Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Bewapening C.X

  1. #1

    Standaard Bewapening C.X

    Hoi,

    Naar aanleiding van een artikel in de Verenigde Vleugels over de C.X de volgende vraag: bij de vermelde technische gegevens staat bij bewapening: geen. Dit klopt natuurlijk niet, een iedergeval had de waarnemer een machinegeweer tot zijn beschikking en werden bommen meegenomen. Maar had de C.X ook nog een machinegeweer dat door het draaiveld van de propeller schoot?

    Groet,

    Mathieu.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 17 augustus 2009 om 19:30

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dat was mij inderdaad ook opgevallen! Er was wel degelijk een gesynchroniseerd machinegeweer ingebouwd.

  3. #3

    Standaard

    Weet je toevallig ook welk type machinegeweer er gebruikt werd?

    Chris

  4. #4
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    In het geval van de L.V.A. een browning 7,9, bij het ML-KNIL een Colt, van het zelfde kaliber.

  5. #5

    Standaard

    Hoi Mathieu

    Eindelijk een vraag die ik voor jou kan beantwoorden! Als voorwaarts schietende mitrailler was een enkele FN-Browning mitrailleur boven de motor ingebouwd. De waarnemer had de beschikking over een Lewis M.20 "snelvuurvliegtuigmitrailleur" (mooi scrabble woord!).

    Met groet,
    Huub

  6. #6
    Geregistreerd
    2 augustus 2012
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    9

    Standaard

    In 1920 werd voor de Luchtvaartafdeling en de Marine Luchtvaartdienst een gezamenlijke bewapeningscommissie opgericht. Deze concludeerde eind 1921 dat de beste vliegtuigbewapening zou bestaan uit een Vliegtuigmitr. M.18 van Vickers voor de vlieger en een (Snelvuur)vliegtuigmitr. M.20 voor de waarnemer. Beide wapens werden ingevoerd.

    Halverwege de jaren '30 werden de vliegtuigmitrailleurs, zoals hierboven reeds genoemd, geleidelijk vervangen door de F.N. Browning M.36. Deze bleek bij oorlogsgebruik nogal storingsgevoelig: "Bij de geleverde luchtgevechten is gebleken, dat verschillende mitrailleurs of geheel, of na een korte serie schoten weigerden. Alle bewapeningsaangelegenheden ressorteerden onder het Luchtvaartbedrijf. Volgens mededeeling van den Directeur Luchtvaart Materieel op 11 deezer, is eerst thans proefondervindelijk gebleken, dat de voor deze mitrailleurs bestemde wapenolie geheel ongeschikt is voor gebruik op groote vlieghoogten." (Brief O.L.Z. aan M.v.D., d.d. 15 maart 1940, omtrent de paraatheid der luchtverdedigingsorganen, No 151 Z.G.)

    Volgens een overzicht uit 1938 waren op dat moment "16 C.X-en uitgerust met 1 of 2 vliegtuigmitrailleurs M.36 per toestel." De versleten M.18 vl.m.'s verdwenen in december 1939 uit de bewapening. De onderdelen werden gebruikt voor de mitrailleurs van de landmacht.
    Laatst gewijzigd door nibb-it; 4 augustus 2012 om 02:32 Reden: bronverwijzing

  7. #7
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Ik heb een verslag van d26 april 1929, gericht aan de chef technische dienst van de LVA, waarin verschillende 'zware vl. mitrailleurs' worden bekeken.

    Het is geloof ik opgezet door de Kolonen van den Generalen Staf, de handtekening herken ik niet.

    Bovenaan staat 'Afwerkingen naar aanleiding aanbiedingsbrief afd G. Koloniën aan Indië', ik weet niet wat daarmee bedoeld wordt?

    Er blijkt ook hiervoor een bezoek aan Engeland te zijn geweest waar mitrailleurs zijn geëvalueerd.

    Er wordt gekeken naar: Vickers, Hotchkiss, Beardmore Farquhar, Madsen, Fiat, Ernesto Breda en Browning.

    Er wordt opgemerkt dat de Colt Browning bij de bezichtiging in Engeland, ook bovenaan stond.

    Uiteindelijk wordt er geen definitieve keuze gemaakt. De MAdsen, Browning en Beardmore staan bovenaan voor vaste mitrailleur, de Madsen en Beardmore voor de waarnemer.

    Een interessant stuk maar met het handschrift van de opsteller moeilijk te ontcijferen! Wellicht lag het ten grondslag aan het antwoord op je vraag, wat hierboven al gegeven is..

  8. #8
    Geregistreerd
    2 augustus 2012
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    9

    Standaard

    Het onderzoek met betrekking tot de aanschaf van een zware vliegtuigmitrailleur voor het Indisch Leger werd geleid door Kapt. der Art. G.C.D. de Boer, zie hiervoor Nederlandse Vuurwapens KNIL en Militaire Luchtvaart van G. de Vries en B.J. Martens vanaf p. 159.

    Zou het evt mogelijk zijn een scan van het verslag te ontvangen?

  9. #9
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Naar het verslag van De Boer wordt idd verwezen.

    Ik heb zelf geen scanner maar kijk momenteel om er een aan te schaffen, als ik dat doe kun je zeker een scan krijgen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •