Boris- zo te zien inderdaad een oude spoorwagon, misschien in gebruik als cantine o.i.d?
Hier nog twee oude Schiphol-foto's. coll Airview.
De Air Ceylon Connie is de PH-LDP
Laatst gewijzigd door Mathieu; 9 februari 2018 om 08:11
Het ziet er meer uit als een zij-uit/ingang van het hoofdgebouw!
Misschien bedoeld om in/uit te stappen in de ferrybus naar de vliegtuigen?
Die bus zien we op de laatste foto hierboven in actie...
Met de vele bouwwerkzaamheden op Schiphol lijkt mij het meest waarschijnlijke dat dit gewoon een schaftkeet is!
Dit is zeker geen spoorrijtuig, gezien het stukje gebouw op de achtergrond. Heeft het niet de lengte van een spoorrijtuig. Dit is naar mijn mening een zgn. salonwagen van een medewerker van een aannemersbedrijf, deze maakte in die tijd daar gebruik van, zeker bij grote projecten. Kan natuurlijk ook zo zijn dat deze salonwagen dienst deed als uitvoerders kantoor. Een schaftkeet lijkt het mijn niet, die zagen er namelijk anders uit.
Schiphol in de jaren 20 van de vorige eeuw. Wat is er te zien?
1. de Ringvaart. / 2. Langs de Ringvaart het KLM café-restaurant "Schiphol". Volgens één bron gebouwd in 1922, volgens een andere geopend 25.8.1921. /
3. Op de uitstulping in de Ringvaart ligt "Fort Schiphol". / 4. Links van de mast is de kazerne te zien. Het "Schipholdorp" (ook wel "Plesmanbuurtje") is hier nog niet tegenaan gebouwd. / 5. De weg die vanaf de rechterbovenhoek schuin naar beneden loopt is de huidige A9. Op deze foto is er nog geen brugverbinding over de Ringvaart te zien. In 1935 is er een draaibrug gekomen nadat Fort Schiphol was gesloopt. / 6. 7 hangars (allen LVA?) waarvan er één dwars op de rest staat. Eerste vier gebouwd in 1916. / 7. Het grote gebouw rechtsonder is boerderij Kraayveld (denk ik te weten, is dit zo?).
Mijn vragen:
1. Wanneer heeft men de 3 extra LVA hangars gebouwd? / 2. Wanneer is men begonnen Schipholdorp (Plesmanbuurtje) te bouwen? / 3. Wat is de functie van het lange gebouw met een weggetje tussen de 4e en 5e LVA hangar? / 4. Wat is de functie van de twee naast elkaar gelegen gebouwtjes met een weggetje naar de civiele hangars?
Is er nog meer te vertellen over deze foto?
Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 september 2014 om 18:47
Foto vooroorlogs Schiphol. Ter vergelijking met de foto hierboven uit de jaren 20 van de vorige eeuw.
Op deze foto is goed de draaibrug over de Ringvaart te zien dus is deze foto van 1935 of later. Boven de kazerne is nog Schipholdorp (Plesmanbuurtje) te zien.
Inmiddels zijn twee LVA hangars gesloopt want nu zijn het er nog maar 5.
Groet,
Ruud.
Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 september 2014 om 18:21
Catering , jaren 20.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 18:09
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.
Speciaal transport van een draaiorgel naar Amerika in 1947 per Constellation.
Laatst gewijzigd door Mathieu; 8 februari 2018 om 18:10
Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.