Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
Hallo Herman Dekker.
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, bij het bekijken van de foto na jouw mededeling is het inderdaad vreemd dat de laatste letter in een iets hoger geschilderde/getekende ondergrond staat. Maar het plaatsen van je bericht laat onverlet dat je, zoals gebruikelijk op dit forum, ook de bron weergeeft. Je schrijft dit niet zomaar dus kom op met je verhaal van het hoe en waarom i.p.v. je zeer formele bericht.
Aanvulling:
Als ik jouw bericht lees dan denk ik meteen aan kaart 9 waar de K op een bijna identieke opname staat en je zou mogen constateren dat de nu geplaatste kaart misschien wel tijdens dezelfde gebeurtenis is genomen. Blijft het hoe en waarom? Brandt maar los zou ik zeggen.

Ruud van Ommeren.
Heren,
Mijn bron zou ik niet meer weten, het is zeker een jaar of veertig geleden dat ik kennis kreeg van dit verschijnsel.
Ik weet niet beter dan dat het tot het collectief geheugen van de Nederlandse luchtvaarthistorici behoort.
En er zijn er trouwens wel meer!
De onderhavige situatie kan ik het best illustreren aan de hand van deel 9 van Hooftman's encyclopedie. Bovenstaande gemanipuleerde foto van de H-NADF staat daarin op blz. 82 en het origineel op blz. 87. En daar dus nog als H-NADK.
En kijk dan ook even op blz. 115, daar zie je de 'PH-ADK' die feitelijk de H-NADK is. En het origineel daarvan staat als kaart 9 op dit forum!
En als ik dan toch bezig ben, de 'H-NACT' op blz. 73 is in feite ook de H-NADK.
Over de reden van deze schilderpartijen heb ik tot nu toe maar één plausibele theorie gehoord.
Namelijk dat de KLM aan de passagiers een foto van 'hun' toestel wilde meegeven als souvenir. En het aanpassen van een bestaande foto is aanzienlijk goedkoper dan het uitvoeren van nieuwe fotovluchten.
Maar let wel, dat is dus slechts een theorie die hopelijk nog eens wordt gestaafd met bewijzen.
Herman Dekker