Jan jr,
Graag even terug naar #72, Do X New Foundland.

Ik begon me af te vragen waarom de Do X niet naar de al bestaande watervlieghaven bij St Johns was gegaan om vandaar de oversteek te maken.
St Johns is aan de kust en kan niet verward worden met andere inhammen die er zeker met wat bewolking, allemaal een beetje hetzelfde uitzien.
Laag glooiend landschap dat zomaar in niets eindigt...

Dan is het heel begrijpelijk dat je in tweede instantie Trinity Bay naar het Zuiden afvliegt om er aan het eind, als je ordinair de weg vraagt bij een nederzetting, er achter te komen dat je in DILDO bent aangekomen.
En dat daar géén fuel ligt te wachten...

Dat althans is de lezing die ik heb kunnen samenstellen uit verschillende bronnen.
Hoezeer bronnen elkaar na spreken zal nooit duidelijk worden..

Dildo bestaat echt; was vroeger geen punt, maar er is nu zelfs een YouTube filmpje met voor- en tegenstanders van het behoud van de naam Dildo.
Iedereen uit Europa die daar rond voer en iets zag gaf er een naam aan als die nog niet op de kaart stond.
Ontdekker Cook heeft zo menige onzin-naam verzonnen en gegeven aan een piek, een bocht, of een bult die op een heks leek...

Enfin, Do X, met het schaamrood op de kaken, bracht de nacht dobberend door bij Dildo, en vertrok de volgende dag naar de baai 20 mijl om de Oost.

Dát was Holyrood, en dáár stonden heel veel barrels brandstof op de pier van de visverwerkingsfabriek te wachten.

Eerst een paar foto's.

Naam: Z-O New Foundland.jpg
Bekeken: 622
Grootte: 28,5 KB

Naam: Do X, Dildo, St Johns, Holyrood.jpg
Bekeken: 597
Grootte: 51,5 KB

Naam: Holyrood jetty.jpg
Bekeken: 606
Grootte: 201,4 KB

Naam: Holyrood, tanken Do X, 1932.jpg
Bekeken: 620
Grootte: 168,1 KB

Naam: Holyrood visfabriekpier met de Do X brandstof.jpg
Bekeken: 606
Grootte: 40,8 KB

Naam: Holyrood piertje nu.jpg
Bekeken: 536
Grootte: 16,2 KB

Dit is eigenlijk in het kort het hele verhaal.
Of er een boek met enige echte verhaal is weet ik niet.

Maar wat mij nu ging bezig houden is waarom al die fuel naar Holyrood was gebracht, ruim van te voren gepland, alleen even niet erg vindbaar door die verdammte Christiansen.

Nogmaals: waarom niet naar St Johns?
Ik had een warme relatie met St Johns omdat het een laatste baken op New Foundland was op de Oostelijke oversteek naar Europa.
Met helder weer lag het er altijd mooi bij, en vaak lag één van de North Atlantic Tracks er voor de terugweg precies overheen.
(De andere kant op wordt er veel Noordelijker gevlogen.)

Gander Oceanic nam daar de verkeersleiding over van Moncton Centre.
In mijn tijd betekende dat van VHF radio over schakelen op HF, Lange golf.
Andere procedures en een hoop gedoe als er een nacht was met veel Poollicht.
Prachtig om te zien, maar hopeloze verbindingen...

Er is veel veranderd; alles per satelliet, direct afleesbaar op des vliegers I-pad.
Beter, mooier, handiger, noodzakelijk met het toegenomen verkeer.
Maar leuker? Nooit meer zwoegen door alle frequenties heen om ooit een keer Shannon aan de lijn te krijgen?
Ik wéét het zo net niet...

Ik wijk af van het rechte Oceanic pad, St Johns dreef in mijn herinnering met een lichte rimpel nu en dan onder me door en het doet goed om dat weer even te beleven.

Waar was ik gebleven?
Holyrood.
Waarom Holyrood, baai met een durp van niets, maar wél met een spoorlijn.
Mind you, er kwamen rond 5000 mensen op de Do X af; de eerste dag dus behoorlijk voor niets omdat hij in Dildo lag, maar dat deerde niet.
Iedereen was er weer op de tweede dag, toen de Holyrood Bay statig werd binnen gevlogen.
En nog véél statiger, en vooral heel traag, zwaar, met een enorme startlengte, werd uitgevlogen, om nooit meer terug te keren.

Dat, het waarom, hield me bezig.
Dat leidde tot een levendig email verkeer met de Communications Officer van Holyrood.
Het trof dat hij een luchtvaart enthousiast is.

Dit was zijn eerste reactie:

"Hi Jaap

This was the most exciting email I have received in a while. I myself am a bit of a plane enthusiast and have spent a little bit of time flying Cesena 150s and even yesterday I was watching a video about KLM’s new 787-9."

Hij is inmiddels vier local town historians verder, de oudste waarvan 'er nog bij' was met zijn 97 jaar nu.

Maar we weten nog niets. Ik heb nog gedacht dat de directie van de squid verwerkingsfabriek 'Germanisch' was in die tijd, maar dat is niet zo.

Ik wacht berichten af, maar meende dit alvast te moeten neerleggen.

Mogelijk weet iemand er, toevallig of niet, alles van af.

Leuk onderwerp...

Tracker.