Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: 🇳🇱 Twelve Dutch F-35s Depart Lajes for the USA

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.588

    Standaard 🇳🇱 Twelve Dutch F-35s Depart Lajes for the USA

    🇳🇱 Twelve Dutch F-35s Depart Lajes for the USA.

    https://www.youtube.com/watch?v=hQgqT9Vs4mc

    Groet, Ruud.

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.588

    Standaard

    Naam: Scherm-afbeelding 2025-11-03 om 13.14.15.png
Bekeken: 41
Grootte: 127,2 KB Naam: Scherm-afbeelding 2025-11-03 om 13.15.37.png
Bekeken: 41
Grootte: 133,2 KB Naam: Scherm-afbeelding 2025-11-03 om 13.16.11.png
Bekeken: 41
Grootte: 196,3 KB

    Niemand is het blijkbaar opgevallen dat de F-020 en F-026 in deze video iets afwijkends hebben t.o.v. de andere F-35's, nl. een bult bijna op het einde van de romp.
    Weet iemand waartoe dit dient?

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 november 2025 om 13:29

  3. #3
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    2.290

    Standaard

    Jazeker... de Noorse F-35's hebben dat ook. Dat is de behuizing voor de remchute.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.588

    Standaard

    Dank je Bert.

    Het verwondert me dat slechts enige Nederlandse F-35's dit hebben.

    Groet, Ruud.

  5. #5
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    2.290

    Standaard

    En ook dat is gemakkelijk te verklaren. Toen de F-35's werden besteld (of zelfs daarvoor al) kreeg je hetzelfde verhaal als met de F-16.
    "Moet er een remparachute in?" Natuurlijk zegt de regering "nee", want dan zijn ze goedkoper.
    Waarmee geen rekening wordt gehouden met het feit dat de F-16 ook de NF-5 vervangt en dat die, als onderdeel van de AMF, elk jaar oefeningen doen in o.a. Noorwegen op gladde besneeuwde start- en landingsbanen, waar een remchute erg nuttig kan zijn.

    Nu met de F-35 opnieuw hetzelfde verhaal (goedkoper), maar in dit geval is het vanwege de vorm van de F-35 moeilijker om een elegante oplossing te bedenken zoals bij de F-16.
    En daarom zit er zo'n grote bult op z'n rug... en een retrofit is natuurlijk weer duurder.
    Waarom zie je er maar een paar? Omdat ze pas in 2024/2025 zijn begonnen met het retrofitten... de prioriteit ligt bij het afleveren van de F-35's (vorige week net de F-047 afgeleverd) en het operationeel krijgen ervan.
    Laatst gewijzigd door Heron; 3 november 2025 om 20:40

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •