Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 48

Discussie: Foto Neptune "212".

Threaded View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #23

    Standaard Neptune 212, uitstapje Hato.

    Wat Rob schrijft is correct, deze Avenger werd als target gebruikt bij raketschiet oefeningen.

    Maar,.. Rob, ik had bij de foto geschreven dat ik nog een keer zou uitleggen waarom de TBM er zo (gehavend) uit ziet.
    Met de bedoeling dat op een andere plaats te doen omdat het weinig uitstaande heeft met Neptune 212.

    Met de 074 heb je er nu een gevolg aan gegeven, zodat ik er maar mee door ga in deze thread. Dus 212 met een Hato uitstapje.

    De Tracker kon 6 raketten bergen onder de vleugels.
    Normaliter waren dat oefen raketten, met betonnen kop, zoals op de niet alledaagse foto met Avenger 8 te zien is.
    Maar het geeft de grootte goed weer van de 3 inch HVAR raket. Dat hij High Velocity was moge duidelijk zijn.

    De opzet was er een onderzeeboot die nog boven-, of nét onder water was, mee te bestoken, rockets uiteraard voorzien van een oorlogskop.
    Mits goed afgeschoten, d.w.z. onder 15 graden met het zee-oppervlak, verdween de raket onder water, om zijn traject horizontaal te vervolgen en hopelijk doel te treffen.

    Een 'entry' steiler dan 15° leidde er toe dat de raket in zee naar beneden afboog en doel miste; vlakker dan 15° gaf kans op een ricochet.
    Het eerste heb ik nooit kunnen controleren, het tweede bleek juist...

    Oefenen daartoe van uit MVKV vond plaats op de Texelhors, het Zuidelijke strand.
    Waarschijnlijk nog een overblijfsel uit de tijd van het niet meer bestaande MLD-watergebeuren op Texel, op De Mok.
    Met 'die andere club' op de Vliehors wilden we niets te maken hebben!
    Eenmaal ingescheept op de Doorman werd er op gezette tijden een sleepdoel uitgezet op een paar honderd yards achter het schip.

    Na afvuren was het resultaat van een hit dus óf een wolkje zand, óf een waterkolom.
    Twee snapshots uit een 8mm filmpje uit 1959 laten een Avenger zien die net heeft afgevuurd, en de waterkolom een paar seconden later.
    Dat is allemaal niet erg spectaculair.

    Veel leuker was het om schietoefeningen te doen op Curaçao.
    Op de vlakte van Hato, ook wel San Pedro geheten, ten Westen van het vliegveld was een afgeschreven Avenger neer gelegd.

    Als speelgoedje voor de heren...
    Het was de door Rob genoemde 074. Ik wist dat niet.
    Er bestaat zelfs, misschien onbedoeld, een decal-set van.

    Eerdere registratie was U-33, nee, niet de Duitse 'U'.

    De boeken vermelden dat de 074 is 'gesloopt NA'.
    Zie uittreksel 70 jaar MLD.

    Maar deze langzame, slopende sloop is toch wel heel anders verlopen dan de standaard sloop van de er onder vermelde U-35 te MVKV.

    Velen, waaronder ik, hebben blijmoedig deel genomen aan de ontmanteling
    van de 074!
    We hebben gesmeekt om live ammo, maar dat werd niet toegestaan...
    Dus het bleef bij een gestage 'pummeling' met cilindervormige betonblokken.

    Maar we waren onderzeeboot bestrijders—vervolg.

    Tracker

    .
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)            
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 1 april 2016 om 08:25

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •