In mijn eigen collectie heb ik een aantal foto's van Soesterberg, gemaakt in de periode 1930-1935 van Franse (?) kisten.
Het zou kunnen, dat de Fransen hun kisten kwamen demonstreren voor de LVA of dat het gewoon bezoekers waren.
Wat opvalt, dat geen van de kisten hebben roundels of registratienummers hebben, behalve de 2 op de eerste.
Wie herkent de drie kisten? note: foto's 1 en 2 zijn dezelfde kist.
En wie weet hier meer over te vertellen?
Ger
Laatst gewijzigd door Mathieu; 2 april 2016 om 22:59
Op een Frans forum heb ik een link naar deze foto's gezet en kreeg een reactie:
Hi Mathieu,
Picture from your forum :
</SPAN>Citation:
This is the only one Potez 25.47, sometimes called Potez 25 M (M for Ministeriel).
It was made for Mr Laurent-Eynac, french Air Minister, in 1929, probably from the former prototype of Potez 25.43 A2.
The machine guns and their ring were taken away, and the aircraft carries a spare wheel, halfly integrated in the bottom of the fuselage, under the passenger's seat. Engine was an Hispano-suiza 12 Lb of 600 HP. The aircraft was modified with extra tanks, so it could carry 800 liters of benzine.
Sorry for my bad english ... Yours sincerely, Marc
Prachtig! Die Potez 25 ziet er wel heel anders uit met een Hispano motor!
Ik ben benieuwd naar meer van zulke buitenlandse bezoekers in de vooroorlogse jaren. Zo zijn de Denen regelmatig te gast geweest, de Belgen, maar ook de Litouwers.
Wie weet daar meer over?
Mannen, bedankt voor de info, we weten nu dus welke kisten het waren en ik denk, dat we dus kunnen stellen, dat het een Franse delegatie was.
Alleen........(en dit is aan Edwin gericht) een Franse CV ? Volgens de lijst in jouw boek op blz. 239 komt Frankrijk niet in voor.
Op mijn laatste foto staan de 3 kisten startklaar voor vertrek bij elkaar.
Verder vraag ik mij af, wat die extra ribbels op de bovenvleugel van de CV betekenen. Daarom dacht ik, dat het geen CV kon zijn.
Zijn deze aangebracht op verzoek van een buitenlandse afnemer en wat is de meerwaarde van zo'n constructie?
Hoi Ger,
Je moet de foto van de C.5 los zien van de Franse vliegtuigen - voor wat betreft de verstevigingsribben, zie Fokker C.5 OGO - blz 40 tm 41 - de ribben zitten op de plaats waarde brandstoftanks zaten in de bovenvleugels.