvol was om er verder nog onderzoek naar te doen. Eén van de telefoongesprekken bracht echter een ander feit aan het licht. Volgens een van de omwonende hadden er in 1940 en 1941 in het water in de buurt van Schiphol een aantal dekschuiten gelegen met daarop beschadigde Nederlandse Pander en Koolhoven vliegtuigen en resten van andere toestellen, die in de meidagen van 1940 op Schiphol aan de bombardementen van de Duitsers ten offer waren gevallen. En naderhand, in 1941 een vrijwel komplete Duitse bommenwerper, een Junkers 88, allemaal om naderhand weer gerepareerd en opnieuw gebruikt te kunnen worden. Hij bleek destijds bij de hulppolitie te werken en moest voor de Duitsers de dekschuiten bewaken, doch had het als Nederlander nuttiger gevonden om zo nu en dan een vliegtuig in het water te doen verdwijnen, waaronder ook de Junkers 88.
    Alles bij elkaar tussen de 20 en 30 vliegtuigen. Tevens wist hij zich nog te herinneren dat er na de oorlog gedurende enkele weken puin uit Amsterdam in het water gestort was, zodat de vraag rees wat er nog van de vliegtuigen terug te vinden zou zijn. Al vrij snel kwam ik er achter dat de verklaringen serieus genomen konden worden, daar deze nu 76 jarige inwoner van Aalsmeer voor de oorlog, inde dertiger jaren, samen met een vriend die bij de Marine luchtvaart dienst werkte, een klein watervliegtuigje op het onderstel van een speedboat bouwde. Wegens besturingsproblemen ( de speedboat schepte water bij te snel starten) was het vliegtuigje na enige vluchten uiteindelijk neergestort in het water. Gelukkig had de bestuurder het er levend afgebracht. Van het vliegtuigje was geen tasbare herinnering meer voorhanden, noch bleek er een foto van te bestaan. Eind mei besloot ik onder water, op de plaats waar de dekschuiten hadden gelegen, een kijkje te nemen om te zien of er iets te vinden zou zijn. Et een boot voeren we naar de plek waar destijds de Junkers 88 in het water was verdwenen. Inderdaad ligt de bodem er bezaaid met puin en tevens veel mosselen. Toch vond ik er ook metalen platen, die van de Junkers afkomstig zouden kunnen zijn. In het luchtvaart museum Aviodome op Schiphol kon ik echter geen bevestiging krijgen van dit feit, daar er te weinig herkenbaar was aan de platen.
    Bleef de vraag wat er in het begin van de oorlog aan vliegtuigen “verdwenen” was. Ik raadpleegde het 3-deligeboekwerk van de luchtvaartjournalst Hugo Hooftman “het vooroorlogse civiele register” waarin alle geregistreerde vliegtuigen tot het uitbreken van de tweede wereldoorlog vermeld stonden. Hieronder bevonden zich inderdaad een aantal Pander en Koolheven vliegtuigen, tevens bleken er bij het bombardement een aantal DC-2’s vernield te zijn. Hoe nu iets terug te vinden dat onder een laag puin ligt in enkele meters water? Er zal veel mankracht van een flinke ploeg duikers nodig zijn om iets uit te richten en een dragline zal van de vliegtuigen nog minder overlaten dan er al op de bodem ligt. Een ander mogelijkheid is elektronische apparatuur om de juiste plaats te bepalen, bijv. magnetometers, die afwijkingen in het magnetisch veld van de aarde registreren veroorzaakt door metalen voorwerpen. In ieder geval mag aangenomen worden dat er op een steenworp afstand van Schiphol de overblijfselen liggen van een aantal historische vliegtuigen.
    Wie weet hier meer over?

    P. de Lobel, postbus 7791,
    1118 ZM Schiphol Tel. 020-110375

  4. #14
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    Mathieu, bedankt. De vraag is natuurlijk terecht of er iets overblijft als er meters puin op wordt gestort. Het zal in ieder geval veel geld nodig zijn om zoiets te financieren.

  5. #15

    Standaard

    beste Mathieu
    Er zijn inderdaad foto van die schuiten;
    http://www.bhummel.dds.nl/gif/schiphol.html
    Dat kerkhof tegenover de oude Fokkerfabrieken kennen we wel. Zeg maar tegenover cafe Wink. Niet ver daarvandaan bij de school en de Bomva hangar werden alle wrakken van Schiphol verzameld. Dat was wel in de meer.
    Hoewel onze motor niet ter hoogte van de fokker fabrieken is gevonden kwamen we zeker ook veel puin en mossels tegen.
    nee met die melding van hr de Lobel is voor zover wij weten niets gedaan. Het is een kwetsbaar gebied .

  6. #16

    Standaard

    staan we bij die g1 motor en dan spreek je iemand die als 10jarige jongen is overgeroeid en in vliegtuigen heeft rond gekeken. dat was wel bij Schiphol dus
    groet Dick

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •