Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: mooie foto/ beautiful photo

  1. #1

    Standaard mooie foto/ beautiful photo

    Hei,

    Een van de mooiste foto's die ik heb: Fokker T.V 858 in de vlucht. Deze foto heb ik gekregen van de weduwe van Peter Wildschut. Hij was ook diegeene die de foto gemaakt heeft vanaf de 2de bestuurderplaats van een 2e T.V. Volgens de tekst op de achterkant van de foto is hij gemaakt op 8 mei 1940. De 858 vliegt op 500m hoogte en de piloot is Ben Swagerman die 13 mei sneuvelde.

    One of the most beautiful photos I have: the Fokker T.V in flight. I got this photo from the widow of Peter Wildschut. He was the one who took the photo while sitting at the seat of the second pilot of another T.V.
    A text at the back of the photo writes that the photo was made at the 8th of May 1940 while flying at an altitude of 500m. At the controles Ben Swagerman who died the 13th of May.

    Groet,

    Mathieu
    Laatst gewijzigd door Arjan; 28 augustus 2008 om 12:30

  2. #2

    Standaard

    Stunning...

  3. #3
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Hele mooie foto. En bijzonder omdat hij zo vlak voor de invasie genomen is...

    Very nice picture. And special since it was take only two days before the invasion...

  4. #4

    Standaard 858

    Mathieu,

    ben nieuw op deze site en was blij verrast door de prachtige foto van de 858.
    Als lid van de stichting Wings to Victory http://www.wingstovictory.nl probeer ik de in WW2 in Zeeland gecrashte vliegtuigen in kaart te brengen.
    Wonend in Burgh-Haamstede zal je begrijpen dat ik met SchouwenDuiveland begonnen ben.
    De 858 is tijdens de eerste dagen van de oorlog toen deze op vliegveld Haamstede stond beschoten en beschadigd door een duitse aanval. Er is wat verwarring of dit op 10 of 12 mei heeft plaatsgevonden.

    Leo
    Laatst gewijzigd door Arjan; 10 januari 2009 om 12:26 Reden: Link gecorrigeerd

  5. #5

    Standaard

    De Fokker T.V 858 landde in de vroege morgen van de 10de mei op Haamstede, waar het landde na te zijn beschoten door eigen luchtdoelgeschut. Omdat het toestel te repareren was, gingen de monteurs er vol ijver tegenaan. Helaas werd het toestel rond 10.00 uur in de morgen vernield bij een Duitse aanval.

    Dit vond ik in mijn eigen aantekeningen terug. Deze informatie stond op de vorige versie van mijn website, maar heb ik nog niet op de vernieuwde versie gezet. Zal er z.s.m. aan beginnen! Ik hoop dat dit een antwoord op uw vraag is.

    Met vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

  6. #6

    Standaard

    Hoi Leo,

    Leuk een Zeeuw te kunnen begroeten! Hoe gaat het eigenlijk met wings to victory? Ik meende dat ze een museum zouden starten op Midden-Zeeland waar ook de 109 van Seppe heen zou, 2 jaar geleden nog een donatie overgemaakt maar nooit meer iets vernomen/gehoort over het project. Misschien weet jij meer?

    groet,

    Mathieu.

  7. #7
    Kepie Guest

    Sick

    Dit zijn wel de mooiste foto's van planes voor 40. Hierbij nog een tweetal, maar dan aan de grond.






    Zag dat Ben Swagerman een MWO had gekregn voor zijn handelingenm in mei 1940
    Laatst gewijzigd door Kepie; 2 maart 2009 om 13:38

  8. #8

    Standaard

    Mathieu,

    hebben wel wat aanloopmoeilijkheden gehad maar zijn nu een jaar goed bezig.
    Hebben de organisatie structuur op orde en netjes de verantwoordelijkheden beschreven. Het gaat de goede kant uit maar er is nog veel werk te doen.
    Wat betreft het museum we hebben afgelopen november de Nissen hut gebouwd en zijn nu bezig met de binnenkant netjes te maken en hopen in het voorjaar "operationeel" te gaan.
    We hebben veel mooie spullen en neem aan dat de ME109 van Jan van Huuksloot ook een plaatsje in het museum zal krijgen.
    Als we operationeel zijn zal ik je dat verwittigen en dan moet je maar eens langskomen voor een bezoek.

    mvg

    Leo

  9. #9

    Standaard

    Jan,

    bedankt voor de info betreffende de 858.

    Alleen en enkele opmerking.
    Volgens het boek "50 Jaar vliegveld Haamstede" door C.J. Boot is de 858 niet 10 mei maar 12 mei 1940 vernietigd door een aanval van 18 ME109's.
    Helaas kan ik het hem niet meer navragen want hij leeft niet meer.

    mvg

    Leo

  10. #10

    Standaard

    Hey,

    Ik denk dat dit bijna niet waar kan zijn. De 858 was namelijk niet heel erg zwaar beschadigd. Dat er monteurs mee bezig zijn geweest, dan betekend dat ze dus verwachtten dat ze daarmee het toestel nog wel konden laten vliegen. Maar dat mislukte dus, doordat het toestel vernietigd werd. Ook in de verlieslijst van de SGLO staat dat de T.V 858 om 1000 werd vernietigd op de 10de mei. (http://www.nimh.nl/nl/images/1940%20sec_tcm5-7281.pdf)

    Vriendelijke groet,
    Jan Grisnich

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •