Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Vliegtuigwrakken Flevopolders

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Vliegtuigwrakken Flevopolders

    Hallo,
    In de jaren zestig zijn er heel veel vliegtuigwrakken teruggevonden in de drooggevallen ijsselmeerpolders. Ik vroeg mij af wat er allemaal mee gebeurd is, weet iemand dat? Een toestel, een B-17 "Dinah might", was nog vrijwel intact toen het gevonden werd.

  2. #2
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik weet dat in museum Schokland in de jaren zeventig (denk ik) een expositie is geweest. Ik herinner me onderdelen van een B-17 en de motor van een Spitfire.

  3. Standaard

    Die "Dinah Might" was een noodlanding op 10.2.1944 in de al drooggevallen Noordoostpolder bij Urk. Het toestel is, zoals destijds gebruikelijk, door de Duitsers gesloopt en afgevoerd.
    Later zijn door de KLu bergingsdienst nog (minstens) twee B-17 wrakken geborgen.
    Herman Dekker

  4. #4

    Standaard

    Over de Dinah Might zijn veel verhalen bekend. Ikzelf ben daar ingedoken, omdat begin mei een boerderij werd vernoemd naar dit toestel. Daarbij was een van de laatste twee overlevenden aanwezig. Op www.urkinoorlogstijd.nl staat hierover meer informatie.

    Over de rest van de noodlandingen/vliegtuigwrakken etc. heb ik voor wat betreft de Noordoostpolder wel informatie. Dit omdat ik er zelf geboren en getogen ben.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  5. #5
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    40

    Standaard

    Misschien interessant. In het museum Nieuw Land te Lelystad is de week van Oorlog en Vrede in Flevoland aan de gang.

    Er zijn foto's van vliegtuigwrakken uit WOII, een overzichtskaart waar deze vliegtuigwrakken lagen, miniaturen daarvan. Zie website Landelijke Archievendag en Week van de Geschiedenis - Nieuw Land

    Met vriendelijke groet, Silvester

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •