Hallo Classic.

Bedankt voor de info. Dat maakt het een stuk helderder v.w.b. het schilderwerk. De aanwezigheid van de F.II in de Houtrusthallen was hier al eens onderwerp ("Prentbriefkaarten Nederlandse luchtvaart", kaart 154 op blz. 12 bij #113, hieronder afgebeeld en commentaar Herman Dekker, blz. 12 bij #116 daar weer onder afgebeeld).

Foto 154. Een verwarrende kaart dit keer.
Luchtvaarttentoonstelling "AVIA" Den Haag 1937. Fokker D.VII "268" en Fokker F.II "PH-RSL" van de RijksStudiedienst voor de Luchtvaart.
Deze tentoonstelling is in 1937 gehouden dus zou de Fokker F.II deze registratie niet meer mogen dragen omdat de inschrijving op 4.5.1936 doorgehaald was en de registratie overging naar een Fokker F.VIIa. Bovendien zou volgens Herman Dekker deze F.II al in 1936 zijn beschilderd als H-NABC en "verscheen als zodanig bij het Fokker-jubileum en, in 1938, in de film 'Hier Schiphol'". Deze kaart laat echter zien dat het toestel in 1937 nog de beschildering had als PH-RSL. Ik hoop op commentaar van Herman Dekker v.w.b. de RSL F.II.
Naam: Kaart 154, 300, kleur.jpeg
Bekeken: 1254
Grootte: 296,9 KB
En het daarop volgende commentaar van Herman Dekker:
Hoi Ruud,
Ik kan er weinig definitiefs over zeggen.
Dat hij bij het Fokker-jubileum in mei en bij de opening van Ypenburg in augustus (beide 1936) beschilderd was als H-NABC staat volgens mij vast.
Dan zou hij voor de tentoonstelling weer uitgemonsterd zijn als PH-RSL.
En dus later voor de film weer als H-NABC. Voor deze acties zijn weliswaar logische PR-verklaringen te bedenken maar er zijn (mij) geen harde bewijzen bekend.
Er zijn trouwens van elkaar verschillende PH-RSL beschilderingen bekend.
Herman.
(PS. Niemand kan je verbieden op een niet-ingeschreven vliegtuig letters van jouw keuze aan te brengen. Het is in de zin der wet geen luchtvaartuig en valt dus ook niet onder het RTL. Vgl. toestellen in een museum.)

Groet, Ruud.