[h4]Woordherkomst[/h4]
Oorspronkelijk kwam het woord cockpit van een kuil (pit) om hanen(cock) in te laten vechten voor gokdoeleinden. In 1759 produceerde de Engelse artiest William Hogart een satirische prent getiteld 'The Cockpit' die het enthousiasme toonde van de gokkers gedurende een hanengevecht. Het woord cockpit werd vanaf dan gebruikt voor een gebied waarin enge gevechten werden uitgevochten. Zo staat Belgi? soms bekend als de "Cockpit van Europa".

Cockpit werd ook gebruikt voor elke smalle ingesloten ruimte. Op de Royal Navy oorlogsschepen in de 17e en 18e eeuw werd de kleine ruimte waar de junior officieren zich meestal bevonden de cockpit genoemd. En hieruit is dan de huidige betekenis ontstaan: het gedeelte waarin een [wiki]piloot[/wiki] een [wiki]vliegtuig[/wiki] bestuurt. De eerste keer werd cockpit in deze context gebruikt in 1914. De cockpit vindt men meestal in de buurt van de neus of de voorkant. Het compartiment bevat instrumenten en besturingselementen die gebruikt worden om het vliegtuig te besturen. Het belangrijkste kenmerk bij de meeste vliegtuigen is dat de cockpit de piloot een duidelijk panoramabeeld heeft boven, rondom en onder het vliegtuig.

[div=float: right; width: 410px;]

Traditionele cockpit (Boeing 747SP)

Moderne glass cockpit (Airbus 319)
[/div]


[h4]Door de jaren heen[/h4]

De cockpit van de laatste generatie vliegtuigen wordt ook wel aangeduid met de term 'glass cockpit'. De toevoeging "glazen" slaat op het gebruik van computerschermen om de vlieger te informeren over de toestand van het vliegtuig. Deze computerschermen hebben een groot aantal, los geplaatste, mechanische instrumenten vervangen. De foto's laten een traditionele (boven) en een glass cockpit (onder) zien.

Het belangrijkste voordeel van een glass cockpit boven een traditionele cockpit is dat alle informatie die nodig is voor een vlucht binnen ??n oogopslag kan worden bekeken, en indien zo nodig extra informatie kan worden opgevraagd.

In de overgangsperiode zijn ook cockpits te vinden die alle hoofdinformatie digitaal hebben, terwijl alle minder belangrijke informatie nog op de traditionele manier wordt weergegeven. Voorbeelden hier van zijn de Boeing 737-300 en -400 serie, de Airbus A300 en A310 serie en de [wiki]Fokker 100[/wiki].


[h4]Belangrijkste elementen in een cockpit[/h4]

[h5]Displays en instrumenten[/h5]
Binnen een glass cockpit van een modern verkeersvliegtuig bestaat er een duidelijke verdeling van alle computerschermen. In moderne verkeersvliegtuigen vindt men doorgaans van buiten naar binnen allereerst het Primary Flight Display (PFD) waar alle meest essenti?le informatie zoals hoogte, snelheid en ori?ntatie ten opzichte van de horizon op wordt weergegeven. Verder naar binnen bevindt zich het Navigation Display (ND) wat informatie biedt over de positie van het vliegtuig ten opzichte van de aarde, de richting waar het in vliegt en het te volgen vluchtplan. Dit is vergelijkbaar met een navigatiesysteem voor de auto. In het midden bevindt zich dan nog de Engine Information and Crew Alert System (EICAS), wat door Airbus ook wel Engine Crew Advisory Monitor (ECAM) wordt genoemd. Hier wordt alle belangrijke motorinformatie en informatie over de overige vliegtuigsystemen op weergegeven. Mocht er een defect optreden dan kunnen de piloten het direct op dit display terugvinden.


[h5]Besturing[/h5]
Traditioneel werd, vooral in de civiele vliegtuigen, vooral gebruik gemaakt van een stuurkolom om de hoofdvlakken van het vliegtuig mee te besturen, terwijl de militaire vliegtuigen vaak voorzien waren van een knuppel. Veel moderne verkeersvliegtuigen zijn nog steeds voorzien van een stuurkolom, maar andere alternatieven vinden meer en meer insteek op de markt: Airbus heeft al ruim 15 jaar succes geboekt met zijn fly-by-wire techniek, wat de piloten ook meer bewegingsruimte biedt in de cockpit. De Concorde heeft een stuurkolom die vergelijkbaar is met een fietsstuur, hetzelfde type kolom is nu terug te vinden in de vliegtuigen van Embraer.

De globale indeling is in elk (verkeers)vliegtuig hetzelfde, met de gezagvoerder aan de linkerkant, de co-piloot rechts en een gedeelte met gashendels ertussenin. De voeten van beide vliegers rusten op pedalen waarmee het richtingsroer wordt bediend.


[h5]Veiligheidsmaatregelen[/h5]
In de meeste commerci?le vliegtuigen wordt de cockpit gescheiden van de passagiersruimten door een deur. Na de aanslagen van 11 september, zijn de meeste cockpits beveiligd tegen ongeoorloofde personen zoals kapers. Dit door een met kevlar extra verstevigde deur met een code slot. De meest bediende besturingselementen en panelen zijn te vinden tussen de vliegers in, terwijl elementen en schakelaars die minder vaak bediend hoeven te worden, zoals besturingen voor de elektrische installatie en de drukcabine, zich boven de piloten op het zgn. overhead panel bevinden.