Wat mij opvalt is dat de Dassault Rafale maar weinig voorstanders heeft op dit forum. Dat het een frans product is mag sommige mensen wat tegenstaan, toch heeft Dassault bewezen dat ze echt wel wat goeds kunnen maken.

Ik heb ooit presentaties van de 4 aanbieders mogen bijwonen, via bijeenkomsten van de KNVOL. Deze werden gegeven door Lockheed Martin, Eurofighter, Dassault en SAAB.
Wat mij bijgebleven is dat het aanbod van SAAB financieel erg gunstig was. Over de capaciteiten van het toestel kun je je vraagtekens plaatsen, hoewel SAAB wel de NG versie aanbood. Het beste concept vond ik echter Dassault hebben. Deze hadden een systeem bedacht waarin het vliegtuig maar een deel was. Met alles daaromheen benodigd werd er toch een grote slagkracht verkregen met spitspunt technologie.
Voor Nederland, met zijn tot nu toe internationale ambities, leek mij daarom de Rafale het beste product.

Het mooiste vliegtuig vind ik persoonlijk de Typhoon, maar dit is smaak. Het vliegtuig is echter te duur in gebruik voor Nederland.

Benieuwd wat er uiteindelijk uit de enquête komt.

Mvg, Boris