Vooropgesteld dat ik dit forum niet het geschikte medium vind om reclame te maken voor produkten.

Maar laten wij eerlijk zijn, de vooraankondiging van boeken is ook promotie en reclame voor een produkt.

Daarom plaats ik dit verzoek van Joop Thuring.

Jan


Op bijgaande foto staan een Do-24K en een PBY-5 Catalina van de MLDafgebeeld. Het verwijst naar het "vergeten" drama bij Broome (Napier Broome Bay, Timor zee) Noord Australë.
Dat vond plaats op 3 maart 1942, nu ik dit schrijf op de dag af precies 70 jaar geleden. U kunt meer details vinden op Google en klik b.v. aan: vergeten drama van Broome.
Het zijn kartonnen bouwplaten waarvan het achterste model (schaal 1:33) werd afgeleid van een Poolse uitgave, nl. FLY -Model en werd zo'n twintig jaar geleden in elkaar geknutseld.
De Do-24 is zeer recent gebouwd van een zojuist uitgegeven bouwplaat (schaal 1:75); door 2 x 141% te vergroten tot op schaal 1:38 gebracht en daarnaast een aangepast kleurenschema
Suggestie: u kunt ook zelf zo'n stukje luchtvaarthistorie in elkaar zetten. Maak dan gebruik van het Catalina model (schaal 1:50) van Paper Trade (zie www.zeistbouplaten.nl) en de Dornier Do-24K kunt u gratis downloaden (www.gahm.deds.nl).
N.B. hierbij werden vernietigd: aan "X-boten": de 1, 3, 20, 23 en 28 (bron: www.DutchFleet.net,Dornier Do-24K bouwnummers)
: aan "Y-boten": de 59, 60, 67 en 70 (bron: Nederlandse Militaire Luchtvaart III; Nico Geldhof, St. Vrienden MLM en Luchtvaartkennis KNVvL, maart 1989)
Joop Thuring, 3 maart 2012