-
-
Goh Mathieu, je lijkt Bellingcat wel. Hoe heb je dat gevonden?
Trouwens, Koos Speenhoff, een soort cabaretier in die tijd, schreef een mooi gedichtje:
Hij zou geridderd zijn, zoals wij allen weten
Had hij niet Van den Broek, maar Pantalon geheten
Ik zag intussen ook een paar kranten uit april 1925 met foto's van de drie bemanningsleden op het schip samen en Van den Broeke achter het stuurwiel van de Patria. Blijkbaar is hij toch naar de eerste klas overgeheveld.
Ik krijg de indruk dat er best wel wat om te doen was in die tijd, en dat Van den Broeke heel populair was. De kranten schrijven ook over een huldiging van Van Weerden Poelman, en daarbij zeggen ze dat hij zo goed gevlogen had, terwijl ze er fijntjes bij schrijven dat Van der Hoop die crashlanding in Bulgarije had gemaakt...
Peter
-
Hoi Peter,
Op de plaat aan de muur kun je " handelmaatschappij en &zonen" ontcijferen. Toen kreeg ik vermoeden dat het wel eens het bedrijf kon zijn dat Indian motoren verkocht. Dus in Delpher gezocht onder " handelmaatschappij & zonen Amsterdam" in 1925. Kwam ik dus advertentie tegen van Stokvis en zonen die inderdaad dealer waren van Indian motoren. Daarna even streetview erbij gehaald.
Maar inmiddels weet ik ook dat de motorfiets op het moment van het nemen van de foto, nog, niet van Pieter van den Broecke was maar van Arend Roelof Schwab, de adjuct directeur van Stokvis. Dat heb ik gevonden via het kenteken in archieven.nl
Kentekens waren in die tijd persoon gebonden en niet aan het motorrijtuig. Even googlen op de Naam Arend Roelof Schwab leverde meteen een hit op, een Arend Schwab met e-mail adres erbij. Dus gisteren avond maar even mailtje gestuurd naar die heer. Vanmorgen al een reactie, hij bevestigde dat zijn opa bij Stokvis werkte in die tijd.
Verder nog de nodige passagierslijsten gevonden van de Patria, helaas, de lijst waarbij de klasse vermeld staat van de reis met vertrek Batavia 18 maart 1925 nog niet.
Als het regent in mei is april voorbij.
-
Aha, ik had de tekst niet gezien. Toch mooi speurwerk!
Regels voor berichten