Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
Ik weet niks over FSX, maar de traagheidsmomenten over de 3 assen bepalen hoe traag het toestel over de assen is. Ik neem aan dat de Microsoft software bij een ingevoerde waarde van 0 zelf een algemeen traagheidsmoment berekent , is dit niet het geval dan zou je met een TV FSX bijvoorbeeld een snaprol kunnen doen of een cobra
Haha Pim, inderdaad, maar dit lukt me niet Hij voelt redelijk zwaar.
Ik heb nog steeds niet echt een voorstelling bij het coupled MoI. Wat we wel bij Flight Dynamics doen (in het eggie):

- Ixx, Iyy, Izz, dit zijn de traagheidsmomenten om rol, pitch en yaw respectievelijk.
- Ixy, Ixz, Iyz, dit zijn de traagheidsproducten.

Wellicht bedoelt men met de coupled een traagheidsproduct? Dan zou het volgende gelden:

- Ixy (roll en pitch) is 0 want er is een symmetrievlak (bekijk hier het vliegtuig van boven).
- Ixz (roll en yaw), géén symmetrievlak dus niet 0! Bekijk hier het vliegtuig van rechts. De assen kloppen wel met wat de FSX SDK zegt.
- Iyz (pitch en yaw) is 0 want er is een symmetrievlak. Bekijk hier het vliegtuig van achter.

Hieruit kan geconcludeerd worden dat het Coupled MoI de Ixz is. Volgende dingetje: hoe bereken je het kreng?