Heren en dames ook,
Laten we niet te veel op de feiten vooruit lopen.
Toen Fokker failliet ging is er uiteindelijk ook heel veel veilig gesteld, waarbij ook de overheid fors heeft bijgedragen.
Ik moet zeggen dat ik nu niet veel vertrouwen meer in de overheid heb, maar onmogelijk is het niet.
Het zal duidelijk zijn dat er veel geld gevonden moet worden en dat geldverslindende takken afgestoten moeten worden. Ook gedeeltelijk in de top.
Ik hoop dat de vrijwilligers nog meer over kunnen nemen wat de dagelijkse dingen aangaat.
Wat de collectie aangaat ben ik nu voor het eerst blij dat de Bantam weggaat, maar in ieder geval in Nederland blijft.
Ik vind dat er alles aan gedaan moet worden om de Fokkers en de archieven bij elkaar te houden.
Wat is er overigens gebeurd met die paar ton die men voor een oude DC-8 had willen uitgeven, is die al verdampt of kun je daar iets mee?
Ik ben bang dat het grootste kapitaal in (ik durf het bijna niet te zeggen) in een prachtige Constellation zit die in Nederland (regelgeving en verzekeringen) nooit meer zal vliegen. Voor de DC-2 geldt hetzelfde, maar van de rest van de collectie is veel heel leuk voor Nederland, maar ik vraag me af of daar nog grote opbrengsten uit zouden komen.
Om de rest levendig te houden; ik heb altijd genoten van de in het museum uitgevoerde restauraties (Norseman, S-4, Nord, Stearman Hammond etc.) Het meerendeel daarvan gebeurt door vrijwilligers, veel onderdelen zijn aanwezig en kost veel minder dan anderhalf miljoen in 1 toestel stoppen en dan, helaas tijden buiten laten staan.
Inmiddels zijn mijn gedachten toch aardig op hol geslagen. Ik hoop dat ze een oplossing vinden, maar ben bang dat ook in afgeslankte vorm de lasten toch te hoog zullen blijven, na de gigantische investeringen van de laatste jaren.
Duimen dus maar
Groeten Stef