Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Fokker D.XXI 245

  1. #1
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard Fokker D.XXI 245

    Wie het boek "Le Fokker D.21" heeft, zal misschien opgevallen zijn dat dit een interessant toestel is.
    De profiel tekening laat zien dat de registratie met groen licht overgespoten is.
    Dat is de interpretatie van de autheur/tekenaar.
    Als je naar de foto's kijkt op blz 125, dan ziet het er op foto's 1 en 3 ook naar uit dat de nummers vaag zijn.

    Eerste gedachte is natuurlijk een reparatie, maar het toestel heeft bij de eerste vlucht al een noodlanding gemaakt op de plaats waar de foto's zijn genomen.
    Reparatie is dus uitgesloten, als ze daarbij de toestellen al bijspoten...

    Foto 4, van de andere kant is ook interessant. Net achter de vleugel zou je iets van de registratie moeten zien. Je ziet alleen een vlek, die een 2 zou kunnen zijn, maar het lijkt er meer op dat het alleen de zandkleurige vlek is...

    Wat in mij op komt is
    1: een experiment om de registratie minder op te laten vallen
    2: Het toestel was in onderhoud en half afgespoten
    3: de registratie is op de plaats van noodlanding minder zichtbaar gemaakt om de kans op ontdekking te verkleinen.

    Ik ben benieuwd of iemand meer weer of een mening heeft.

  2. #2

    Standaard

    Zou het misschien met onderstaande te maken kunnen hebben?

    Uit het boek 'Illusies en incidenten' (hoofdstuk 7.4.9 - Camouflage van vliegtuigen):

    In mei 1938 had de Commandant Zeemacht O.I. voorgesteld om de grote nationale vlag op het richtingroer te laten vervallen en eventueel ook het wit in de rozet. In october 1938 onstond bij de M.L. zelfs het idee om het Nederlands kenteken nog drastischer terug te brengen tot een cirkel van enkele centimeters breed, die in vier segmenten was verdeeld. Deze hadden de kleuren rood-wit-blauw-oranje. Het witte registratie nummer zou worden verleind tot de grootte, die in Nederlands-Indie gebruikelijk was en worden geplaatst onder het hoogste roer. Er werd opdracht gegeven om aldus 2 Fokker T.V'en te beschilderen: de 860 en de 851. In ieder geval heeft men ongeveer eind januari 1939 de 860 daadwerkelijk met deze nieuwe kentekens getooid, hetgeen een vervolg moest krijgen met een D.XXI.
    Uiteindelijk is van deze maatregel afgezien en zoals met weet zou de M.L. ten langsten leste geen vrijwel onzichtbaar kenteken nemen, maar een enorme oranje driehoek, die aan duidelijkheid niet te wensen overliet. Wel werden vanaf 16 december 1938 de vlaggen op de richtingsroeren in camouflagekleur overgeschilderd. Vanaf 15 januari 1939 mocht niet meer met de rood-wit-blauwe richtingsroeren worden gevlogen.

    Laatst gewijzigd door Arjan; 21 oktober 2009 om 19:34

  3. #3
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik stuur hier de mij bekende foto's van de 245 na noodlaning in Zwaag mee.

    Volgens mij kun je inderdaad heel makkelijk de indruk krijgen dat er iets over de registratie heen is gepoetst. Maar op foto waarbij het toestel is afgedekt met allerlei takken is de registratie wel duidelijk te zien. Ik denk dat het dus ligt aan de foto, dat het toestel niet gebruikt is voor een experiment.





    Laatst gewijzigd door Arjan; 21 oktober 2009 om 19:33

  4. #4
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Ik heb daar ook naar gekeken. In de tweede foto ziet de boel er wit uit. Ik dacht ook dat het aan de (eerste) foto lag en die wazig is, maar bij de derde foto lijkt de 5 ook vaag te zijn.

  5. #5
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Focquin de Grave vloog werd tegelijk met Sgt J. Roos ook door een Bf-110 neergeschoten in de 213.

    g1-reaper, mocht je het boek hebben, kijk eens naar de laatste foto op de genoemde bladzijde. Het is net of daar geen kenteken te zien is.

  6. #6
    Geregistreerd
    13 november 2007
    Berichten
    680
    Weblogartikelen
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michelboons1974 Bekijk bericht
    Zou het misschien met onderstaande te maken kunnen hebben?

    Uit het boek 'Illusies en incidenten' (hoofdstuk 7.4.9 - Camouflage van vliegtuigen):
    Het zal volgens mij niet aan die specifieke aanpassing liggen.
    Het zou een test geweest kunnen zijn, maar ik zal proberen binnenkort de foto te plaatsen van de andere kant van het vliegtuig waarop het lijkt alsof daar helemaal geen registratie aanwezig is.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •