Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Fokker S.13 en S.14

  1. #1

    Standaard Fokker S.13 en S.14

    @S.13: heeft iemand toevallig foto's van wat er nu nog over is van de S.13?

    @S.14: ik weet dat er nog 3 toestellen over zijn. Een iedergeval 1 bij het aviodrome, maar waar zijn de andere 2? Overigens hoorde ik enige jaren terug het gerucht dat er plannen waren een S.14 weer luchtwaardig te maken. Weet iemand meer over deze geruchten? Zou toch prachtig zijn als er weer een gaat vliegen!

    Chris

  2. #2
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Chris,
    Het MLM heeft de L-11 en de KLHV op Gilze heeft de L-17 die jarenlang in het autotron gestaan had. Op Gilze wordt in principe alles luchtwaardig gemaakt, maar of dat er met de S.14 ook van komt?
    Groeten, Stef



    Laatst gewijzigd door Arjan; 20 oktober 2009 om 17:00

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik heb twee foto's van de cockpit van de S-13, die in het vliegveldmuseum van Texel staat.


    Laatst gewijzigd door Arjan; 20 oktober 2009 om 17:02

  4. #4

    Standaard

    Hoi Edwin,

    Dat is echt een verassing voor mij dat de cockpit van de S.13 zo compleet is!! Vind ik echt prachtig Is dat nog origineel of is het door iets of iemand gerestaureerd? Ik heb ooit van Willem Vredeling gehoord dat men voor de romp gebruik gemaakt heeft van de tekeningen vande T.8w, weet iemand hier meer over?
    @ Chris, ik weet niets over die geruchten maar het zou toch prachtig zijn als dat ooit nog eens gebeurt!!


    Groet,

    Mathieu.

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Hoi Mathieu,
    De neussectie van de S-13 is compleet en origineel. Tot de voorligger van de vleugel ongeveer, zou ik schatten. Volgens mij is de rest van de romp toentertijd naar Delft gegaan. Er zijn meer leuke dingen te zien in het museum, zoals onderdelen van een Fokker C-14W, die in de Mok is afgezonken na de capitulatie.

  6. #6

    Standaard

    Stef en Edwin, dank voor de foto's Het schijnt dat aviodrome ook nog een stuk van de S.13 heeft liggen, iemand die daar meer van weer?

    Chris

  7. #7
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker S.13

    Van het Aviodrome weet ik het niet, maar het M.L.M. heeft de rechter motorgondel met landingsgestel. Er staat me iets van bij dat ook het staartstuk nog bestaat, maar daar ben ik niet zeker van. Ik zal proberen of ik kan vinden waar ik dat gelezen heb.
    Groeten, Stef

  8. #8
    Geregistreerd
    1 maart 2009
    Locatie
    Bergschenhoek
    Berichten
    345
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker S.13

    Gevonden. Volgens "Dutch Wrecks and Relics" (1991) is het staartstuk nog in de TU van Delft.
    Groeten, Stef

  9. #9
    tim koolhoven Guest

    Standaard

    Staartstuk staat in de aviodrome en die motorgondel is dat een van b-25 michell maar mischien hebben ze ook nog een motorgondel van fokker s-13 dan heb je toch wel genoeg voor herbouw vind ik.

    Groetjes Tim

  10. #10

    Standaard

    Ware het niet dat de S13 cockpit in handen van een particuliere eigenaar is en in bruikleen op Texel staat. Daar mogen we Fokker voor danken dat ze geen enkele interesse in hun oudere producten hadden. Er is ook nog een propeller van dit toestel bewaard gebleven.

    De huidige eigenaar heeft ervoor gezorgd dat de cockpit is behouden. Ongeveer vijftien jaar geleden is deze door oud-Fokkermedewerkers gerestaureerd.
    Zo vaak gebeurt het niet dat grote onderdelen van prototypen bewaard blijven.
    Cees

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •