-
F.VIIa PH-ADZ met Wasp-motor?
Hallo allemaal,
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fokker_F.VIIa_PH-ADZ_with_KLM_%287585229752%29.jpg
Op foto's van de F.VIIa PH-ADZ heeft dit toestel een afwijkende motor, zo te zien een Pratt and Whitney Wasp met Townend-ring. Best logisch, want dit werd een standaardmotor bij de KLM in plaats van de oude Bristol Jupiter. Maar volgens mij was PH-ADZ de enige F.VIIa die zo werd verbouwd, al bleven er ook nog diverse andere F.VIIa's in dienst. Kan iemand dit bevestigen en weet iemand hier meer van?
Op de site van Herman Dekker staat:
25.08.1932 F.VIIa 2 PH-ADZ BvL Reparatie KLM
Deze herstelling hield in: "wyziging motoren type resp. opstelling van de motoren in dit vliegtuig"
H-NADZ/PH-ADZ was de oude H-NACJ, die was overgenomen door de Belgische miljonair Loewenstein en gecrasht. Teruggekocht en gerepareerd met constructienummer KLM 2. Toen, in 1927, kreeg het toestel op proef een Jupiter-motor in een gestroomlijnde cowling, die niet beviel en weer werd verwijderd. Maar daar gaat mijn vraag dus niet over.
Groet, Peter
-
Soerabaijasch handelsblad 20-11-1933
-
Dank je Pim. Niks over de F.VIIa, maar je brengt me wel op het idee dat die F.VIIa misschien een experiment is geweest om die motor te testen.
Alleen, de F.XII met Wasp-motoren kwam al in 1931 in dienst en bij de PH-ADZ lijkt ie dus pas in augustus 1932 te zijn ingebouwd.
-
Weet echt niemand iets over deze afwijkende motor in de PH-ADZ?
Peter
-
Geen echt antwoord op je vraag, maar toch een paar opmerkingen:
H-NADZ/PH-ADZ was gebouwd met romp en vleugels van de oude H-NADJ , niet H-NACJ
Ik zie in de gele boekjes van Hugo Hooftman geen foto's van een éénmotorige F.VII met Townend-ring anders dan de PH-ADZ, maar dat is natuurlijk nog geen bewijs (absence of proof is not proof of absence).
Wel toont HH een paar interessante foto's van de H-NADZ met een opmerkelijke motorkap, mogelijk rond 1927 door Von Baumhauer ontworpen, dus wellicht werd dit toestel al eerder gebruikt voor motor tests.
-
Hoi Dagger,
H-NADJ moet het zijn inderdaad, H-NACJ was een F.VII van het vroege model.
Wel toont HH een paar interessante foto's van de H-NADZ met een opmerkelijke motorkap, mogelijk rond 1927 door Von Baumhauer ontworpen, dus wellicht werd dit toestel al eerder gebruikt voor motor tests.
Ja, dat schreef ik al: in 1927 kreeg het toestel op proef een Jupiter-motor in een gestroomlijnde cowling, die niet beviel en weer werd verwijderd. Bedankt voor de toevoeging dat deze mogelijk door Van Baumhauer was ontworpen.
Ik zie in de gele boekjes van Hugo Hooftman geen foto's van een éénmotorige F.VII met Townend-ring anders dan de PH-ADZ, maar dat is natuurlijk nog geen bewijs (absence of proof is not proof of absence).
Ja, ik ga ervan uit dat PH-ADZ de enige was die deze modificatie heeft gekregen.
Peter
-
Bedankt voor de toevoeging dat deze mogelijk door Van Baumhauer was ontworpen.
Dat is wat HH schreef in een van zijn gele boekjes. Overigens is het Von Baumhauer (volgens HH althans) niet Van ....
Waarschijnlijk voor test van de Carly-Werkspoor Jumbo motor:

Soortgelijke foto is ook te vinden op Flickr: https://www.flickr.com/photos/skylarkair/16311928745/
-
De H-NADZ had deze gestroomlijnde motorkap al bij de bouw (door de KLM) in 1927. Tegen het einde van dat jaar werd hij al verwijderd. De Jumbo vloog pas in 1930, dus ik denk eerder dat Von Baumhauer het toen nog een keer geprobeerd heeft met een nieuwe versie van die kap, dan dat die voor de Jumbo was ontworpen. Ik denk ook niet dat de F.VII andere eisen aan de Jupiter stelde dan de Jumbo. Het was gewoon een poging tot stroomlijning die echter koelingsproblemen gaf bij de Jumbo en vast ook bij de F.VII.
Peter
-
Heeft deze cowling geen koelkieuwen? Het ziet er naar uit, alsof de cowling aansluit op de romp Waar gaat de koellucht dan weg? Misschien was dat de reden voor de koelingsproblemen.
-
Regels voor berichten
- Je mag geen nieuwe discussies starten
- Je mag niet reageren op berichten
- Je mag geen bijlagen versturen
- Je mag niet je berichten bewerken
-
Forumregels